Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is ontsnappen uit een gevangenis niet strafbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

simpelweg omdat dat niet in de wet staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar wat je precies "niet strafbaar" vindt.
Je krijgt vaak verkorting van je straf bij goed gedrag

Als je ontsnapt en je wordt gepakt nemen ze je die strafvermindering toch weer af. De maanden die je dan extra zit zou je kunnen zien als "straf" voor het ontsnappen
13 jaar geleden
Omdat het jouw schuld niet is dat je kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de indirecte gevolgen van een ontsnapping zijn strafbaar. Geweld , Bedreiging , Vernieling.
Al zal je het in de praktijk wel heel erg bont moeten hebben gemaakt.
13 jaar geleden
Omdat elke gedetineerde het recht heeft om te ontsnappen. Richt hij tijdens zijn ontsnapping vernieling, schade of verwondingen en diefstal toe, is hij in overtreding met de wet.

Toegevoegd na 14 uur:
De aangeboren vrijheidsdrang is een niet te onderdrukken kracht. Uiteraard steken er in de mens ook verlangens die beter worden beteugeld, maar het verlangen naar vrijheid en de zelfbevrijding zijn niet verkeerd. Ze worden gezien als fundamentele rechten, ook van gevangenen. Het recht te ontsnappen wordt daarom aangezien als een soort mensenrecht. Zo interpreteerde de Liga voor de mensenrechten dat altijd. Het verdedigen van de rechten van gedetineerden behoort tot haar prioriteiten. Al verliest een gedetineerde zijn recht op vrijheid, de mensenrechten stoppen niet aan de poort van de gevangenis. Ook gevangenen hebben rechten. Wie alle rechten ontnomen wordt, verliest alle menselijke waardigheid. Dat gebeurde in de concentratiekampen en in Guantanamo, en dat is onaanvaardbaar. Hoe meer rechten gevangenen hebben, hoe draaglijker het leven binnen de gevangenismuren, hoe minder drang te ontsnappen. Hoe meer ze worden gegijzeld en als gevangenissen onleefbare isoleercellen worden, hoe groter hun uitzinnigheid en woede worden tegen het verdrukkende systeem dat hun elke menselijkheid ontzegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het ontsnappen niet strafbaar, maar het gevolg ervan (als je weer wordt opgepakt) is dat je je strafverkorting niet krijgt. Iedere gevangene krijgt een strafveekorting van 30% van de gevangenisstraf (behalve bij levenslang). In het geval van ontsnappen of constant voor onrust stoken/misdrijven plegen in de gevangenis dan krijg je die korting van 30% niet. Bijvoorbeeld, je bent veroordeeld tot 30 jaar. Na 21 jaar wordt je dan vrijgelaten al er sprake is van goed gedrag(vrijwel elke delinquent krijgt strafverkorting) maar als je ontsnapt o.i.d. Dan moet je alsnog de volle 30 jaar in de cel zitten. In dat geval staat er dus 'eigenlijk' negen jaar gevangenisstraf op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: omdat je als verdachte of reeds veroordeelde niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling/opsluiting! Vandaar dat je bijvoorbeeld ook het recht hebt om te zwijgen wanneer je wordt verhoord. Om die reden is het niet strafbaar, al kan het inderdaad wel zo zijn dat je, zoals hierboven vermeld, geen strafvermindering krijgt vanwege het niet vertonen van goed gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat het niet jou schuld is het schuld van de directeur hij want hij verantwoordelijk van de gevangenissen hok moest dan meer bevalligheid staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik achter de muren zat kreeg ik van de piw-ers daar tehoren dat de staat de plicht had mij vast tehouden maar dat waneer ik dit wilde ik mij hieraan mocht onttrekken maar dat de staat het mij zo moeilijk mogelijk/onmogelijk moest maken daadwerkelijk tekunnen ontsnappen

ik heb op verlof vaak genoeg de kans gehad om weg terennen maar vond dit niet echt van nut

verder is er niet in de wet opgenomen dat je kunt worden vervolgd voor het ontsnappen daar de staat er zoals gezegd voor moet zorgen dat dit niet mogelijk is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing