Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je iemand, op basis van de huidige wetgeving, vervolgen voor het met een brandende sigaret door een drukke menigte lopen?

Ik heb al vaker brandplekken in kleding, en brandwondjes op mijn armen opgelopen, doordat iemand met een brandende sigaret onoplettend door een drukke menigte liep. Zou je iemand op basis van de huidige wetgeving kunnen vervolgen, puur voor het feit dat hij met een brandende peuk door een drukke menigte loopt? Ik bedoel iets als "gevaarlijk gedrag", "nalatigheid", dat soort dingen.

Ik houd ook vaak mijn hart vast voor kinderen, omdat een sigaret zich vaak op ooghoogte van kinderen bevindt.

bamibal
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Ik heb er even op zitten puzzelen, maar puur iemand die met een sigaret rondwandelt in een drukke omgeving is niet te vervolgen.
Er zou eerst iets moeten gebeuren (helaas). Stel je hebt een brandplek op jouw jas, dit te wijten aan de peuk van een ander, dan is het duidelijk, dan is hij wettelijk aansprakelijk en zou hij de jas cq herstelkosten moeten vergoeden.

Maar als ik jou goed begrijp denk je aan ergere dingen, ter voorkoming van. En je doelt denk ik op onbewuste schuld.
Van onbewuste schuld spreekt men, als de dader tevoren aan de mogelijkheid van het gevolg van zijn gedraging in het geheel niet heeft gedacht. Hij had dit echter kunnen en behoren te doen en zo het gevolg kunnen vermijden. Dit is gevaarlijke onnadenkendheid, een tekort aan vooruitziendheid.

Ook hier geldt dat er een gevolg plaats heeft moeten vinden om iemand te betichten van onbewuste schuld en hem daar voor te vervolgen.

Neem jouw voorbeeld, de peuk komt absoluut niet met opzet, in het oog van een kind die daardoor blind wordt.
De dader, de roker, heeft dit natuurlijk nooit gewild, maar stel in een heel drukke omstandigheid, waar je over de koppen kan lopen en er veel kinderen zijn, had hij wel eens na kunnen denken maar heeft dit niet gedaan.
Als je aan de hand van de omstandigheden waar het zich heeft voorgevallen onbewuste schuld kan aantonen, dan de veroorzaker vervolgd worden voor artikel 308 wetboek van strafrecht.

Deze luidt "Hij aan wiens schuld te wijten is dat een ander zwaar lichamelijk letsel bekomt of zodanig lichamelijk letsel waaruit tijdelijke ziekte of verhindering (...etc)

Je ziet in dat artikel "wiens schuld" al staan. Dus kan je de bewuste of onbewuste schuld aantonen, dan kan hij daarvoor vervolgd worden.

Dus het antwoord is nee. Je kan niet bij voorbaat iemand vervolgen voor onvoorzichtigheid aan de hand van de huidige wetgeving. De reden waarom ik tot deze conclusie ben gekomen, heb ik hierboven uiteengezet, zodat je de motivatie duidelijk is.

Ik heb niet veel typruimte meer, dus laat maar weten als iets niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vraag is eigenlijk of het verboden is te roken wanneer je je in een menigte bevindt. Nou, dat gelukkig nog niet.

Toegevoegd na 15 uur:
De vraag is ook zwart er zit alleen een enorm verhaal omheen. De vraag is: kan iemand bestraft worden op het rondlopen met een brandende sigaret ALVORENS er iets is fout gegaan? Dus niet bestraffen na er iets is fout gegaan, natuurlijk is het antwoord hierop nee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan vervolgen en kans dat bij schade de rechter zal zeggen dat de veroorzaker moet betalen voor de geleden schade is zeker aanwezig, maar de kosten om te vervolgen wegen niet op. Je kan altijd proberen te schikken met de veroorzaker, wellicht dat dit iets oplevert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing