Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is "laster en eerroof" geen onbewijsbaar begrip?

Stel ik noem persoon X in het openbaar een imbeciel. Hij klaagt me aan voor laster en eerroof. Echter, ik beweer dat ik imbecielen toffe en waardevolle mensen vind. Als persoon X mij dus aanklaagt, geeft hij daarmee aan dat hijzelf imbecielen minacht (want hij vindt het klaarblijkelijk een belediging). Moet dan niet persoon X veroordeeld worden voor laster en eerroof ipv ik? Immers, hij beledigt alle imbecielen.
Imbeciel is hier uiteraard maar een voorbeeld; deze redenering zou voor eender welke "belediging" kunnen gebruikt worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat maakt in het geheel niet uit. Als je iemand aanklaagt zal de rechter beoordelen of het ten laste gelegde strafbaar is, onafhankelijk wat derden daar ook over te mekkeren hebben.

Dat doet me denken aan de veroordeling van iemand die een agent een ezel had genoemd. Hij kreeg 50 euro boete daarvoor. De man vroeg aan de rechter: "Ok. Dat mag dus niet, maar mag ik wel 'agent' tegen een ezel zeggen?
De rechter zei: Ja, dat mag wel.
De man wendde zich tot de agent en zei: "Dag agent!"
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik geloof niet dat het strafbaar is, chique is wat anders, maar strafbaar, wat tot een aanklacht zal leiden, nee, dat denk ik niet.
Zelfs als je bijvoorbeeld tegen een agent op straat zegt,
Ik Vind jou een (_____) <---vul zelf een onsympathiek woord in- dan mag dat, immers, het gaat dan om jouw mening en het hebben en zeggen van een mening is niet strafbaar. Ook hier, ik zou het niet uitproberen in de praktijk, want mocht je echt een op de teentjes getrapte Oom Agent tegenover je hebben leg je het alsnog af.

Liever gaan mensen in het algemeen eens wat beter, schappelijker met elkaar om en dan passen dit soort grappen - opmerkingen daar eigenlijk niet tussen, dus zie dit vooral NIET als een vrijbrief om in het openbaar eens overal een -eigen mening- te verkondigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Laster en eerroof is altijd een bewijsbaar begrip, anders is het geen laster of eerroof!
-Het gaat er niet alleen om WAT je zegt, maar ook tegen WIE je het zegt.
-Met jouw bewering dat je met "imbeciel" toffe en waardevolle mensen bedoelt en de aanklager zichzelf minacht als hij zich daardoor beledigt voelt; dan is het de hoogste tijd dat je voor advocaat gaat studeren. De aanleg is er.
-Noem je iemand die je niet kent in de bar een "schooier", dan kan het je een rode neus kosten. Een uitleg dat je graag met schooiers omgaat omdat je ze zo tof vindt, zal je niet veel helpen.
-Als jouw vriend met rood haar met een "all in" van jou het potje pokeren van je wint, en jij roept dan "jij rooie flikker!", dan zal er eerder héél hard gelachen worden en misschien krijg je nog een pilsje voor de troost.
-Ik bedoel maar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing