Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je schadevergoeding krijgen voor identiteitsfraude?

Door mijn huisarts zijn mijn gegevens zonder mijn toestemming doorgegeven aan een andere huisarts(huisarts is niet gestopt) En deze huisarts heeft mijn gegevens zonder mij op de hoogte te stellen aan een andere huisarts gegeven en heeft mij afgestaan als lid. Ik weet dankzij een ander familielid nu bij toeval dat ik bij een andere huisarts zit, maar mag dit? Ik moet eerst toch toestemming hiervoor geven en als ik iets krijg wist ik maandenlang niet dat ik de verkeerde huisarts had. Wat kan ik voor schadevergoeding krijgen sinds grote bedrijven alleen maar naar de portemonnaie kijken en mijn gegevens op straat gooien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al bij je huisarts geinformeerd waarom hij jou heeft overgedragen naar een andere huisarts?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dit is geen identiteitsfraude, niemand heeft zich voor iemand anders uitgegeven.

Je zou hooguit kunnen denken aan schending van de privacy, maar bij artsen is het gebruikelijk dat medische gegevens onderling uitgewisseld kunnen worden.
Zij mogen deze gegevens niet ongevraagd aan niet-medici doorgeven, daarvoor hebben ze wel een geheimhoudingsplicht.

Dus zelfs de schending van de privacy is niet echt aan te rekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen toestemming gegeven om mijzelf over te laten stappen dus heeft iemand die toestemming voor mij gegeven die heeft op dat moment mijn beslissing genomen en dus mijn identiteit gestolen. Verder is dit toch raar dat je opeens zonder enig bericht een andere huisarts hebt? Dat kan gewoon niet normaal wezen, dat je bij ongeluk erachter komt dat je huisarts je huisarts niet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee keer "dus" in jouw reactie betekent nog niet dat je gelijk hebt, artsen mogen onderling medische informatie uitwisselen zolang zij dat maar niet openbaar maken aan derden. Dat jij je onrechtvaardig behandeld voelt kan ik mij best voorstellen, maar als jij rechten wil doen gelden dan zal je dat volgens Nederlands recht aanhangig moeten maken bij een rechtbank. De term "identiteitsfraude" houdt in dat iemand zich als een ander voordoet en dat is hier niet gebeurd. Jouw privé gegevens liggen ook niet te grabbel, beide artsen hebben een eed gezworen om privé gegevens en medische dossiers niet openbaar te maken. Je zult "dus" (1x van mij) geen schijn van kans hebben dat je een schadevergoeding toegewezen krijgt. Het staat je overigens vrij om, als de nieuwe huisarts jou niet bevalt, een andere huisarts te kiezen, de nieuwe huisarts moet wél jou willen accepteren. Jouw ziektekostenverzekering moet dan ook nog akkoord gaan en jouw medische dossier (met jouw sofinummer!) wordt dan weer doorgegeven aan die andere arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopelijk ben je met mij eens dat het recht raar in elkaar zit. Ik vraag mij af hoeveel problemen het veroorzaakt als je huisarts spoorloos is als je een ongeluk krijgt waarbij eerst de huisarts moet komen. Onzorgvuldig met gegevens uitwisselen naar mij toe zou ik dit willen noemen. Misschien dat ze hier iets mee kunnen?
Ceeve
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat koosknip het toch niet helemaal goed begrijpt. Er is geen sprake van uitwisseling van gegevens maar de ene huisarts zet je ineens als patient (zonder zijn medeweten) door naar een andere huisarts, dat kan echt niet zonder toestemming van de patient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp heel goed dat Drepolli zich onrechtvaardig of zelfs onrechtmatig behandeld voelt, ik wijs alleen maar op het feit dat hij de term "Identiteitsfraude" gebruikt voor een gebeurtenis die daar niets mee te maken heeft. Dat de huisarts niet aan hem doorgegeven heeft dat hij hem uit zijn patiëntenbestand heeft overgedragen aan een andere huisarts dát is natuurlijk bijzonder slordig en vervelend, maar ook dat is enigszins verklaarbaar. Tegenwoordig kunnen ziektekostenverzekeraars de eis stellen dat een huisarts binnen een bepaalde afstand van een patiënt moet wonen.
Dit omdat in noodgevallen de huisarts de patiënt thuis zal moeten onderzoeken.
Wellicht was de praktijk van de arts net iets te ver weg volgens de gestelde norm en is daarom een arts dichterbij ingeschakeld. De patiënt hoeft daarvoor niet om toestemming te worden gevraagd, het moet hem natuurlijk wel medegedeeld worden. Het kan zijn dat de arts een te groot aantal patiënten gekregen heeft om redelijkerwijs voor te werken zodat hij een deel van zijn patiënten overgedragen heeft aan een collega met meer "ruimte". Veel huisartsen vormen ook een groepspraktijk zodat niet elke arts 24/7 beschikbaar hoeft te zijn.
Huisartsen zijn maar gewone mensen die net als jij en ik wel eens vrij willen zijn.
Het totale patiëntenbestand wordt dan sowieso gedeeld met een aantal collega's. Als jij een ongeluk krijgt dan zal je heus niet liggen wachten op je "eigen" huisarts die wellicht net midden in zijn spreekuur bezig is, maar wordt de dichtstbijzijnde noodarts opgeroepen. Gelukkig leven wij in Nederland niet in een maatschappij waar je, zodra je meent in je rechten te worden aangetast, je meteen schadevergoeding kan gaan eisen.
Een dergelijke situatie maakt het in de Verenigde Staten juist medische zorg vreselijk duur omdat artsen zich duur moeten verzekeren tegen schadeclaims van mensen die zich onterecht behandeld voelen.
Ook durven ze daardoor lang niet elke behandeling die hier heel normaal is uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer genoeg leef ik niet in de VS anders was ik nu rijk :( maar bedankt voor uw antwoord
Die huisartsen hebben natuurlijk onbehoorlijk gehandeld want ze behoren jou zonder meer om toestemming te vragen. Maar dan de kwestie schadevergoeding.

Stel dat je schadevergoeding zou kunnen krijgen dan zul je toch eerst nog een rechtszaak dienen te voeren en als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je die de zaak voorleggen.

Maar anders zul je zelf een advocaat moeten zoeken en die kosten wegen echt niet op tegen een te claimen schadevergoeding. En hoe hoog moet die schadevergoeding zijn en hoe kom je aan dat bedrag ?

Nee dit levert waarschijnlijk niets op behalve een hoop gedoe om nog maar niet te spreken over alle tijd en moeite die je daarmee kwijt bent.

Je kunt naar mijn idee beter een klacht indienen eerst bij de huisartsen zelf en reageren die niet naar je zin dan behoren zij zelf aan te geven waar je vervolgens met je klachten terecht kunt. Misschien het medisch tuchtcollege, maar ik denk eerder de landelijke huisartsenvereniging.

Wellicht dat je daar om te beginnen alvast eens je licht kunt opsteken.
(Lees meer...)
Ceeve
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie ik zal dit proberen, ik laat die grote zorginstellingen niet zo met mijn gegevens strooien. Als ze mij niet compenseren hoop ik dat dat medisch tuchtcollege ze in bedwang houdt. Maar hebben die instellingen echt macht in dit soort situaties of is er een ons kent ons cultuur? Ook is mijn vraag wat voor schade dit heeft voor de huisarts als ik dit doe?
Ceeve
13 jaar geleden
Er is absoluut een ons kent ons cultuur net zoals bij juristen. Uiteindelijk kennen die dames en heren elkaar allemaal uit hun studententijd en natuurlijk zijn er ook wel eerlijke mensen. De schade voor je huisarts is meestal toch ook niet meer dan een berisping. Maar je kan zelf wel een minder prettige verhouding met je huisarts er aan overhouden. Ik zou eerst eens gaan praten. Een goed gesprek met eventuele excuses kan al veel kou uit de lucht halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probleem waar ik mee zit is dat ik mijn oude huisarts nu niet vertrouw(heb hem nooit gezien) maar ik wil ook niet zijn zin geven om echt over te stappen. Excuses worden meestal toch niet gemeend en zal toch alleen maar gebruikt worden als formaliteit om er vanaf te zijn.
De immateriële schadevergoeding in Nederland is heel beperkt. Je zal dus echt hard moeten maken dat je er last van hebt gehad voordat je daar aanspraak op kan maken.

Wat ik er van begrijp ben jij naar een andere huisarts gezet zonder dat er met jou overlegd is. Ik vind dit totaal niet netjes maar ik vraag mij af in hoeverre dit fout is. Het is namelijk doorgegeven van arts op arts en ik vraag mij af in hoeverre men daarmee het medisch beroepsgeheim schendt. Dat gaat namelijk voornamelijk over het doorgeven aan derden.

Toegevoegd na 48 seconden:
Je zou ook contact kunnen opnemen met het College bescherming persoonsgegevens. Zij gaan over dit soort zaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze gebeld en konden mij wel mededelen dat elke klant die van huisarts wisselt toestemming moet geven met gebruik van documenten waar o.à. Sofinummer op staat.
Ik ga met dit antwoord vast geen 10 punten scoren, want ik vind dat je schromelijk overdrijft door een schadevergoeding te willen vragen. Het is weliswaar niet netjes dat de huisarts, zonder jouw medeweten en/of toestemming, je medisch dossier naar een collega heeft doorgestuurd, maar ik kan me er niets bij voorstellen dat jij daardoor "aantoonbare schade" zou hebben geleden. Dat kun je echt niet hard maken. Ook bij het Medisch Tuchtcollege hoef je met zo'n klacht niet aan te kloppen: die nemen ze niet in behandeling (zie bron).

Ik zou de huisarts aanspreken op zijn "onzorgvuldig handelen" en verder meteen op zoek gaan naar een arts waar je wél vertrouwen in hebt. Vervolgens nog een berichtje achterlaten op http://www.zorgkaartnederland.nl/ en voor de rest het hoofdstuk snel sluiten.
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
Dit geval is lastig als je schadevergoeding wilt. Want wat is uw schade?
Het moge duidelijk zijn dat het niet bepaald netjes is als huisartsen u inschrijven bij een collega zonder dat u dat weet. Ik weet niet waarom dit is gebeurd. Heeft u gevraagd naar de reden?

Afgaande op uw verhaal, zijn de artsen onbehoorlijk met uw gegevens omgegaan. Hier is echter geen sprake van identiteitsfraude. De artsen hebben zich immers niet voor u uitgegeven, noch hadden ze hiermee criminele bedoelingen.

Als ik u was, zou ik deze zaak melden bij het college bescherming persoonsgegevens. Dit college kan de huisartsen op de vingers tikken als ze zich niet aan privacyregels hebben gehouden. Kijk eens op www.mijnprivacy.nl.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding