Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever het personeel verbieden om pindakaas op brood of brood met sesamzaadjes te gebruiken in de kantine?

Alle produkten zoals pindasaus e.d. worden ook uit de kantine geweerd.
In de bakkerij zelf (waar geen etenswaren van het personeel komen) worden ook noten gebruikt.
Slaan ze nu niet erg door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bedrijven die eten en drinken verstrekken moeten zich houden aan de warenwet. De verstrekte producten mogen de gezondheid van medewerkers niet in gevaar brengen.

Als de werkgever producten aanbiedt voor medewerkers met een (noten)allergie, dan moet de werkgever kunnen garanderen dat deze producten vrij zijn van de allergenen die op de verpakking staan. Kortom: als ze weggen dat er geen noten in zitten mogen die er ook niet in zitten.

Als de werkgever eten en drinken verstrekt mag de werkgever wel zelf bepalen wat er verstrekt wordt. Als een medewerker kosher wilt eten en dat wordt niet aangeboden, dan moet de medewerker zelf zijn eten in nemen. In dat opzicht mag de werkgever er dus ook voor kiezen om bepaalde producten met noten niet aan te bieden.

Maar de warenwet geeft geen reden om mensen te verbieden pindakaas van huis mee te nemen en ergens te nuttigen. Net zo min dat een werkgever kan verbieden dat je bijvoorbeeld eigen voedsel moet meenemen omdat je een bepaalt dieet hebt. Kortom, de werkgever moet zorgen dat je wel kunt eten natuurlijk.

Wat je er niet bij verteld is of je in een bedrijf werkt dat zelf voedsel maakt dat vrij moet zijn van noten. Het bedrijf moet dan voorkomen dat noten of resten in het productieproces kunnen komen. Het nemen van maatregelen in de kantine vind ik dan zelf wel wat ver gaan en ik vraag me af of er een juridische basis voor is om bijvoorbeeld voedsel van thuis te weigeren. Ik kan me echter wel voorstellen dat in zo'n geval de werkgever absoluut wil en moet voorkomen dat er ook maar enige resten van noten in het productieproces kunnen komen.

Aangezien de regel door het bedrijf wordt afgekondigd kan je het beste contact opnemen met de ondernemingsraad. Als je voor een groot bedrijf werkt is een ondernemingsraad verplicht. De ondernemingsraad kan bijvoorbeeld met de directie om tafel om de regel te bespreken en eventuele alternatieven te bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lijkt me duidelijk: Nee! Zou wat moois zijn als je niet zelf mocht uitmaken wat je op je brood eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat het hier over het brood gaat dat je van huis hebt meegenomen voor de lunch?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat het hier over het brood gaat dat je van huis hebt meegenomen voor de lunch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel, als het in de huisregels staat. Je bent in zijn bedrijf, dus heb je je aan zijn regels te houden.
Wel vreemde regels, vraag aan hem waarom dit niet mag.
Je kunt natuurlijk ook buiten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp uit een reactie van je dat deze regel is aangegeven op het prikbord en Maandag ingaat. Als dit zo is, dan is het vanaf Maandag een BEDRIJFSREGEL die jij moet volgen. Vergis je hier niet in, bedrijfsregels zijn bindend, In extreme gevallen (bijvoorbeeld als door het niet opvolgen er gevaarlijke situaties ontstaan, kan dit reden zijn voor ontslag op staande voet, dus per direct) dus gewoon de regels opvolgen.
Groetjes Pontiac2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook een extreme maatregel. Maar als moeder van een dochter met een extreme pinda-allergie, zou ik blij zijn als op school de boterhammen met pindakaas ook verboden zouden zijn.

Waarschijnlijk zijn er in het bedrijf mensen met een extreme allergie. En de veiligheid van werknemers moet worden gewaarborgt. Dus ja, het mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing