Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze buren roken buiten, dat waait ons huis binnen. Ik doe ademhalingsoefeningen binnen in hun rook. Moet steeds de ramen dicht. Heb ik ook rechten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (27)

Nee, je buren mogen gewoon in hun tuin roken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind dit overigens wel erg ver gaan hoor, maar dat is mijn mening.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens ben ik zelfs nog van mening dat het redelijk onbeleefd is om je buren hiermee lastig te vallen. Ik zou me er in ieder geval erg ongemakkelijk bij voelen.

Laat die mensen genieten van hun peuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, jij hebt rechten, maar je buren ook. Namelijk het recht om buiten te roken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben zelf een fanatiek niet-roker, maar ik vind dat je hiermee toch te ver gaat. Bij mij mag bezoek niet roken in huis, maar op de tuintafel heb ik asbakjes staan, daar mogen ze van mij roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is genoeg ruimte op het platteland.
Toch wil veruit het grootste deel van de 16 miljoen Nederlanders in de grote stad wonen.
Dan heb je nu eenmaal wel eens wat ongemakken van je buren te incasseren. Er zijn wel ergere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het (als je een goede relatie hebt met je buren) eens subtiel opbrengen, maar je kan de relatie hier heel makkelijk mee verzieken. En dan kan het erger worden natuurlijk.
Probeer je oefeningen eventueel te doen in een andere kamer of op momenten dat ze net hebben gerookt en niet meteen een nieuwe sigaret zullen opsteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"roken, we lossen het samen wel op"... was vroeger de slogan.
Heb je dat al geprobeerd? Heb je het uberhaupt al besproken met je buren?

Verder, misschien kan je de ramen aan de andere kant openzetten, kunnen zij met de wind in de rug gaat staan, of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze heb je weinig rechten. Zij mogen in hun tuin roken, als ze dat willen.
Ik wil wel opmerken dat je dit niet moet overdrijven. Ik ruik ook de rook van de buurman in mijn huis, als de wind een bepaalde kant op staat, hij aan de 'goede' kant van het huis zit en mijn ramen openstaan. Dat is dus eigenlijk maar een paar keer per zomer. Meestal waait het de andere kant op.
Verder ruik je het, omdat je zelf niet rookt, vrij goed. Maar die rook is al zo verwaaid, dat het nauwelijks schadelijke effecten meer heeft. Daar zou ik me echt niet druk over maken. Ik vind het stinken zelf vervelender.
Wat je kunt doen, is in overleg gaan met de buren. Vraag ze of ze bij bepaalde wind op een andere plek kunnen zitten of niet roken. En je kunt ook zelf je ramen een poosje dichthouden.
Het is een bekend probleem, en erg geschikt voor onderling overleg. Niet voor zwaaien met rechten en plichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me best jouw aversie tegen de rook van je buren best voorstellen. Ik zou het ook niet prettig vinden, maar je kunt hier helaas toch niets aan doen. Buiten roken is nu eenmaal toegestaan. Zeker in je eigen tuin. Als je een goede relatie hebt met je buren kun je het eens aankaarten, maar begin niet over "rechten". Daarmee verpest je het vermoedelijk en gaan je buren op hun achterste benen staan.
Maar de wind waait toch niet altijd uit dezelfde hoek? Heel vaak merk je er niets van.
Je kunt de tuinafscheiding misschien verhogen, of een buitenzonnewering langs je raam laten aanbrengen. Die houdt ook rook tegen. Dan kun je je ramen openhouden.
En anders zit er niets anders op om je ramen en deur dicht te doen als ze roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je bezorgdheid, vooral als het volgende artikel leest.

Buiten rokende ouders zijn voor kinderen net zo ongezond als ouders die soms binnen roken, aldus de onderzoekers.
Zij meetten de nicotine concentraties in 92 huishoudens. Nicotine werd model gesteld voor alle slechte stoffen in rook. Ouders moesten zelf aangeven of zij al dan niet buiten rookten. De concentraties nicotine waren in beide gevallen even groot.
Indringing via ramen en deuren verklaart de hoge nicotine concentraties in huis, aldus de onderzoekers. Ook nemen terugkerende rokers nicotinedeeltjes mee op hun lichaam.
46% van de kinderen van niet-rokende ouders had astma en ademhalingsproblemen. Onder kinderen met buiten rokende ouders lag dit percentage met 54% hoger.

Het probleem.
Wat weegt zwaarder - het recht om te mogen roken of om gevrijwaard te blijven van rook?

Moeilijk af te wegen want beide groeperingen hebben rechten.
Zeker als het om persoonlijke vrijheid gaat van het individu.
Wel zie je dat de overheid steeds meer de niet roker in bescherming neem, terecht of niet. In Amerika is men al wetten aan het voorbereiden om in dichtbevolkte streken een rookverbod voor buiten af te kondigen.

Rokers hebben net zo veel rechten als niet rokers wordt er wel eens beweerd. Maar dat zal in de toekomst zeker niet meer opgaan.

Rokers zijn niet de enige die zich aan moeten passen.
Vaak hoor je: wanneer een niet roker ergens last van heeft, dan gaat die maar lekker weg. Maar ja, je hebt ook nog zo iets als hoffelijkheid.

Je rechten?
Op dit moment zijn er geen wetten die je buurman verbieden in zijn eigen tuin te roken. Hetzelfde geldt voor het maken van muziek, mist dit binnen de wet blijft.
Er is dus geen wetgeving waarop je op dit moment terug kunt vallen en dus rest je niets anders je deuren en ramen gesloten te houden of een eindje om te gaan.

Hoffelijkheid!
Als je een goede verstandhouding hebt met je buren en je hebt last van hun muziek die in hun tuin wordt gespeeld, dan ga je hun vragen de volumeknop iets terug te draaien.
Hetzelfde geldt voor het roken, maar doe het op een hoffelijke manier zoals je ook zelf behandeld dient te worden. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb jij ook rechten, dezelfde als die je buurman heeft, nl, dat je in je eigen tuin gelukkig nog een sigaret op mag steken.
Vind het echt zwaar overdreven wat je hier stelt, ik ben zelf roker en ben bereid met een ieder rekening te houden maar als jij mij zou vragen niet meer in mijn eigen tuin te roken zou ik echt héél kwaad worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechten heb je in dit geval niet.
Je kan proberen om een ventilator voor je open raam te zetten. Zo kan de rook misschien terug naar buiten geblazen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten roken is wettelijk niet verboden. Je zal er niet veel tegen kunnen doen. Misschien eens lachend of op een grappige manier vragen of ze een ander hoekje buiten willen opzoeken om te roken en ja, misschien de ramen even sluiten of ventilator laten draaien om de rook buiten te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat je niet veel hebt om op te staan. Ikzelf zou eerder ergens anders in huis ademhalingsoefeningen, dan dat ik mijn buren zou vragen op een andere plek in hun tuin te roken.

Tenzij je echt een super goede band met je buren hebt, anders zou ik het niet eens overwegen.

Maar misschien heb je meerdere kamers waar een raam openkan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Doen, vergeet doen achter ademhalingsoefeningen, en een vergeten spatie tussen open en kan op het laatst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roken van een sigaretje moet toch blijven en zeker in je eigen tuin!!

Als men daar al over gaat vallen: is het hek van de dam!
Men kan ook overdrijven dus!

Als mensen zo praten en denken over rook van sigaretten ,hoop ik dat die mensen geen auto hebben of brommer en niet met een bus moeten gaan,maar vooral nooit op straat lopen.

Overal is er rook,en veel slechter dan van een sigaret namelijk!

Elk mens heeft rechten,jij hebt ze en ook de buren,wat een geluk dat we ze hebben,
maar gooi er geen vuur op anders.........krijg je rook!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt geen 'rechten' op dit gebied, zoals vele beantwoorders al aangaven, maar ik kan me voorstellen dat dat het vervelend is. Mijn zusje heeft astma, en is erg gevoelig voor rook, ook als er buiten gerookt wordt en zij is binnen. Hoe sommige mensen reageren in hun antwoord is echt overdreven. Het is namelijk geen onzin. Als je last hebt van elkaar moet je dat kunnen bespreken, hoe klein deze irritatie ook is. Ik snap dat de 'bikkels' die de vorige antwoorden gaven daar allemaal tegen kunnen, maar ze verplaatsen zich niet in een ander. Dus mijn advies is om gewoon even langs de buren gaan, en vragen of ze hier rekeningen mee willen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je hebt het recht om de ramen dicht te doen maar voor de rest kan je er niet veel mee

je hebt al veel antwoorden gehad dus daar ga ik verder niet op in

zelf had ik ook een buurvrouw die om de 10 min buiten stond te roken....een kettingrookster

in de winter is dat niet zo erg maar zomers vond ik het erg vervelend omdat ik ook astma patient ben vaak ging ik dan maar naar binnen

en de andere buren die stookten in de winter een houtkachel maar hun schoorsteen kwam niet boven het dak uit en zodoende kreeg ik met de verkeerde wind al die rook binnen ook via de afzuigkap

daar heb ik wel wat aan kunnen doen want de pijp van hun kachel moest boven het dak uitsteken en dat was niet het geval , uiteindelijk stookten ze de kachel niet meer

en van mijn buurvrouw heb ik ook geen last meer

we zijn verhuisd (LOL)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste gast, Nee....je hebt wel rechten maar niet het recht een rookverbod voor iemand aan te vragen voor hun eigen terrein hoe vervelend voor jou ook. Tevens is het inderdaad zo dat een bbq of vuurkorf (eigenlijk nog meer) rookt en stinkt. Op deze manier zou niemand meer vrijheid hebben, zelfs bij zichzelf thuis.
Je kan natuurlijk bij je buren aanbellen en vertellen dat je er door gezondheidsredenen last van hebt en afspreken dat jullie elkaar afwisselen buiten. Aan te raden is dan je eigen ramen en deuren dicht te houden als hun aan het roken zijn.
Maar vóórdat je dit doet kan je wel even bij jezelf te raden zijn of hun geen tegenargumenten hebben wat betreft overlast. Het kan zomaar zijn dat hun jou dan ook verwijten maken over overlast (en waar je ze nooit over gehoord hebt) waar je zelf wellicht niet bij stil gestaan hebt, dat zou een vervelende confrontatie voor je zijn en uit kunnen monden in burenruzie terwijl je misschien nog wel heel lang met ze moet leven naast je terwijl je ze in veel gevallen ook nog wel eens goed kan gebruiken. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jee wat een gezeur, en dan bedoel ik niet de vraagsteller. Rokers vs niet rokers.... Gewoon een keer op een normale manier gaan praten, wellicht is er een eenvoudige oplossing. Ik ken een geval van iemand die altijd klaagde over een BBQ in de buurt (direct aan de bel zodra zo'n ding aanwas). Als oplossing hebben de buren een buurt bbq georganiseerd.

Mijn advies: vraag het op een normale manier, begin niet van u mag daar niet roken want daar heb ik last van, eerder van: ik vind het vervelend om te vragen maar kunt u misschien aan de andere kant van uw tuin...etc

Voor het simpele in de tuin een sigaret roken heb jij als buur geen rechten. EN er zit een groot verschil tussen het vies vinden en er echt ziek van te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt recht op vrijheid van meningsuiting.

Je buren hebben het recht buiten in hun eigen tuin te roken, welke kant de wind ook op blaast.

Hun recht is ook dat jij ze het recht om buiten te roken nooit kan afpakken/verbieden.

Dus: SLUIT RAMEN EN DEUREN EN ZET DE TV OF
RADIO AAN..........en relax!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker heb jij rechten. Zodra er sprake is van onrechtmatig handelen kan dat verboden worden door de rechter. Overlast is een van de manieren die onrechtmatig handelen kunnen opleveren. In het onderhavige geval is de overlast echter zodanig laag dat die niet wordt geacht onrechtmatig te zijn en die moet je dus gewoon accepteren. Ik zou gewoon de ademhalingsoefeningen buiten in de voortuin doen, dat lijkt me ook beter dan in een bedompte kamer waar je kennelijk de ramen en deuren open moet zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt eigenlijk in deze zin geen rechten, net zoals bij de andere antwoorden. je kan hierover rustig praten, en bijv. een tijdstip afspreken. of iets anders, met de wind in de rug bijvoorbeeld. maar als je geen goede band met je buren hebt, kan dit wel eens flink uit de hand lopen...

naar mijn mening vind ik dat dit niet zo door kan gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee in deze heb je geen rechten, tenzij de buren voor je raam staan en de rook rechtstreeks bij jou naar binnen blazen, dan kun je mss aangifte doen van vredebreuk, nadat je hen verzocht hebt om je tuin te verlaten.

ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen het huis naast je bewonen want zoals al door diverse mensen aangegeven is is die rook normaal gezien al lang vervlogen.

En waarom doe je eigenlijk die ademhalingsoefeningen, want dat schrijf je er niet bij, heb je een ziekte of ben je parelduiker of zangeres? er zijn diverse mogelijkheden dat je ademhalingsoefeningen moet doen.

Ik ga nu even heel kort door de bocht, maar heb je als je er echt last van hebt al eens met je buren proberen te praten? In tegenstelling tot wat ik hier met verbazing lees, zijn rokers meestal toch geen intolerante mensen, juist de antirokers. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een roker weigert zijn sigaret uit te maken als een niet roker dat vraagt

voor de rest, neem ik aan dat je je huis nooit verlaat, aangezien uitlaatgassen van het verkeer veel irritanter en schadelijker kunnen zijn alsmede de uitstoot van fabrieken, schoorstenen van huizen, restaurants en dergelijke.

deze periode zal dan helemaal hel voor je moeten zijn als er in je buurt gebarbecued gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn buurvrouw rookt ook als een ketter, ook buiten, maar ik moet er niet aan denken dat ik haar vraag of ze even niet wil roken in HAAR eigen tuin. Het is haar volste recht. Ook ik moet soms ademhalingsoefeningen doen, maar dan doe ik de deuren gewoon even dicht. Zo heeft niemand last van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk heb je rechten. Je hebt net als iedere burger in Nederland het recht op geen overlast te hebben.

En nee, uit het BW 5-37 en 6-162 interpreteer ik dat de mate niet voor maatregelen vatbaar is. Bovendien is er waarschijnlijk geen opzet in het spel, ze staan de rook niet door de brievenbus van je naar binnen te blazen.
Er is toch nog overlast, maar overlast in zeer kleine mate waar jij als last hebbende wat aan kan doen! Namelijk gewoon de ramen aan die zijde van het huis dicht houden en voor ventilatie zorgen aan de andere zijde van het huis.

Ik kan je overigens adviseren om wanneer je op zoek bent naar écht frisse lucht voor je ademhalingsoefeningen niet in je huis te blijven. Dikke kans dat de concentraties radon en huisstof toch niet zo gezond zijn. Je bent veel beter af in de frisse lucht buiten, in een park of liever in een bos of natuurgebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou een huisje zoeken die geen postzegeltuintjes hebben of buren die niet met hun 100-S sigaretjes over het hekje staan te paffen.

je kan natuurlijk vragen of ze het aan de voorkant van hun huis willen doen, of bepaalde tijden met hun afspreken waarop ze mogen roken en jij tussen die tijden door je ademhalingsoefeningen doet.

je hebt zeker rechten, maar de buren ook. 1 ervan is een sigaretje roken in hun eigen tuin bijvoorbeeld.

maar eigenlijk vind ik het nogal onzinnig om het zo te overdrijven. neem aan dat er geen walmen dikke rook je huis binnenkomt....... als je de ramen dicht hebt nog wel.

ik ruik ook de sigaren van mijn buurman. so what, ze horen ook weleens wat van de kinderen hier en ruiken nu en dan de kooklucht van hier uit de keuken.
beetje flexibel opstellen en niet op alle slakken zout leggen houdt het LUCHTig tussen de buurtjes en mij.

gelukkig komt de wind steeds uit een andere richting dus hoef je je ademhalingsoefeningen niet op te geven.

een huisjes op de hei lijkt me geschikt, maar daar kan er weer zand opstuiven. zo is er overal wat, af en toe verneem je wat van de buren en hun van jou waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het recht je ramen dicht te doen!

Het wordt anders als ze continu (dus de hele dag en avond) onder je raam staan en expres naar binnen blazen, maar uit je verhaal haal ik niet dat het stelselmatig en bewust (!) overlastgevend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zij hebben ook het recht om te roken in hun eigen tuin dat de rook jou kant op komt is niet hun oorzaak komt door de wind of het waait tog wel je huis in je kan ook airconditioner aanschaffen of een ventilator om de rook van je huis wegtehalen veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee tuurlijk niet ze roken buiten omdat ze ook de rook niet binnen willen hebben en het lijkt me ook heel sterk dat je die rook helemaal over de tuinschutting door de deur in je huis krijgt. beetje overdreven dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing