Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een politieagent na zijn dienst nog iemand beboeten en dit als ie alleen in zijn eigen wagen rijdt ?

ik reed een kruispunt op, weliswaar door het rode licht, maar aan de overzijde van 't kruispunt brandde een groene "ontruimingspijl" en de wagen die na mij in de file stond was er een van een politie agent die er net zijn dienst op had.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ja, een politieagent is 24/7 bevoegd om als politieagent op te treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, een politie agent kan altijd iemand bekeuren of aanhouden, ook als ie niet in dienst is, in eigen auto rijdt, geen uniform draagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Want het is buiten zijn dienst. Dan is hij zelf net zo goed een burger als anderen en hij is op dat moment niet een ambtenaar in functie (actief) dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een agent hoefde al niet in diensttijd te zijn om iemand te mogen bekeuren. Ook buiten diensttijd mogen agenten bekeuren, maar vaak heeft Oom Agent daar in zijn vrije tijd geen zin in. Daarom heeft de Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een kliklijn ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je als politieagent een eed aflegt en daarbij beloofd altijd voor je land te dienen, dit geld trouwens niet alleen voor de politie maar ook brandweer, ambulance enz. Ben er niet zeker van, ik heb het vernomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag hij doen,sterker nog ik wou dat ik bij de politie zat om in sommige gevallen op te mogen treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politieagent is 24 uur in dienst dus ook altijd bevoegd om in te grijpen bij een overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politie ambtenaar is NIET 24/7 in dienst maar heeft wel 24/7 zijn bevoegdheden die hij mag gebruiken.
Bekeuren mag hij dan ook 24/7. Vaak zal hij dit alleen in zijn eigen regio en bij zware overtredingen doen, maar hij mag het landelijk doen.
Bij het proces verbaal zal hij moeten aangeven waarom hij niet tot staande houding is overgegaan en daarbij heeft hij de optie om aan te geven dat hij in een onopvallende auto reed en niet de mogelijkheid had tot staande houden.
De bekeuring is dan ook geheel legaal en terecht.
Ideaal om de zgn verkeershufters extra aan te pakken!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing