Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met bier over straat lopen als je 16 bent?

Een vriend van me heeft wel eens een boete gekregen omdat hij met een biertje over straat liep. Op NU.NL staat:

Jongeren onder de 16 die op straat rondlopen met alcohol, worden strafbaar. De Tweede Kamer is dinsdag akkoord gegaan met een amendement dat de nieuwe drankwet wijzigt.

Daarin staat dus dat het alleen onder de 16 strafbaar is, maar hoe zit het nou? Zijn er zones, want soms zie je een bordje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Iedere gemeente kan een APV uitvaardigen waarin drank nuttigen op de openbare weg strafbaar wordt gesteld:
Feit nr: F121A
Op de weg (binnen een door de het College aangewezen gebied) alcoholhoudende drank nuttigen

Ook het bij je hebben van een geopend flesje/blik alcohol kan strafbaar gesteld worden:
Feit nr: F121B
Op de weg (binnen een door het College aangewezen gebied) aangebroken flessen, blikjes e.d. met alcoholhoudende drank bij zich hebben

Al deze feiten zijn voor iedereen vanaf 12 jaar geldend. Het bedrag (70 euro) wordt voor jongeren tussen 12 en 16 jaar gehalveerd.

Beide feiten gaan er van uit dat het blikje/flesje open is.
Als het nog dicht is is het, gelukkig, niet strafbaar. Dan zou je niet met een boodschappentas met daarin alcohol over straat mogen.

Het door jou genoemde artikel gaat er over dat jongeren onder de 16 jaar helemaal geen alcohol bij zich mogen hebben, of het nu open of dicht is. Dat wordt strafbaar gesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

met 16 mag het dus wel :D Onder de 16 niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoeveel deze jongen gedronken had. Openbare dronkenschap is altijd strafbaar. Er kan ook sprake zijn van een APV en dan mag het ook niet. Hij had waarschijnlijk ook een boete gekregen als hij ouder dan 18 was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openbare dronkenschap strafbaar...Hoe meet men zoiets? Ik loop wel eens dronken over straat, nog nooit aangehouden door de pliesies. En als ik word aangehouden, wat doe ik dan fout? Ik loop daar gewoon. Dronken of nuchter, doe geen mens kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Europese deel van Nederland is openbare dronkenschap strafbaar gesteld in artikel 453 van het Wetboek van Strafrecht als overtreding betreffende de zeden.

Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". Deze strafbare gedraging kent de volgende maximumstraf: een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie. Een geldboete van de eerste categorie kan (in 2010) maximaal 380 euro bedragen.

Parallel naast de strafbepaling van openbare dronkenschap van artikel 453 WvSr staat de strafbepaling van artikel 426 WvSr. Deze bepaling stelt strafbaar hij die "in staat van dronkenschap verkeert, hetzij in het openbaar het verkeer belemmert of de orde verstoort, hetzij eens anders veiligheid bedreigt, hetzij enige handeling verricht waarbij, tot voorkoming van gevaar voor leven of gezondheid van derden, bijzondere omzichtigheid of voorzorgen worden vereist."

De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 453 WvSr is dat dergelijk gedrag aanstootgevend is. De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 426 WvSr is dat dergelijk gedrag overlast/gevaar veroorzaakt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Openbare_dronkenschap
Het hangt van de APV af of je met een biertje over straat mag, ongeacht je leeftijd.
In de Algemene Plaatselijke Verordening kan een gemeente zo'n verbod voor een deel of voor de gehele gemeente instellen.
Als je jonger dan 16 bent is het sowieso overal verboden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je mag toch niet in openbaar drinken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen zones zijn, soms mag je bijvoorbeeld wel op een terras drinken maar niet daarbuiten met een _geopende_ verpakking (dus fles of blikje) rondlopen/staan enzovoorts. Dat zijn dan gemeentelijke regels. Die zijn niet leeftijdgebonden maar gelden voor iedereen.
Het aangenomen amendement gaat specifiek over jongeren onder de 16 en ik vermoed dat het er in die gevallen niet toe doet of de verpakking aangebroken is of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik dacht; een plus! Ik heb ook het idee dat het hem er hier in zit dat de verpakking geopend was of niet in het geval van de vriend van de vraagsteller. Ook het laatste wat je zei denk ik dat je gelijk in hebt, lijkt me wel zo logisch.
Het benuttiggen van alcohol in het openbaar is meestal verboden gesteld. Het op staat lopen met alcohol in een tasje (bv je hebt bpodschappen gedaan) is verboden voor jongeren onder de 16jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wet gaat niet over alcohol op straat. Het gaat om het in het bezit hebben of nuttigen van alcohol voor de 16e verjaardag.

Als je met een glas bier op straat loopt kan je daar in heel veel gevallen een boete voor krijgen (gemeenten kunnen verschillende verordeningen hebben en openbaar dronkenschap is nog steeds verboden). Doorgaans wordt het alleen op terrassen geaccepteerd en bij bijzondere gelegenheden (bv de zomerfeesten in Nijmegen of met carnaval of bv de huldiging van het Nederlands elftal).

De nieuwe wet gaat een stuk verder. Je bent dan ook strafbaar als je in een café (uitgaansgelegenheden) voor je 16e alcohol drinkt. De oude regel is dat alleen de verkoper strafbaar was. Met de nieuwe regel is niet alleen de verkoper maar ook de minderjarige koper strafbaar. De exacte inhoud ken ik niet maar ik vermoed zo dat het idd ook geld voor een dicht flesje bier of een onaangebroken krat. Je mag voor je 16e geen alcohol kopen of hebben.

Dit is gedaan omdat in de praktijk jongeren te veel manieren hebben om toch aan alcohol te komen en eenmaal in het bezit van een 15 jarige kon er niks meer tegen gedaan worden. Nu dus wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodra de alcohol verpakking zichtbaar is geldt het als openbare dronkenschap.Dus: niet op een terras. Als je met een geopend of gesloten blikje/flesje ZICHTBAAR over straat is dat strafbaar. Doe je het in een zakje is het niet meer strafbaar. Deze regel geldt natuurlijk helemaal voor onder de 16. Want de politie mag niet zonder reden vragen in je tasjes of zakken te kijken. Als er geen reden voor de openbare veiligheid is mogen ze je dat niet vragen.

Dus ik ga ervan uit als je het in een zak doet boven of onder de 16 ben je niet strafbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding