Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je op je 17e auto mag rijden (met iemand naast je) geld dat dan alleen binnen nederland of binnen de EU?

Wou het ff weten omdat ik volgende 17 ben en dan misschien kan rijden naar frankrijk met me ouders

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die regel van op je 17de mogen rijden (met iemand naast je die al een lange tijd zijn rijbewijs heeft) gaat nog lang niet in.
ze moeten het eerst nog bespreken, dan word het getest met een klein groepje, dan word er nog een keer over gesproken en dan pas gaat die regel misschien in.
het kan dus nog wel een jaar of 2 duren.
dit weet ik omdat mijn oom een rijschool heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd dat je oom dat weet, de enige die daar over beslissen is de 1e en 2e kamer en die verwachting is november 2011. http://www.2todrive.nl/faq/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uuh.. ik heb niet gezegd dat hij erover beslist.
met 'ze' bedoelde ik eigenlijk de 2de kamer enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar je zegt dat het nog wel 2 jaar kan duren, die kans acht ik erg klein

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een vorm van 2toDrive (begeleid rijden) is al ingevoerd in meerdere landen in Europa. Onder andere in Zweden, Noorwegen, Letland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. 2toDrive lijkt het meest op het Duitse systeem. Wil je iets weten over het Duitse systeem? Kijk dan voor meer info op www.bf17.de. Je mag als 17 jarige niet in bovengenoemde landen rijden.

Overigens is het in Nederland nog niet ingevoerd ! Dit is een plan wat waarschijnlijk in november haalbaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag dan alleen binnen Nederland.

Toegevoegd na 9 minuten:
Uit de FAQ van 2todrive
Dat is de site waar rijksoverheid.nl naar toe verwijst voor meer informatie over autorijden vanaf 17 jaar

Vraag:
Mag ik ook in het buitenland rijden als ik 17 ben? Vanaf wanneer mag ik in andere landen dan in Nederland rijden?

Antwoord:
Nee, het rijbewijs dat je als 17 jarige voor het experiment 2toDrive in Nederland haalt, is niet geldig in het buitenland. In Europese wetgeving is namelijk geregeld dat je alleen na je 18de verjaardag een rijbewijs mag halen. Ieder land afzonderlijk mag in eigen land eerder rijbewijzen afgeven. Dit rijbewijs is dan wel alleen in eigen land geldig. Met het rijbewijs dat je op je 17e voor 2toDrive hebt gehaald, mag je daarom pas vanaf 18 jaar ook buiten Nederland rijden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zon zelfde antwoord is al gegeven! -

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding