Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft de stad Antwerpen zo veel verschillende postcodes?

Als ik zoek op depost.be, zie ik onder andere 2000, 2018 en nog veel meer. Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is om het voor de post gemakkelijker te maken om de post te verdelen over de verschillende stadsgedeelten.

Het district Antwerpen telt (samen met Berendrecht-Zandvliet-Lillo) de volgende postnummers:

-2000 Antwerpen 1, dit is de oude kernstad, gelegen tussen de Scheldekaaien en de Leien, met de wijken 1 (Schipperskwartier), 2 (Stadswaag, Paardenmarkt ...), 3 (Theaterkwartier ...), en 4 (Sint-Andrieskwartier), het Eilandje en het Zuid.

-2020 Antwerpen 2, gelegen ten zuiden van de Singel en de Ring, met oa. het Kiel, de Tentoonstellingswijk en het Nachtegalenpark.

-2030 Antwerpen 3, het Havengebied: de voormalige gemeenten Oosterweel, Oorderen en Wilmarsdonk, plus enkele in 1927 aangehechte gebieden van Ekeren (oa. Rozemaai, Schoonbroek ...) en Merksem (zuidelijk deel Luchtbal).

-2040 Antwerpen 4, in 1958 aangehecht, is sinds 1983 het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

-2050 Antwerpen 5, Linkeroever, in 1923 aangehecht van Zwijndrecht en Burcht.

-2060 Antwerpen 6, gelegen ten oosten van de Leien en ten noorden van de Gemeentestraat en de Carnotstraat (N12), met bekende wijken als Sint-Amandus, Dambrugge (destijds ook als Sint-Job bekend), Dam, Seefhoek, Stuivenberg, Faboert ...

-2018 Antwerpen 7, gelegen ten oosten van de Leien en ten zuiden van de Gemeentestraat en de Carnotstraat (N12), met oa. de wijken Klein-Antwerpen, Statiekwartier, De Ley (Sint-Laureys), Brederode, Haringrode, Zurenborg ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk om dat het zo'n grote stad is (483.000 inwoners) en dat de postcode gebieden net als in NL, in de wijken zijn ingedeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stad antwerpen heeft 1 postcode.
Maar Antwerpen is ook een provincie, met meerdere steden, deze hebben verschillende postcodes.

Toegevoegd na 5 minuten:
En antwerpen zelf, de stad, heeft verschillende postcodes omdat deze uit verschillende wijken bestaat.
Oorspronkelijk bestond Antwerpen uit de oude stadskern (2000) Met de tijd werden andere gebieden aan antwerpen gehecht. Elke deel heeft dus een andere postcode. Als ik mij niet vergis zijn er 7 delen. (maar enkel 6 postcodes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote steden hebben meerdere postnummers voor hun deelgemeenten.
De stad Antwerpen bestaat uit de districten:

Antwerpen
Berchem
Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Borgerhout
Deurne
Ekeren
Hoboken
Merksem
Wilrijk

Postcodes in België zijn samengesteld op basis van:

sorteersector (eerste twee cijfers)