Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Buren hebben coniferen op hun grond. Wij willen schutting, mogen wij deze op eigen grond zetten tegen de coniferen aan?

De buren willen niet mee betalen aan een schutting. Zij hebben op hun grond een coniferenhaag staan. Als wij alles betalen EN de coniferen weghalen, dan mag er een schutting komen op de erfafscheiding. Ben gekke gerrit niet. Mogen wij een schutting zetten op eigen grond en de coniferenhaag laten staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ja dat mag, op je eigen grond mag je zetten wat je wilt. Mits je je aan de hoogte houdt: even het gemeentehuis bellen en je weet het. Zo mag een schutting hier max 1.50 meter hoog zijn (dacht ik), maar dat kan per plaats misschien verschillen?

Voorbij het huis moet ie lager zijn, naar de straat toe. Maar de gemeente kan het je precies vertellen. Als je je maar aan de voorgeschreven hoogte houdt mag je alles op je eigen grond zetten wat je maar wilt... zelfs coniferen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste regel is goed overleg. Maar dat is vooral nodig als je een erfscheiding op de grens maakt en je allebei eigenaar bent. Als de een daar niet voor betaald dan kan dat al niet, want zo'n schutting moet je ook beiden onderhouden.

Wat zegt de wet verder:

"Een scheidsmuur op de erfgrens
Achter de achtergevelrooilijn, op eigen erf, pal tegen de grens van het naburig erf mag u te allen tijde een scheidsmuur van 2 meter hoogte plaatsen. Rooilijnen zijn vastgelegd in het bestemmingsplan of volgen uit de bouwverordening. Onder een scheidsmuur verstaat de wetgever iedere ondoorzichtige afsluiting van steen, hout, matglas, plastic, versterkte rietmatten of ander daarvoor geschikt materiaal.

De ene buur kan, zonodig via de burgerrechter, vorderen dat de andere buur er aan meewerkt dat op de erfscheiding een scheidsmuur van 2 meter hoogte wordt geplaatst. Dus voor de ene helft op het erf van de één en voor de andere helft op het erf van de ander. Zo’n scheidsmuur is gezamenlijk eigendom; de eigenaars van zo’n muur dragen volgens de wet gezamenlijk de kosten."

In jullie geval mag je dus op eigen kosten en op eigen grond een schutting van 2 meter hoog bouwen. De buren mogen daar niet aankomen en er ook niet in boren of spijkeren e.d. want de schutting ligt op jullie grond. Voor het onderhoud en kosten zijn jullie zelf ook volledig verantwoordelijk.

Ik adviseer je wel om je standpunt aan de buren duidelijk te maken en aan te geven dat je de schutting dan op eigen grond plaatst. Hoewel ze formeel geen toestemming hoeven te verlenen is dat wel handig, want bij het plaatsen moet je wellicht ook hun tuin betreden en een burenruzie kan je beter voorkomen. Geef aan dat je het netjes tegen de coniferen aan plaats, zodat jullie beiden een mooie afscheideing hebben die aan beide wensen vodloet.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Bovenstaande zijn de wettelijke bepalingen. Vraag bij de gemeente voor de zekerheid of er andere bepalingen in de gemeente gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij mag uiteraard een schutting plaatsen op jouw eigendom
zolang je de scheiding niet overschrijd kan je buur geen bezwaar aantekenen, trouwens bomen of beplanting die hoger dan twee meter worden moeten minstens een halve meter van de scheiding gepland worden, m.a.w. het plaatsen van jouw schutting geen hinder zijn of gehinderd worden door de aanplanting van de bomenrij van je buren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de schutting op eigen grond zet, kan niemand daar iets aan doen denk ik. Wel zal de coniferenhaag er onder lijden. Het mooiste is om het toch met elkaar eens te kunnen worden. Als beste lijkt het mij om een stukje van de haag vandaan de schutting te zetten. Vraag je mij naar eigen smaak, ik houd van levend groen en niet van houten schuttingen. Maar ieder z`n smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel, maar daarmee snoep je wel een stukje van je eigen tuin af. Zou dus beter zijn dat de schutting netjes op de erfafscheiding wordt geplaatst.

Als de buren niet willen/kunnen betalen, dan is het wellicht een idee dat zij de coniferen verwijderen alvorens je de schutting plaatst. Dan heb jij nog steeds dezelfde kosten, maar hebben de buren ook hun steentje bijgedragen en verlies jij geen deel van je tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing