Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is pesten strafbaar?

Ik ben jaren gepest, en heb daar een aantoonbaar trauma van opgelopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Is pesten strafbaar?
Of pesten strafbaar is hangt er van af van hoe ver dit pesten gaat. Als je echt langere tijd door iemand wordt belaagd dan is dat soms zelfs ‘stalking’, en dat is verboden volgens de wet. Het is strafbaar. Het pesten is ook strafbaar als de pester je heel erg beledigt, bedreigt, of mishandelt door je bijvoorbeeld te slaan of schoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan als je word uitgescholden dan niet zo echt
Maar bijvoorbeeld je word ergens ingeduwd en er word op je gepist etc . Dan zou je naar de politie moeten stappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een trauma kun je misschien zelfs naar de rechter stappen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vormen van pesten, zoals vernieling van eigendommen, mishandeling en stalking zijn strafbaar conform het Wetboek van Strafrecht.

Bij de bronvermelding heb ik wat meer info gevoegd over pesten en justitie en links naar organisaties die zich bezighouden met pesten.

Ik ken jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet. Misschien dat je bij een jurist of bij Korrelatie je vraag kunt stellen en dat zij je verder kunnen helpen.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af: hoe lang is het geleden? Kun jij aantonen dat je schade hebt opgelopen door dat pesten?
Dan zou je aangifte kunnen proberen te doen, maar ik denk dat je weinig kans hebt.
Je kunt je ook opgeven voor dat nieuwe tv-programma van RTL over pesten, dan kun je de confrontatie aangaan met je oude pesters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing