Is er een maatschappelijk werker bij politie en justitie
Politie en justitie functioneren op basis van correctie door straf. Bij een groot aantal mensen is het echter eerder zo dat zij in de problemen zijn gekomen doordat zij bv door omstandigheden zijn ontspoord. Het is niet om deze prille daders vrij te pleitten maar ik heb vaak gemerkt dat reclassering b.v nog erg goed is tegenover mensen die naar mijn persoonlijke ervaring niet meer te redden zijn en dat hulp zo niet meer preventief is. Mensen die voor het eerst in aanraking komen met politie worden naar mijn gevoel alleen maar opgejaagd. Ik zou liefst zien dat zij eerst een maatschappelijk werker mochten spreken . bv in plaats van straf, gedwongen worden om een studie op te pakken. Straf inruilen tegen een studie is een goede deal voor ons en voor hen. Dat brengt wel iets goeds, daarentegen brengt het vastzitten alleen maar schaamte en een stigma met zich mee.
Weet iemand meer over de mogelijkheden bij strafinstanties. Zijn er adressen, aanspreekpunten en telefoonnummers en hoe zou dat gaan als je de politie daar zelf naar vroeg? Bedankt vast voor jullie antwoord, politie, jusite , medewerkers, insiders ervaringsdeskundigen en voor wie iets weet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.