Wat zijn MIJN rechten? Mijn moeder komt te overlijden en laat mijn zus, mijn broer en mezelf een huis na. Er is een mondelinge overeenkomst tussen ons
om het huis aan mij te verkopen. Voor de officiële afhandeling pleegt mijn broer zelfmoord. Zijn erven zijn in eerste instantie ook akkoord met de geplande verkoop en de afgesproken som, maar starten (zonder ons te verwittigen) de procedure van 'beneficiair aanvaarden' op. t.t.z. gezien zij niet weten welke schadeclaim hen te wachten staat als gevolg v.d. zelfmoord van mijn broer, aanvaarden zij de erfenis enkel onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Er moet dus een inventaris gemaakt worden van alle bezittingen van mijn broer, en die zouden OPENBAAR verkocht moeten worden. Normaal gezien behoort dus ook het huis van mijn moeder daar toe en zou ik dus in feite als 't ware verplicht kunnen worden mijn eigen erfenis via een openbare verkoop opnieuw te verwerven. Naast een mogelijk opdrijven van de prijs waardoor ik het niet meer zou kunnen kopen, zullen er waarschijnlijk ook nog eens extra kosten bijkomen + een gestegen rentevoet. Noch mijn zuster noch ikzelf willen openbaar verkopen, want het huis is al wat we nog hebben van onze mama. Wat zijn ONZE rechten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.