Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Goede bekende heeft tijd terug werkstraf 60 uur of 30 uur zitten gehad. Gratie is verleend omdat hij def. te ziek is. Nu opeens 500 euro boete?

Kan dit zomaar? Kan een straf omgezet worden in gratie en opeens een nieuwe straf (500 euro) geëist worden?

Toegevoegd na 18 uur:
Geen 30 uur maar 30 dagen natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vermoedelijk is er sprake van een misverstand, en is er niet gesproken van gratie, maar zuiver van het feit dat hij fysiek niet in staat is de taakstraf uit te werken, waardoor een deel vervangen is door een boete.

Een straf die kwijtgescholden is wordt niet opnieuw opgelegd, ook niet in een andere vorm. Het is echter ook niet uitgesloten dat de 500 euro weer voor een ander vergrijp is, of voor een aan het eerdere vergrijp verbonden schadevergoeding.

Toegevoegd na 23 uur:
Vermoedelijk is de straf slechts gedeeltelijk kwijtgescholden danwel omgezet in een mildere straf ; een boete.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gratie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Blijkbaar wel. Hij/Zij zal toch een straf moeten krijgen. Als hij/zij de straf niet uit kan voeren doordat hij ziek is, moet er een andere manier gevonden worden. Je kan hem/haar natuurlijk niet dwingen om alsnog die werkstraf te doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat jij ten onrechte denkt dat er een gratieverlening heeft plaatsgevonden. Bij een gratieverlening volgt namelijk nooit een subsidiaire straf.

Zoals ik al eerder aangaf, wordt een taakstraf uitsluitend op verzoek van de verdachte zelf gegeven/verleend. (Zie mijn antwoord op je vorige vraag)

Als om welke reden dan ook die taakstraf niet mogelijk blijkt, komt daarvoor in de plaats de oorspronkelijk opgelegde straf weer in beeld en ..

Omdat vrijwel elke straf tevens in de vorm van een geldboete kan worden opgelegd..kan dat dus ook een geldboete zijn..

De handelwijze van de betreffende rechter is derhalve uiterst correct.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën: