Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet een baby een eigen paspoort hebben?

Waarom moet een baby van slechts enkele weken een eigen paspoort of ID kaart hebben, die vervolgens ook nog maar 5 jaar geldig is? Alsof een baby zelfstandig zou reizen, of eigenhandig met de overheid in aanraking zou kunnen komen.

Of zie ik een nuttige reden over het hoofd?

14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben bang,dat het gebeurt, omdat het geld oplevert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je je het hele verhaal van het ministerie goed naleest gaat het om een reisdocument. Dus kinderen die gewoon thuis blijven en niet naar een land gaan waarvoor geen paspoort vereist is hoeven ook niet zo'n document.
De vraag gaat dan ook van een foutieve veronderstelling uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat er altijd nog mensen zijn die een kind willen kidnappen of meenemen naar ander land zonder dat de (andere) ouder/voogd het weet of toestemming geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het alternatief is dat kinderen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders, en dat is te fraudegevoelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat ik een kind zou hebben en mijn zus daar een dag mee naar de dierentuin zou gaan. Onderweg krijgen ze een ongeluk, mijn zus overleefd het niet maar mijn kind wel, dan kunnen ze op die manier makkelijker achterhalen waar het kind naar toe moet en alle andere dingen die erbij komen kijken. En inderdaad met kidnappen. Ook kan het zijn dat wanneer je bij bijvoorbeeld je moeder in het paspoort staat je niet alleen met je vader op vakantie kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een baby moet geen eigen paspoort hebben, een baby mag een eigen paspoort hebben. De enige reden waarom dit makkelijk is, is dat het kind ook met derden mee naar het buitenland kan (bijv opa en oma).
Alternatief is idd bijschrijven in je eigen paspoort. Het is goedkoper, het kind kan dan alleen nooit met iemand anders mee de grens over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als getrouwde man met een russische vrouw kan ik zeggen dat het heel makkelijk is om een baby een paspoort te geven. Onze kleine heeft zowel de nederlandse paspoort als de russische. Als mijn vrouw naar rusland gaat is het handig, en als ik ga met de kleine ook. Wij hebben bewust haar niet ingeschreven in haar of mijn paspoort.
Enige waar ik pissig over was, is dat de gemeente amtenaar het paspoort niet mee wilde geven maar alleen persoonlijk. (terwijl de kleine 3 maanden was). Heb de kleine toen opgehaalt, en terwijl ze sliep geeist van de amtenaar dat ze het persoonlijk overhandigde.. toen was het opeens geen probleem meer !!..

Maar zoals gezegd als de kleine met beide ouders af en toe meegaat is het heel handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat jonge kinderen op het paspoort van de ouders worden bijgeschreven. Ik heb een kind van ongeveer dezelfde leeftijd, en stap met jouw kind in een vliegtuig. Dan is er geen haan die ernaar kraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige landen eisen dat ieder individu een paspoort heeft, ongeacht de leeftijd, om in het land binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing