Ben je strafbaar als je een weggelopen jongere opvangt?
Het nichtje van mijn vrouw is weggelopen uit een open instelling en wij vragen ons nu af of we strafbaar zouden zijn als wij haar zouden opvangen (vroeg of laat staat ze altijd bij ons voor de deur), zonder dat we de politie of de instelling inlichten.
Zo ja, wat is de straf dan die daarop staat?
Tenzij ze in de inrichting wordt misbruikt/mishandeld, kan je haar niet overtuigen om die maximaal 3 jaar niet vol te houden?
Daarna zal ze helemaal VRIJ zijn... toch?
Hoe meer ze NU tegenstribbelt hoe moeilijker ze het voor zichzelf maakt voor NU en straks. Soms is het beter om met iets MEE te gaan, ipv TEGEN te werken.
Hierbij moet je ook bedenken dat een langdurig gebrek aan positieve aandacht uiteindelijk zal leiden tot het vragen/opeisen van negatieve aandacht, doordat dit ook aandacht is. Zelf geloof ik dat je nichtje dit (onbewust) wil allemaal en dat deze situatie (en haar verleden) een onderdeel vormt van haar levensles en -taak. Dat juist hierdoor ze de vaardigheid kan ontwikkelen om haar taak uit te voeren en later misschien wel met soortgelijke kinderen gaat werken om ze te begeleiden. (dat laatste is een suggestie).
In ieder geval zal dit allemaal wel ten gunste zijn van haar ontwikkeling en zal ze waarschijnlijk veel later terugkijken en denken dat dit niet anders had gemoeten/gekund. Want anders was ze niet diegene geworden die ze zal zijn dan. Zo denk ik er zelf tenminste over nu en zou ik geen ander verleden willen hebben gehad. NU ben ik tevreden over mezelf... en dat allemaal ook mede door het verleden. Het weglopen zal ook ongetwijfeld een onbewuste methode zijn om haar juist die situaties te creëren die haar zullen helpen in het verdere leven, les en taak. Op dit moment wordt dat misschien gezien als jezelf saboteren, maar of dat ook zo is, kan men pas veel later zien (als ze 30-40 is misschien). Dit allemaal is natuurlijk een erg spirituele benadering. En sorry als ik je hiermee opzadel.
En aangezien je maar één leven hebt - althans, om die discussie verder hier niet aan te zwengelen, maar één leven waarvan je je bewust bent en weet van hebt - vind ik dat wel heel erg het kind met het badwater weggooien. We trekken onze handen er maar van af, want het is háár levensles, dus veel plezier ermee en retteketet redt 'oe der met. We zien je nog wel weer een keer als het weer goed met je gaat. Zo werkt het natuurlijk niet.
Je verwachting is gebaseerd op de leeftijd die zij nu heeft. Terwijl zij innerlijke die leeftijd niet heeft, maar is blijven steken op een veel jongere leeftijd. Het gedrag wat ze toont is het gedrag van dat kleine meisje die zij van binnen nog is. Een meisje die nog niet heeft verder kunnen groeien naar volwassenheid toe. Een meisje die emotioneel gevangen zit in die leeftijd. Als een vorm van gespleten persoonlijkheid en ze een heel klein kind in zich heeft en gelijktijdig een jongvolwassene.
Elke keer als zij herinnerd wordt (door een situatie of een gebeurtenis) waardoor zij weer naar die periode toe gedwongen wordt waarin zij dat kind is, zal zij het gedrag van het kind gaan aannemen. En zo ook het gebrek aan vermogen van communiceren. Wat je zegt, het blijft echter een moeilijk te begrijpen situatie. Een situatie waarin ze wel kan en wil, maar telkens wordt tegengehouden door haar drama's uit haar verleden van het kleine kind in haar. En dat kleine kind is enorm verdrietig, boos, gefrustreerd, eenzaam. Want het mist de aandacht van haar moeder zoals ze die altijd heeft zouden willen hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.