Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je strafbaar als je een weggelopen jongere opvangt?

Het nichtje van mijn vrouw is weggelopen uit een open instelling en wij vragen ons nu af of we strafbaar zouden zijn als wij haar zouden opvangen (vroeg of laat staat ze altijd bij ons voor de deur), zonder dat we de politie of de instelling inlichten.

Zo ja, wat is de straf dan die daarop staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dan ben je strafbaar.

Artikel 279 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het
wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.

2. Gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd indien list, geweld of bedreiging met geweld is gebezigd, of indien de minderjarige beneden de twaalf jaren oud is.

Ook als je met de beste bedoelingen iemand opvangt. De instanties stoppen energie in de zoektocht naar de verdwenen minderjarige, terwijl u al die tijd weet heeft, waar deze minderjarige zich bevindt.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat niet strafbaar. Het gaat in dit geval over opvang. Bovendien kan ze beter bij jullie zijn, dan op straat zwerven.

Maar wanneer bekend wordt dat ze bij jullie is, zullen de instanties weer om de hoek komen kijken. Zo ook de voogd.

Kunnen jullie haar niet als pleegkind nemen tot haar 18e?
Daarna kan ze zelfstandig wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit ze vrijwillig in die open instelling, dan is het niet strafbaar. Eerder vandaag had je het over een voogd en ik meen OTS, dan kun je haar niet zomaar opvangen.
Wel kun je bij de voogd aangeven dat jullie bv netwerkpleegzorg willen en kunnen bieden. Dan wordt het ook financieel allemaal goed geregeld en staan jullie steviger in je recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een weggelopen jongere opvangt ben je altijd strafbaar, mits je het meld bij de politie en die een proces verbaal opmaakt en voor legt aan de officier van justitie. van de beschikking van de officier hangt het af of de jongere tijdelijk bij je mag verblijven. Het hangt ook af van de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is sterk afhankelijk van de leeftijd van het betreffende meisje èn van de instelling waaruit zij ontvlucht is.

Maar laten we er even vanuit gaan dat het meisje zestien à zeventien jaar is.

Als je het heel strikt neemt mag je geen minderjarige onttrekken aan het ouderlijk gezag..maar..

In de praktijk wordt het eerder gewaardeerd dan je kwalijk genomen als je bij dat minderjarige meisje weet te voorkomen dat ze gaat zwerven door haar onderdak te bieden.

We hebben het zelf ook meegemaakt. Een meisje dat ik kende ontvluchtte een gesloten instelling in België en belde mij of ze mocht komen.

Natuurlijk zeiden mijn echtgenote en ik geen 'nee'

Na een dag of tien kwam de politie aan de deur en vroeg of dat meisje bij ons woonde.

Ik antwoordde bevestigend en dàt was ruim genoeg voor de politie.

Men wilde slechts haar woonplaats vaststellen..en meer niet..

Help dat meisje dus maar gerust..en laat je door niets weerhouden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing