Mag je op een half-openbaar forum geneeskrachtige eigenschappen toeschrijven aan voedingssupplementen?
Het is wettelijk niet toegestaan, geneeskrachtige eigenschappen toe te schrijven aan voedingssupplementen - zeker niet als het gaat om claims dat je ernstige ziektes zou kunnen genezen.
Wat zegt de wet wanneer je zulke claims doet op een besloten forum?
Wat zegt de wet wanneer je dergelijke claims doet op een forum dat in theorie besloten is, maar waar in de praktijk *iedereen* die toegang vraagt, ook toegang krijgt? Mag je dan wel zulke claims doen, al zijn die normaal gesproken verboden?
Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb even een voorbeeld gezocht. Zie http://hart-en-vaatziekten-forum.orthomoleculaire-geneeskunde.eu/viewtopic.php?t=11398 - dat is slechts één van de discussies waarin wordt verwezen naar het "behandelforum", zoals ze het besloten forum noemen.
Op die pagina schrijft iemand die aan de site is verbonden letterlijk:
"Het is in Nederland verboden om in het openbaar te zeggen dat een supplement een ernstige ziekte kan genezen"
Na deze tekst volgt een treurige smiley.
Daarna staat er:
"Dat doen we dan ook niet (hier)"
gevolgd door een lachende smiley.
Tot slot volgt de tekst
"Ik sluit deze discussie, verder op het behandelingsforum"
- - - -
Gelukkig was de patiënt die hier een vraag stelde, in dit geval sterk genoeg om de echte artsen te vertrouwen, en weerstand te bieden aan de verlokkingen van deze voedingssupplementensite. Op andere pagina's zie je echter hoe mensen worden meegezogen.
Overal waar geld mee wordt verdiend , is er misbruik.
maar ik vind het volkomen onnodig, om dan maar meteen alles op dit gebied in de prullenbak te gooien.
Het getuigt dat je uitermate slecht op de hoogte bent van de gang van zaken op dit gebied, maar je kent mijn stelling.
Dat mensen worden" meegezogen" die in wanhoop op zoek zijn naar alternatieven, is helemaal correct, maar dat wil niet zeggen dat alles op dit gebied oplichting is.
Iemand zoals jij met zo'n grote algemene ontwikkeling en zeer deskundigheid op veel gebied, kan en mag nooit zo denken, zo ja, dan heb je ergens toch wel een stukje belangrijke informatie gemist.
Orthomoleculaire geneeskunst biedt zeker wel mogelijkheden, waar al honderd duizenden mensen baat bij hebben gehad en nog steeds hebben.
Je stelt me diep teleur met jouw uitspraken, ik hoop als je ooit nog eens niet meer kan roeien, door een pijnlijke arm, je deze geneeskunst je van je pijnlijke arm kan verlossen, pas dan zullen je ogen open gaan.
Wetenschap is onderzoeken wat erin een systeem niet goed is, maar ook waar de nieuw kansen liggen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.