Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je op een half-openbaar forum geneeskrachtige eigenschappen toeschrijven aan voedingssupplementen?

Het is wettelijk niet toegestaan, geneeskrachtige eigenschappen toe te schrijven aan voedingssupplementen - zeker niet als het gaat om claims dat je ernstige ziektes zou kunnen genezen.

Wat zegt de wet wanneer je zulke claims doet op een besloten forum?

Wat zegt de wet wanneer je dergelijke claims doet op een forum dat in theorie besloten is, maar waar in de praktijk *iedereen* die toegang vraagt, ook toegang krijgt? Mag je dan wel zulke claims doen, al zijn die normaal gesproken verboden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb even een voorbeeld gezocht. Zie http://hart-en-vaatziekten-forum.orthomoleculaire-geneeskunde.eu/viewtopic.php?t=11398  -  dat is slechts één van de discussies waarin wordt verwezen naar het "behandelforum", zoals ze het besloten forum noemen.

Op die pagina schrijft iemand die aan de site is verbonden letterlijk:

"Het is in Nederland verboden om in het openbaar te zeggen dat een supplement een ernstige ziekte kan genezen"

Na deze tekst volgt een treurige smiley.

Daarna staat er:

"Dat doen we dan ook niet (hier)"

gevolgd door een lachende smiley.

Tot slot volgt de tekst

"Ik sluit deze discussie, verder op het behandelingsforum"

- - - -

Gelukkig was de patiënt die hier een vraag stelde, in dit geval sterk genoeg om de echte artsen te vertrouwen, en weerstand te bieden aan de verlokkingen van deze voedingssupplementensite. Op andere pagina's zie je echter hoe mensen worden meegezogen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Wat bedoel je met een half open forum, zitten hier uitsluitend deskundige in, of zijn het allemaal leken zoals bij g.v.
verders zijn een tekort aan bepaalde mineralen zeker bedreigend voor je gezondheid, zoals ijzer, magnesium, calcium, seleen, zink, silicium e.d. dus als je deze zou aanbevelen dan kan je daar toch geneeskrachtige werken aan toe kunnen schrijven?
Het zelfde geldt voor veel andere voedingssuppementen.
Zelfs groente zoals kool en witlof zijn geneeskrachtig.
Indien het aanbevolen wordt als medicijn wordt het wel wat anders, dan begrijp ik je vraag wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf, het is verboden. Net alsof wanneer je iets illegaals doet achter gesloten deuren 'want dan mag het omdat niemand het kan zien'.
Het mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft niet aan wat de EXACTE formulering is van de uitspraken.
Kijk maar eens naar de uitspraken van
http://www.biostabil-shop.nl/

Dat is gewoon een publieke internet pagina waar je een 'goed' product kunt kopen.

Zijn de uitspraken binnen de regelgeving? Valt internet binnen die regelgeving?

Toegevoegd na 2 dagen:
Over je toevoeging is die formulering ook heel specifiek. Hij schrijft namelijk over een subjectieve onderwerp: een ERNSTIGE ziekte.

Het geldt dus kennelijk niet voor een minder ernstige ziekte, waar ligt dan de grens en hoe toon je die aan.
Door dit soort formuleringen kan je de weg open krijgen voor de regels en er zonder kleerscheuren er tussendoor manoeuvreren.

Trouwens, voor WIE is het verboden. Als ik (als LEEK) een mening verkondig en ik zeg zo iets, kan men mij dan aanklagen en veroordelen? Het is immers zo dat ik geen enkele status heb en dat een ander het zijn eigen verantwoordelijkheid is om naar mij te luisteren. Een behandelaar is natuurlijk wel iemand die de status heeft waardoor er iemand naar hem luistert.

Net zoals je op het internet (welke publiekelijk is) van alles kunt vinden over ziekten en aandoeningen, maar of dit ook allemaal waar is... Kan men de schrijvers van teksten veroordelen hierop... Zelf van wikipedia geldt dat iedereen dit kan schrijven. En toch worden vele quotes hiervandaan gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iets wettelijk niet toegestaan is, is het altijd goed om na te gaan waar die wet nou eigenlijk voor bedoeld is.

Zou de bedoeling van deze wet nu werkelijk zijn, om de vrijheid van meningsuiting te beperken? Of zou er een andere bedoeling zijn?

Een open of besloten forum is er alleen maar voor bedoeld, om mensen de gelegenheid te geven, te zeggen wat ze vinden. Iedereen weet dat op een forum geen waarheden staan, maar ervaringen en meningen.

De bedoeling van deze wet is om consumenten te beschermen. Fabrikanten en verkopers van allerlei voedingssupplementen mogen dus niet zomaar van alles op hun verpakking zetten, en er zijn regels opgesteld op welke manier ze mogen adverteren. O.a. "goed voor" en "helpt tegen" mag wel, maar "geneest" en "voorkomt" mag niet.

Kortom: als je niet zelf dit soort spullen fabriceert of verkoopt, en je hebt dus geen enkel commercieel belang, mag je alles plaatsen op een forum wat je wilt. Of je nu schrijft dat de aarde plat is, de opwarming van de aarde een fabeltje, dat vitamine C haaruitval stopt, of dat je door het drinken van veel bietensap nooit meer griep krijgt, maakt niet uit. Je bent dan niet bezig met claims, maar met je eigen opvatting.

De enige reden dat het niet zou mogen, zou kunnen zijn dat de forumeigenaar, (d.m.v. moderators) bepaalde onzin niet pikt. Maar dat heeft niets met deze wet te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing