Mag een instelling zomaar vragen of de ouderlijke macht gewijzigd wordt?
Ik heb te maken met een instelling voor mijn zoon en de maatschappelijk werkster daar vroeg of de ouderlijke macht gewijzigd kon worden, zodat alleen ik de toen desbetreffende papieren kon ondertekenen. Het was mij duidelijk dat zij het teveel gedoe vondt om het aan mijn expartner te vragen die in het buitenland woont. Mag een instelling dat zomaar aan je vragen? Ik heb gezegd dat ik dat niet ga doen, en dat mijn expartner dat ook absoluut niet wilt. Hij is immers de vader van zijn kinderen.
Ik neem aan dat als je uit elkaar bent, je papieren ook alleen mag ondertekenen? Of is daar altijd de andere ouder ook voor nodig, zelfs als hij in het buitenland woont, in dit geval Groot Brittanie?
dat je ex in het buitenland verblijft staat los van zijn gezag en dus inspraak over jullie kind. ook hij moet in dit geval toestemming geven. zo te zien is er niets geregeld, dat zou kunnen beteken dat je wettelijk gezien kan doen wat je wil. maar als hij zich netjes aan zijn verplichtingen houd (kind heeft erkent en/of alimentatie betaald) ben jij verplicht om zaken rond jullie kind te bespreken met hem.
komt hij niet zijn verplichtingen na is dit nog steeds wel zo netjes aangezien hij vader is. vanuit dit standpunt kan maatschappelijk werk wel zoveel willen. papieren die je ondertekent altijd even goed nalezen he :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.