Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb pas 3dagen terug een ongeluk gehad maar niet mijn schuld maar de weg was te smal voor twee auto kan ik mijn schade kosten bijbelasting aanvrage

ik stond zelf stil maar net bij het laatste stuk achter mijn bumper geraakt omdat het twee richtingsweg was en het wegdek te smal was kan ik mijn schade vergoeding samen met mijn tegen partij aan vragen aan de wegenbelasting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (12)

Het enige dat je kan doen is zorgen dat je verzekeringsmaatschappij de schade vergoedt. Bij de belastingen kan je in ieder geval geen schadevergoeding aanvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wegenbelasting heeft er in ieder geval niets mee te maken. Als jij stil stond en de andere auto reed verder, dan lijkt het me zijn schuld.
Vul gewoon allebei het schadeformulier in en laat de verzekeringsmaatschappijen het uitzoeken. Geef wel aan dat je vind dat het jou schuld niet is, omdat jij stil stond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhaal de kosten op de wegbeheerder (gemeente/provincie).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kleine schade heeft 't geen zin om een vergoeding te vragen: de premie die je dan extra moet betalen is uiteindelijk meer. Als je geen handtekening van de andere partij hebt dat zij doorreden terwijl jij stil stond, dan wordt 't erg moeilijk zo niet onmogelijk om nog bij de verzekering van de andere partij nog onkosten vergoed te krijgen. Als je echter zelf een all-risk verzekering hebt, dan zou je 't daar gewoon van moeten kunnen krijgen.

Contact opnemen met je verzekeraar, zij kunnen je vertellen hoe verder te handelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kun je niet. Dit is een verzekeringsgeval niet meer en niet minder.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Je kan het proberen, maar je maakt geen enkele kans.
Bij hele smalle wegen heb je meestal uitwijkstroken links en rechts. Als twee auto's elkaar tegemoetkomen moet een van beide in zo'n strook parkeren om de andere auto te laten passeren. De passerende auto moet dat heel zorgvuldig doen.
Als jij stilstond is de andere auto aansprakelijk voor de schade.
Ik hoop dat jullie een schadeformulier hebben ingevuld en dat je gegevens hebt van de andere bestuurder. Je moet hem aansprakelijk stellen voor de schade. Hij moet dan bij zijn verzekeringsmaatschappij de claim neerleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ieder schadegeval dien je alsvolgt te handelen:
Pak je schadeformulier.
Bespreek de situatie met de tegenpartij. Als het duidelijk is hoe de situatie is en wie stil stond, en wie reed, dan kan je dat zo invullen. De maatschappijen zoeken zelf uit wat vergoed gaat worden.
Is het een wat gecompliceerde botsing, dan moet je blijven staan, allebei en de politie bellen. Die komt de zaak dan opnemen, en dat procesverbaal kan je dan bij de schadeformulieren voegen.

De smalle weg heeft er niets mee te maken. Je rijdt gewoon voorzichtig en bij een tegenligger, gaat een stilstaan zoveel mogelijk rechts, en de ander passeert voorzichtig.

Vraag hulp aan je verzekeringsagent of je bank. Want de schadeclaim lijkt me niet goed gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je jouw schadeformulier snel moet insturen naar de verzekering. Jij stond stil en je nam daarmee niet deel aan het verkeer. Heb jij overigens een rijbewijs? Praat op zijn minst met jouw verzekeringsagent. Jouw verhaal rammelt aan alle kanten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weg te smal, dat kan maar daar moeten de weggebruikers dan op reageren. Kortom het zal via de wegenbelasting nooit zin hebben om een schade te claimen. Ik denk dat je een wegbeheerder bedoelt. Mocht de reden van de smalle weg liggen in een tijdelijke maatregel welke niet juist is aangegeven dan zou je het kunnen proberen. Anders blijft het gewoon een verzekeringsverhaal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een smal wegdek of smal stuk op de weg waar niet beide rijrichting elkaar tegelijkertijd kunnen passeren moet er bij mijn weten een bord staan wat aangeeft welke auto op de andere moet wachten. (rode en zwarte pijl, verkeer aan de kant van de rode pijl moet wachten op de tegenligger en ervoor zorgen dat deze kan passeren)

De RDW bewaakt de milieu- en veiligheidsaspecten van het Nederlandse voertuigpark en zal in geen geval geleden schade vergoeden. dit declareren heeft dan ook geen enkele zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit kan niet. De wegenbelasting is een belasting en derhalve niet aansprakelijk te stellen. Een claim kan wel gelegd worden bij de wegbeheerder, bij rijkswegen rijkswaterstaat, provinciale weg bij de provincie en bij gemeentelijke wegen de gemeente. Bij een smalle weg geef ik je weinig kans. Meestal is dan één van de automobilisten schuldig of beide. Als jij stil stond zou de andere automobilist schuldig zijn maar dat moet jij bewijzen of de tegenpartij moet dit erkennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedurende mijn belasting carrière heb ik veel vragen gekregen..maar nimmer of een schade aan een voertuig op de belastingdienst verhaalbaar zou zijn.

En dat kan ook niet. Dat is pertinent onmogelijk..

De belastingdienst staat volkomen buiten het geval en ik zou ook niet weten hoe je erbij komt dat de schade bij deze dienst verhaalbaar zou zijn.

Jouw kosten met betrekking tot de schade dien je te verhalen op de veroorzaker van die schade en dat kun je doen door hem/haar aansprakelijk te stellen..

Zijn/haar verzekering betaalt je dan te zijner tijd al of niet..uit.

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding