Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

1312 Shirt verboden... ? Ik heb een shirt met een Appel, Citroen, Ananas en een Banaan erop is dit daardoor ook verboden?

4 Januari zijn 3 personen veroordeelt voor het dragen van een shirt waarop staat 1312 wat een beledigende cijfercombinatie zou zijn en 'zou' refereren naar ACAB (all cops are bastards).

Ik heb een shirt met een Appel, Citroen, Ananas en een Banaan erop?

Kan ik daar dan automatisch ook een boete voor krijgen ? 330 euro is het ludieke fruitshirt mij niet waard.

Als een cijfercombinatie al beledigende is, dan mag zoals in reactie op een andere vraag de Albert Heijn haar initialen ook wijzigen (Adolf Hitler). En dan valt van iedere afkorting wel wat leuks te maken.

De personen zijn trouwens wel in hoger beroep gegaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik draag het shirt echt niet hoor ! En ikzelf ben ook voor het verbieden van dit soort combinaties en uitingen. Echter vraag ik mezelf af waar de grens komt te liggen. Vandaar deze vraag.

Toegevoegd na 1 dag:
En toch zijn er al 0 mensen die mijn vraag beantwoord hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
20.7K
flyingcrow
13 jaar geleden
Dat je geen beledigende teksten of afkortingen op je shirt mag dragen vind ik logisch,maar als je hiervoor een boete krijgt vind ik zoooo vergezocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo vergezocht als van de mensen die dit bewust zo bedacht hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@flyingcrow; ff zien of ik jou goed begrijp, Dus jij vindt het wel logisch dat "iets" niet mag....maar niet logisch dat dat dan bestraft wordt ?? das toch een logisch gevolg dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van de gekke dat er achter zo'n cijfercombinatie wat gezocht wordt. Zo kun je overal wel wat achter zoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet van de gekke dat er achter een cijfercombinatie wat gezocht wordt, het is van de gekke dat mensen cijfercombinaties bedenken om 'all cops are bastards' weer te geven op een T-shirt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roto ; die cijfercombinatie is natuurlijk niet toevallig ontstaan. Als dat zo was, kraaide er geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als ik nou in Duitsland mijn auto ga kopen daar kan je zelf je kenteken kopen en ik zou 1312 of ACAB in mijn kenteken zetten krijg ik dan ook een boete ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je, zonder te kijken naar de betekenis, überhaupt een shirt willen met de cijfers 1312 erop..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen flauw idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen toch dat ik jouw vraag beantwoord heb. Ik haal hier even een deel van mijn tekst aan: "Jouw vraag..‘je shirt met de appel enz. erop’ zou je wellicht ook onder ‘de belediging’ kunnen schuiven als..je b.v. eerder zou hebt beweerd dat daarmee personen worden bedoeld…die jij b.v. als dé rotte appels van Nederland enz. hebt omschreven" "Maar zo ik al zei..het allemaal veel te ver gezocht..en dus..ga jij je gang maar lekker" Ik zei hier dus dat je jouw tekst onder bepaalde voorwaarden als belediging zou kunnen aanmerken, maar dat dit wel erg ver gezocht zou zijn. En daarna..ga jij maar lekker je gang..is dus niet verboden. Groet, Ton

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Goede vraag hoor, dus een plus van mij..

Ik vind de hele commotie over dit voorval allemaal wat erg overdreven aandoen.

Onder de noemer 'zero tolerance' wordt een hoop onzin geschoven.

Het kan best zijn dat die letters een beledigende tekst vertegenwoordigen..maar

Er wordt NIET BELEDIGD..dus in mij opinie moet er te zijner tijd vrijspraak op volgen.

Stel je eens voor wat de consequenties van een veroordeling voor dergelijke feiten zouden betekenen.

Afkortingen zoals jij er ook eentje opnoemt, maar ook een nummerplaten van auto's, telefoonnummers, banknummer enz. enz. zouden allemaal zo'n zogeheten ingeklede belediging kunnen vertegenwoordigen.

Jouw vraag..'je shirt met de appel enz. erop' zou je wellicht ook onder 'de belediging' kunnen schuiven als..je b.v. eerder zou hebt beweerd dat daarmee personen worden bedoeld...die jij b.v. als dé rotte appels van Nederland enz. hebt omschreven.

Maar zo ik al zei..het allemaal veel te ver gezocht..en dus..ga jij je gang maar lekker..

Ik denk dat ze hun tijd veel beter kunnen besteden aan het oplossen van misdrijven..i.p.v. aan dit soort futiliteiten.

Het percentage onopgeloste misdrijven..is namelijk schrikbarend hoog..en dàt vind ik vele malen erger dan dit resultaat van het zoeken van spijkers op laag water

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord dus +10. De andere reageren niet op de vraag. Dus krijgen de punten niet. Je bent ongeveer de enige die echt op mijn vraag reageert. Bedankt daarvoor. Nogmaals +10.

Andere antwoorden (5)

Je meet met twee totaal verschillende maten.
AH heet AH omdat de brave man Albert Heijn heette, en heeft helemaal niet met Hitler te maken ; de kruidenier bestond zelfs voor de oorlog al, dus wie ikt er van wie ;-)

Maar truinen en shirts met 18, 88, acab, 1312 en de door jouw genoemde fruitcombinatie draag je niet omdat je 18 of 88 bent of van gokkasten houdt, maar nadrukkelijk, uitsluitend en alleen maar om te provoceren.

Tja, en als je wilt opvallen, moet je niet boos worden als je opvalt, natuurlijk.

Uiteindelijk kun je van elke afkorting of getallencombinatie wel iets leuks maken, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je bewust een provocerende leus, spreuk of afkorting zogenaamd pseudocryptisch (want erg ingewikkeld is het nooit) verwerkt in een kledingstuk, zodat je zogenaamd onopvallend kunt provoceren. Daar trappen we natuurlijk niet in, en dat vinden ze dan weer niet leuk.

Als je echt iets te vertellen hebt, zet dat dan gewoon voluit op je shirt, en niet in een soort van geheimtaaltje dat iedereen begrijpt. En ja, als het om illegale dingen gaat, onderga je dezelfde maatregelen. Daar kom je niet onderuit door te laten zien dat jij de letters in het alfabet wel kunt tellen en hoopt dat een ander dat niet kan.

Het betreffende fruitshirt zal niet toevallig zo gemaakt zijn maar met de overduidelijke zelfde provocerende bedoeling. Dus ja, dat risico loop je dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou goed zijn voor de Nederlandse samenleving als er iets meer respect zou zijn voor elkaar en de politie die proberen onze samenleving veilig te houden.
Dat zou als gevolg hebben dat die ook weer meer tijd hebben zich met echt belangrijke zaken bezig te houden in plaats van stenengooiende 12 jarige respectloze randdebie..jongeren.
Er zij grappige teksten genoeg te verzinnen om op een shirt te zetten.
En als je dan wil provoceren zet het er dan gewoon op in grote letters in plaats van een fruitmandje en draag net als dat shirt de consequenties van je actie.
Ik ben heus geen voorstander van een "politiestaat" waarin al je vrijheden aan banden wordt gelegd en vrijheids van meningsuiting vindt ik erg belangrijk maar dat moet geen stap zijn naar anargie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat het nogal kinderachtig is om voor zoiets veroordeeld te worden. De keerzijde van de medaille is dat de agressie tegen hulpdiensten, zoals brandweer en ambulance maar ook de politie hand over hand toeneemt. Ik vind dat verbijsterend, om het mild uit te drukken.

We leven hier niet in een land met een repressief regime, integendeel, we genieten een grote mate van vrijheid. Je voelt waarschijnlijk al aankomen dat mijn solidariteit volledig uitgaat naar die hulpdiensten. Als gezondheidszorger in een instituut waar die hulpdiensten met enige regelmaat over de vloer komen heb ik geen andere woorden voor ze dan lovende. Als je het niet eens bent met wat ze doen dan moet je daar de politiek op aanspreken en niet de uitvoerders van het beleid. Of je dient in individuele gevallen een klacht in langs de officiële weg.

Zo'n shirt lijkt heel onschuldig maar je neemt er wel een standpunt mee in als je het draagt. Mijns inziens een verwerpelijk standpunt dat gezien bovenstaande overwegingen terecht strafbaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bijna alle 'vraagstukken' die te maken hebben met vrijheid van meningsuiting vs. inperken van belediging, gaat het eigenlijk toch om de vraag:
waarom zou je zo'n shirt willen dragen, als je weet dat mensen zich daardoor gekwetst voelen?

Ik geloof dat mensen de VRIJHEID van meningsuiting nogal eens verwarren met de PLICHT tot meningsuiting, of ze nu een mening hebben of niet. Ik zou zeggen: laat de brutalen de halve wereld, ik heb genoeg aan een klein stukkie voor mezelf... ;-)

PS: "All Cops..." is in het Engels. Je rijtje fruit zou in het Engels: Apple, Lemon, Pineapple, Banana zijn. Waar staat de afkorting ALPB dan voor? All Liars Play Baseball? All Lions Pee Backwards? Another Lucrative Postmortem Bakesale?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er om in welke zin dit beledigend is. De gasten die veroordeeld zijn, zijn al vaker met politie in aanraking geweest en wisten wat de betekenis van 1312 was. Daarbij kwam ook nog eens dat ze hooligans zijn, welke het zowiezo op de politie hebben.
Het ligt dus aan de feiten en omstandigheden die er zijn om jou te kunnen veroordelen ja of te nee. In jouw geval vind ik het wel heel ver gezocht, als je verder nooit iets met de politie hebt gehad hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding