hoe zit het met auteurs recht? Bijvoorbeeld de Bijbel is door velen uitgegeven dan is deze toch zonder rechten?
Nu ik lees vaak in boeken, dat deze er recht of aanspraak erop maken dat men dat schrijven niet mag kopieren! Maar de inhoud is duizenden jaren oud van origine en nu plots geeft ieder deze uit en ook zich als eigenaar. Je hebt honderden yoga boeken maar er staan dezelfde oefeningen in, en ook de filosofische basis is hetzelfde. Ik lees een oud boek ik vertaal een paar teksten en dan blijkt dat er iemand hetzelfde boek heeft gedaan in Amerika, heeft die dan het recht heeft op de vertaling eigenlijk het geschrift maar de bijbel dan, ook het kruidvat of een ander geeft bladmuziek uit van 200 jaar terug plots staat er copyright op dat kan toch niet het is hun eigendom toch niet al wekt dit wel op deze manier de indruk. Ik heb ook blad muziek maar deze is van Indiase oorsprong ik wil hier geen rechten op laten gelden maar ook niet dat iemand ze voor commercieel gebruik inpikt als zijn eigendom. Voor mij is dit kolder, een bijbel als voorbeeld daar zijn honderden Nederlandse edities van, in principe lijkt mij dat wij allemaal een boek ervan kunnen laten drukken. Dit als voorbeeld help mij aub
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.