Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan mijn oom tegen de politie ondernemen, als hij onterecht als inbreker in zijn eigen huis wordt opgepakt?

Dinsdag avond liep mijn oom zijn tuin in, omdat er iemand over zijn schutting was geklommen. Vervolgens kreeg hij een felle zaklamp in zijn ogen geschenen, met de boodschap dat hij was gearresteerd wegens inbraak. Mijn oom, stomverbaasd stamelend dat het zijn eigen huis is terwijl hij op zijn sloffen in de tuin stond, werd vervolgens op de grond gedwongen en met een voet op zijn hoofd in die positie gehouden terwijl hij werd geboeid. Inmiddels hadden andere politie agenten zijn deur open geforceerd en waren op die manier ook naar de tuin gekomen.
Terwijl mijn oom naar de politie auto gebracht werd riep zijn buurman "Dat is mijn buurman! Die woont daar!", maar de agenten hielden vol dat het niet zijn huis was en dat hij een inbreker was. Ze hebben hem ook nooit om zijn ID gevraagd, welke had kunnen bewijzen dat hij de waarheid sprak. De deuren van zijn huis lieten ze gewoon open staan, mijn oom vroeg of hij ze op zijn minst mocht sluiten, maar dat werd geweigerd. Toevallig had hij net voor die tijd het vuur in de keuken uitgezet, anders was zijn huis misschien wel afgebrand.
Hij werd naar het politiebureau vervoerd waar hij behandeld werd als een crimineel en waar wederom niemand naar zijn verhaal luisterde. Daar heeft hij 4 uur lang in de cel gezeten, waarna hij werd vrijgelaten zonder enig excuus of een verklaring. Hij kon toen op eigen houtje weer naar huis, met het openbaar vervoer, waar zijn open deuren op hem wachtten.

Kan dit gewoon zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (13)

Je kunt proberen er een aanklacht over in te dienen via een advocaat. Maar ik ben bang dat de politie aanvoert dat ze een redelijk verdenking hadden. Dan heb je geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nationale ombudsman bellen, die gaat over geschillen met de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan toch zo maar niet!
En dan niet eens naar huis brengen!
Ik zou er naar de lokale krant mee gaan, die smullen van dit soort zaken, dan komt achteraf misschien toch nog het excuus van de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welke gemeente?
Brief naar de korpsbeheerder dus de burgemeester met kopie naar de politieke partijen in de gemeenteraad en de pers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een klacht indienen bij het desbetreffende korps, deze zullen, moeten ze gewoon in behandeling nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bent u niet tevreden over hoe de politie u heeft behandeld, dan kunt u een klacht indienen bij het betreffende politiekorps. De korpsbeheerder van het korps is verantwoordelijk voor het optreden van de politie. Elk korps heeft een eigen klachtenprocedure. U kunt daarover contact opnemen met het betreffende politiekorps. Op de website politie.nl vindt u adressen van politiekorpsen.

Zie hier voor meer informatie en voorbeelden:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-de-politie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwstip voor Hart van Nederland? http://www.hartvannederland.nl/tips/

En anders inderdaad een klacht indienen bij het betrokken korps en anders de ombudsman.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als praten met het korps niets oplevert kun je de publiciteit ook zoeken via de Vara Ombudsman:
http://omroep.vara.nl/Klacht-indienen.5462.0.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me tenminste een klacht die bij de Nationale Ombudsman thuishoort. Ik zou dat zelf doen in combinatie met meerdere wegen, zoals aankaarten bij de politiek en de media.

Natuurlijk kan dit niet zomaar! We leven hier toch niet in een politiestaat waar we aan de willekeur van de politie uitgeleverd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit allemaal precies zo gebeurd is---en waarom aan dit verhaal twijfelen trouwens?--- dan dient er een klacht tegen dit politieoptreden ingediend te worden,want we leven,dacht ik,níet in Birma of Noord-Korea.

We leven,dacht ik tenminste tot nu toe,nog altijd in een rechtsstaat met een Grondwet met rechten (en ook plichten) voor álle burgers.

Wanneer iemand aangehouden wordt op de wijze,welke u hier schetst,móet er een aantoonbare,bewijsbare reden zijn dat iemand zich agressief verzet tegen arrestatie,ánders,lijkt mij,is deze manier van iemand in de boeien slaan óngrondwetig!

De heren agenten hadden op z'n minst navraag kunnen doen bij buren,de identiteit kunnen checken van je oom door hem de gelegenheid te geven zijn identieteitspas te pakken enz.

Deze agenten moeten terug naar de politieschool,want het lijkt mij dat ze totaal niks hebben geleerd om op de juiste wijze om te gaan met burgers.
Daar zijn regels voor,lijkt mij.

De heren/dames agenten staan wél gelijk klaar om boetes uit te delen,flitspalen te plaatsen en om fout/over tijd geparkeerde auto's een beugel om te doen.
Maar tja...de "betaalstaat" Nederland heeft nu eenmaal geld nodig en de burger ---nota bene belastingbetaler!---
is hieraan ondergeschikt.

Aan te raden is inderdaad om ,zoals anderen hier al geopperd hebben, mee naar de media (TV,pers,e.d. ) te gaan en b.v. de ombudsman in te schakelen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat er steeds meer op lijken,dat de rechten van de burger stééds meer worden afgemeten aan de dikte van zijn/haar portemonnee: de rest schijnt steeds meer "bijzaak" te worden.

Natuurlijk moet óók erkend worden dat de politie(-organisatie) onder steeds grotere druk komt te staan vanuit politiek en maatschappij,maar dit is nog géén excuus voor een dergelijk optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mogelijk media hierover inlichten. Dan krijgen ze vanzelf wel spijt als er een stuk of wat verslaggevers met camera en al voor ze bij de deur staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt hier het volste recht het politiekorps aan te klagen, hier zijn bijna alle procedures overtreden en zelfs zijn grondrechten.
klaag ze aan en eis een schadevergoeding, dan sta je in je gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mogelijk de media zoeken. Want in hun ogen doen ze nooit iets fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat op het politiebureau bleek, dat uw oom onschuldig was, betekent nog niet, dat de aanhouding onrechtmatig was. De politie kijkt naar feiten en omstandigheden. Kennelijk waren de feiten en omstandigheden dusdanig, dat er tot aanhouding overgegaan is.

Na aankomst op het politiebureau wordt de aanhouding getoetst door de hulpofficier van justitie ( hovj). Kennelijk was de hovj van mening, dat er genoeg grond was om het bevel te geven, om uw oom op te houden voor onderzoek en niet gelijk in vrijheid te stellen.

Het gebruik van handboeien en de manier van aanhouden is afhankelijk van de melding en tevens van het gedrag van de verdachte. Een rustige en goed meewerkende verdachte wordt niet zomaar tegen de grond gewerkt en krijgt al helemaal niet zomaar een voet op het hoofd geplaatst. Kennelijk sputterde uw oom nogal tegen. Het is begrijpelijk dat uw oom het niet eens was met de aanhouding, dat zou ik zelf ook niet geweest zijn, maar het maakt nogal verschil hoe je dit vervolgens richting politie uit.

U geeft aan dat u het onbegrijpelijk vindt dat de politie overgaat tot een tweede aanhouding, op het moment dat er al een inbreker bij de buren is gepakt. Denk zelf dat het juist goed is, dat de politie op zoek gaat naar mogelijke handlangers. Inbraak staat nogal hoog in de top tien van misdrijven, die het onveiligheidsgevoel bij burgers doen aanwakkeren, dus het is lovenswaardig, dat de politie hier hoog op inzet.

Dat het huis van uw oom onafgesloten is achter gelaten is vreemd. Ik was er niet bij, dus kan ook niet verklaren hoe en waarom dit zo gegaan is.

Een lift naar huis, nadat het onderzoek en verhoor waren afgesloten, is niet standaard, maar zou misschien wel netjes zijn geweest. echter misschien waren er wel omstandigheden, die dit niet mogelijk maakten.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing