Kun je voor fietsen door rood licht én fietsen op het trottoir bij dezelfde actie worden bekeurd?
Het volgende is het geval:
Ik fiets (op de straat, dus niet op het trottoir) richting een kruispunt. Daar staat een lange rij auto’s en fietsers (die hetzelfde verkeerslicht gebruiken) voor het rode licht te wachten. Ik moet naar rechts, dus fiets ik het trottoir op en fiets over het trottoir naar rechts. Ik steek de weg dus geenszins over.
Even later word ik aangehouden door een agent die mij vertelt dat ik nu een waarschuwing krijg, maar dat ik normaal € 60 voor rijden door rood licht zou krijgen en € 35 voor rijden over het trottoir. Ik geef direct toe dat ik in ieder geval érgens fout zat, dus daar gaat het niet om. Alleen reed ik volgens mij niet door rood licht! Ik fietste over het trottoir waar dit verkeerslicht volgens mij niet voor geldt. Inderdaad moet ik dan alsnog de boete voor fietsen over het trottoir betalen, maar volgens mij is hier niet sprake van fietsen door rood licht. Kan iemand hier een antwoord op geven?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.