Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zitten Nederlands bijna altijd in een kringetje bij verjaardagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is van oudsher zo ontstaan. Vroeger had men niet veel vertrekken in een huis en als er dan visite was, ging men meestal (rond de haard) in een kringetje zitten.

Bovendien heb je dan met iedereen contact op die manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat de tafel in het midden staat en de gasten er zich daar om heen verzamelen. Dit ook i.v.m. drankjes en hapjes, waar je niet te ver af wilt zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gezellig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op die manier kun je iedereen aankijken en bij alle hapjes komen, op een rij zetten lukt alleen in een lange kamer maar is minder gezellig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt het doorbreken door een vierkante tafel te plaatsen, dan zit je in een vierkantje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe had jij dan gewild dat ze zitten? Op stoelen die kriskras door elkaar alle kanten op staan? Is niet gezellig en niet efficiënt. Overigens zitten niet alleen Nederlanders in een kringetje maar doen andere volkeren dat ook. En niet alleen op verjaardagen. Ik heb ervaring met Amerikanen, Serviërs, Koerden, Macedoniërs, Turken en Duitsers dus ik weet waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de meest aardige manier om bij-een te zitten.
iedereen kan oogcontact maken en praten met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat iedereen elkaar kan zien (en misschien horen). Ook zodat er genoeg beenruimte is, want de kring is hol van binnen. Ik denk niet dat het typisch Nederlands is, maar universeel. Althans voor culturen die verjaardagen of soortgelijke feesten in besloten kring vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zitten we vaak in een kring. Het is ook wel logisch als je de indeling van de meeste woonkamers ziet. Het nadeel ervan vind ik dat je dan snel de hele avond met één of twee personen praat, terwijl er veel meer mensen zijn.
Wij kiezen er altijd voor om hapjes op de eettafel te zetten, evenals het drinken (zelfbediening). Vanzelf blijven er daar dan wat mensen staan en wissel je ook wat meer van gesprekspartner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo kijk je iedereen aan, het is anders zo ongezellig als je allemaal eilandjes creëert. Of mensen met de rug toe keert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing