Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn life-coaches zo duur?

Het concept vind ik geweldig! Ik zou zelf heel goed een life coach kunnen gebruiken. Dagelijks contact, via app of misschien persoonlijk, altijd hulp ipv alleen op een vast uur in de week. Maar de prijs is echt hoog! Gemiddeld zo een €70 per uur. Waarom is dat zo duur? Op deze manier is het alleen weggelegd voor mensen met een dik inkomen of dikke beurs. Terwijl juist vaak mensen met een laag inkomen die hulp het beste kunnen gebruiken.
Ik heb hulp via de gemeente in de vorm van maatschappelijk werk. Echt een lieve behulpzame meid maar ze heeft maar tijd voor 1x per week een uurtje. Via de app op 2 dagen pw maar bereikbaar.
Zijn er goedkope opties voor een echte close life coach?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor hulp verwacht je van zo'n coach? Bedoel je iets als bij een psycholoog of ggz-praktijkondersteuner praten over je problemen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gewoon dagelijkse ondersteuning bij bijna alles. Wat een life coach zegt te doen. Psycholoog, ggz en maatschappelijk werk heb ik al. Maar dat is allemaal eens per week, of de ene is voor dit en de ander voor dat. Gewoon 1 iemand, een maatje of personal coach die je echt bij alles kan en wil helpen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik vraag mij af waarom je zoveel hulp nodig hebt van een onbekendpersoon die je betaald om je te vertellen wat je moet doen. Heb je geen familie of goede vrienden die je kunnen helpen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is te prive maar idd heb ik dat niet
ronron1212
5 jaar geleden
Een life coach is een zzp-er die niet elk uur een bezetting heeft maar wel in de uren die hij werkt zijn geld moet verdienen. Belasting moet betalen en mogelijk onkosten heeft. Daarnaast wil hij ook eens met pensioen gaan daarvoor moet hij sparen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Vroeger waren dat vrienden en waren ze gratis.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt @Turfgraver. Ik heb wel familie en vrienden maar die zijn zoals bijna iedereen tegenwoordig te druk met van alles om een ander ECHT vol te kunnen steunen. Ze luisteren half en een echt diep volledige aandacht gesprekken zijn er niet meer bij.
Ritsuka
5 jaar geleden
Bij ons is een buurtcentrum waar elke dag wat te doen is, wandeltochten, kopje koffie en praten enzo. Is er zoiets bij je?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb gewoon intensieve hulp nodig om uit dit diepste dal ooit te komen. Ik kloot jaren met soorten hulp en het blijkt gewoon niet voldoende. Worden mij vooral pillen aangeboden door artsen maar die wil ik niet.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Als je al ondersteuning hebt via GGZ e.d. kan je dan niet bij MEE- terecht? Die hebben ook vaak vrijwilligers in dienst voor dit soort zaken.
Inekez1
5 jaar geleden
@Manonnetje, zorg dat je een andere, bij jou passende hulpverlener vindt die wel wordt vergoed! Laat nog eens checken wat je diagnose is. Praat met je huisarts (en als je daar geen klik mee hebt of geen vertrouwen in hebt: zoek een andere huisarts). Als je al jaren bij de ggz komt en zo niet vooruitkomt, dan heb je gewoon geen goede hulpverlener. Het komt vaak voor dat er een verkeerde of niet-volledige diagnose wordt gesteld en je zo bij een niet-passende hulpverlener terecht komt. Alle goede bedoelingen en vakkennis van die arts ten spijt, als het niet past bij jou gaat dat niet werken. Ook niet als je er nog een life-coach bij neemt! Ook niet als die life-coach wel vergoed zou worden.
Inekez1
5 jaar geleden
Ik ben ook geen voorstander van zomaar overal pillen voor nemen, maar soms is het wel een (deel van) de oplossing. Vraag je arts om uit te leggen wat de medicatie kan doen en waarom het zou werken. Als je snapt wat er in je lijf en/of hoofd gebeurt kan dat helpen om te accepteren dat je een bepaald stofje mist of te weinig aanmaakt. Aanvulling van dat stofje via medicatie kan dan helpen, eventueel tijdelijk om uit een dal te komen.
SimonV
5 jaar geleden
Er zijn ook maatjes die je gratis een paar keer per week begeleiden en stimuleren via het Maatjesproject van het Oranjefonds of Humanitas Maatjes.
https://www.maatjesgezocht.nl/wat-doen-maatjes
https://www.humanitas.nl/programmas/maatjes/
SimonV
5 jaar geleden
Ook de beste hulpverleners hebben geen zin als je dagelijks een steuntje in de rug nodig hebt. Dan zijn twee gesprekken per week te weinig.
Voor zwaardere situaties heb je dagbehandeling. Daartussen zit er weinig, volgens mij. Jammer, hiermee zou je kunnen voorkomen dat iemand in de peperdure dagbehandeling terechtkomt.
Ritsuka
5 jaar geleden
Hier kun je op elk moment contact opnrmen met een therapeut, via chat, telefoon, of video: https://www.betterhelp.com
Is dat wat?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Een life-coach is zzp-er. Zijn enige inkomsten bestaan uit de betaalde contacturen met de cliënt. Van de totale inkomsten moeten ook alle kosten worden betaald die verband houden met de praktijk, er is geen organisatie, bedrijf of werkgever die iets regelt, betaalt of ter beschikking stelt zoals werknemers gewend zijn.

Een deel van de onkosten bestaat uit:
- huur of koop van de bedrijfsruimte, plus energiekosten, kosten voor inrichting en onderhoud daarvan (versleten meubilair of vloerbedekking vervangen, schilderwerk, schoonmaakkosten, etc)
- aquisitiekosten, kosten voor advertenties, websites, pr etc om voortdurend nieuwe klanten te trekken. De meeste klanten komen voor een aantal sessies en daarna niet meer. Een lifecoach heeft geen vaste klanten die het hele jaar, jaar in jaar uit, terug blijven komen. Er moet dus elke maand opnieuw tijd en geld worden vrijgemaakt om nieuwe klanten te trekken.
- kosten voor scholing (voordat de life coach begint) en bijscholing (als de praktijk eenmaal draait moet er continu worden bijgehouden wat er gebeurt in het leven en in het werkveld. De expertise van een life coach moet altijd up-to-date zijn, omdat cliënten komen met vragen over situaties waar ze op dat moment tegenaan lopen. De life-coach moet op alles voorbereid zijn.
- de administratie moet gedaan worden, ofwel door de coach zelf zonder dat hij voor die uren betaald krijgt, ofwel wordt het uitbesteed en kost dat dus geld
- er moet 21% btw worden afgedragen aan de belastingdienst
- er zijn maandelijkse kosten voor pensioenopbouw en eventueel arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dit is voor zzp-ers veel duurder dan voor werkgevers/werknemers.
- over het inkomen dat overblijft moet nog inkomstenbelasting worden afgedragen, de volle mep, er is geen werkgever die alvast loonheffing voor je heeft afgedragen

Kortom, 70 euro per uur is helemaal niet veel. Het geld dat aan het eind van de maand overblijft, na aftrek van alle onkosten, premies en belastingen, moet worden gedeeld door het totaal aantal uren dat de coach heeft gewerkt, dus ook de uren die hij onbetaald heeft gewerkt aan adminstratie, aquisitie, bijscholing en eventueel zelf stofzuigen en schoonhouden van de praktijkruimte. Van die 70 euro per uur die jij moet betalen blijft vaak maar een paar tientjes over. En als de coach een dure praktijkruimte huurt en in een periode maar weinig cliënten heeft, blijft er soms zelfs minder over dan een tientje per uur...
(Lees meer...)
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Mooi verhaal @Inekez1 allen de btw heeft er niets mee te maken betaalde btw krijg hij terug van de belasting en ontvangen btw moet hij afdragen dat heeft er dus verder niets mee te maken.
SimonV
5 jaar geleden
Op zich mee eens. Toch vragen de meeste zzp-ers minder dan € 70,- per uur.
https://uurtarief.tips/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Ook al staat er een btw foutje in. Juist deze groep moet zich financieel indekken. Vooral de eventuele arbeidsongeschiktheid (sommigen doen dit niet omdat het vreselijk veel kost en als er dan iets gebeurt, zitten ze in de problemen) en het potje voor later: pensioen.
Ik zou niet met ze willen ruilen. In loondienst is veel automatisch geregeld.
Laten we inderdaad ook eens kijken door de bril van de ZZP'er.
SimonV
5 jaar geleden
@Ronron: 21% btw worden afgedragen aan de belastingdienst. Dus blijft er van de € 70,- € 58,- over.
Inekez1
5 jaar geleden
"betaalde btw krijg hij terug van de belasting en ontvangen btw moet hij afdragen" Klopt, maar ik mag toch hopen voor die zzp-er dat hij meer btw ontvangt dan dat hij heeft betaald, anders zou hij AL zijn inkomsten uitgeven aan met btw-belaste goederen of diensten. Huur van praktijkruimte is een groot deel van de onkosten, maar vaak is die huur vrijgesteld van btw. Het verschil tussen de ontvangen btw en de betaalde btw moet hij afdragen aan de belastingdienst.
ronron1212
5 jaar geleden
@SimonV dat weet ik niet of het bedrag incl of ex is maar als het ex is dan verdient hij dus minder dan 70 euro per uur.
ronron1212
5 jaar geleden
Sorry incl in plaats van ex
Inekez1
5 jaar geleden
@SimonV
"Toch vragen de meeste zzp-ers minder dan € 70,- per uur."
Dat is een overzicht van ALLE zzp-ers, ook zzp schoonmakers, schilders en klussers die alleen hun uren rekenen en al het materiaal apart in rekening brengen. Of zzp-ers die per klant 100 uren werken ipv 2, dat scheelt wel heel veel in het aantal onbetaalde werkuren dat ze kwijt zijn aan administratie en aquisitie. Bovendien is het een overzicht dat wordt samengesteld door de mensen die die site bezoeken en de vraag invullen. Goed betaalde zzp-ers met een goed draaiende praktijk bezoeken die website niet en vullen daar dus ook niets in.
Inekez1
5 jaar geleden
Als het 70 euro exclusief btw is, dan betaalt de klant dus 84,70 euro per uur, waarvan 14,70 aan de Belastingdienst moet worden afgedragen als btw (en later een nog groter deel als inkomstenbelasting en premie zvw)
Als het 70 euro inclusief btw is, dan gaat daarvan ruim 12 euro per uur naar de Belastingdienst als btw. In beide gevallen kan de betaalde btw over de met-btw-belaste goederen en diensten worden verrekend, maar dat zou ook kunnen als een zzp-er een uurtarief van 15 euro hanteert en daarvan maar 2,60 aan btw hoeft af te dragen.
ronron1212
5 jaar geleden
@Inekez1 de btw heeft niets te maken met inkomsten dus die moet je buiten je verhaal houden.
SimonV
5 jaar geleden
Hoogleraar creatief ondernemerschap aan de Universiteit van Tilburg:
De prijs die een zzp’er in rekening zou moeten brengen om de kosten te dekken (waaronder arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenvoorzieningen) én een redelijk inkomen over te houden is € 49,92 per uur.
Dat komt neer op € 2850 bruto per maand, omdat een zzp’er gemiddeld slechts zo’n 29 uren per week kan declareren. De overige tijd, gemiddeld 12 uur per week, gaat op aan onbetaalde werkzaamheden zoals acquisitie en administratie.
Veel minder dan € 58,- (€ 70,- incl. btw) kan een life coach dus (inderdaad) niet vragen. https://www.businessinsider.nl/bijna-60-procent-zzpers-zit-te-laag-met-uurtarief-431828/
Inekez1
5 jaar geleden
@ronron, de btw heeft alles te maken met UITGAVEN.
De vraag is waarom die zzp-er zoveel inkomsten wil hebben. Het antwoord is: om de uitgaven te kunnen betalen en ook nog iets over te houden. Af te dragen btw hoort bij de uitgaven en dus ook bij het antwoord.
ronron1212
5 jaar geleden
@Inekez1 Heeft niets met uitgave te maken BTW is een apart verhaal hij mag ook de betaald btw weer terug vorderen dus ontvangen minus betaalde btw is wat hij betaald. Heeft verder niets met je inkomen te maken.
SimonV
5 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk, volgens mij. Uitgaven zijn hier geen onkosten maar gaan wel af van het uurtarief. In die zin wordt de btw uitgegeven - afgedragen.
Plus overigens.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing