Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik met een wajong uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en wekelijks een voedselpakket van de voed?

Sorry vraag past niet in het vakje.
Kan ik er van uitgaan dat ik met een wajong uitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag en wekelijks een voedselpakket van de voedselbank en géén auto rond komen?
Geen smartphone abo ook.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het sociaal minimum is het bedrag dat u minimaal nodig heeft om van te kunnen leven. Dat bedrag is niet voor iedereen hetzelfde. Hoe hoog het sociaal minimum voor u is, hangt af van uw leeftijd en uw leefsituatie. Voor een gezin met kinderen bijvoorbeeld geldt een hoger bedrag dan voor iemand die alleen woont.
Als men arbeidsvermogen heeft dan is de Wajong uitkering 70% van het minimum loon
Heeft men nu en in de toekomst geen arbeidsvermogen, dan is uw uitkering maximaal 75% van het minimumloon.
Dat is 70% van € 1.615,80 = € 1.131,06 of 75% van het minimumloon = € 1.211,85
Ja met een wajong-uitkering 2015 + huurtoeslag + zorgtoeslag + wekelijks een voedselpakket (geen auto, geen smartphone en geen abonnementen) moet men in Nederland rond kunnen komen.
Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat iemand nodig heeft om in het levensonderhoud te kunnen voorzien. De overheid heeft hiervoor een normbedrag opgesteld, dat ze ieder half jaar aanpast.
Sociaal minimum voor een alleenstaande van 22jaar en ouder is € 1.195,60 per maand bruto.
Er worden nooit nettobedragen genoemd. Het nettobedrag is afhankelijk van bijvoorbeeld toeslagen en kortingen van de Belastingdienst.

Als het totale inkomen van u (of van u en uw partner samen) lager dan het normbedrag voor het sociaal minimum, dan krijgt men mogelijk een toeslag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een Wajong uitkering voor alleenstaande heb je recht op huurtoeslag en zorgtoeslag, tenzij je heel veel vermogen hebt. In principe heb je met een Wajong uitkering (en ook met een bijstandsuitkering) niet automatisch ook recht op een voedselpakket van de voedselbank. Alleen als je maandelijks een flink bedrag kwijt bent aan de aflossing van schulden en/of andere onoverkomelijke betalingsverplichtingen, kan het zijn dat je recht hebt op een voedselpakket.

In principe zou je van een Wajong uitkering ruimschoots moeten kunnen leven, afhankelijk van hoeveel je aan aflossing van schulden kwijt bent. Ik kan zelf al ruim 10 jaar niet fulltime werken, mijn inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau (dat is dus minder dan Wajong), ik heb wel een auto en een mobiele telefoon (maar geen tv abonnement), en een hond. Maandelijks los ik ruim 100 af op lening bij de bank. Geen voedselpakket, doe gewoon mijn eigen boodschappen voor max 100 euro per maand. En nee, ik kan dus niet vaak nieuwe kleding kopen, ga niet naar de kapper, ga niet uit, rook niet, drink niet, etc. Dat is prima vol te houden zo, ik zou graag net als een ander gewoon willen kunnen werken, maar dan vooral om gewoon gezond te zijn, niet omdat ik perse meer geld nodig heb.

Kortom, met een Wajong uitkering (+ alle toeslagen waar je recht op hebt) zou je prima rond moeten kunnen komen, zij het dat je keuzes moet maken in je uitgaven en moet accepteren dat je alleen kunt kopen wat je echt nodig hebt.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing