Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn school mij straf geven voor iets dat buiten school gebeurd is?

Ik heb zonder er echt bij na te denken een gemeen bericht over een gevoelig onderwerp naar iemand gestuurd(buiten school tijdens het weekend) en die persoon is hier heel overstuur van geraakt. De persoon is hiermee naar de leerlingenbegeleiding gestap. Zij hebben mij hierover aangesproken en zeiden dat er waarschijnlijk een straf op volgt (ze hadden het al over een halve dag interne schorsing maar zeiden dat het waarschijnlijk wat minder erg zou zijn). Ik vraag me nu af of mijn school het recht wel heeft om mij hiervoor te straffen aangezien het buiten school gebeurd is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ligt er aan wat er is gebeurd en wie er bij betrokken waren.
Zomaar nee zeggen omdat het niet op school plaats vond lijkt mij zeker niet juist.

Veiligheid
Als je het hebt over letterlijke veiligheid (bv brandveiligheid) dan is het duidelijk dat de brandblusser en de verbandtrommel op school aanwezig dienen te zijn.
Praten we over mentale veiligheid, spreek je over gedrag bv, hoe gedraagt een leerling zich elders, buiten het schoolterrein. Heb je het over gedragscode.
In een gedragscode liggen afspraken vast over o.a. respect, pesten, machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, lichamelijke en geestelijke mishandeling, racisme en privacy.

Spreek je dus over een gebeurtenis die ergens anders plaatsvond, dat een leerling zich niet aan bepaalde regels hield, dan kun je er op rekenen dat deze leerling wel te maken krijgt met de school, met de regels van de school en dat er zeker over gesproken zal worden of er iets gedaan moet worden een sanctie opgelegd moet worden. Een straf dus.

Antwoord: ja dat kan.

Bron: http://www.obsoudavereest.nl/index.php?print=yes§ion=11&page=210
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing