Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bellen sommige mensen/bedrijven anoniem?

Het is toch normaal dat diegene die gebelt word,weet wie er belt,of zie ik dat verkeerd?Als ik niet weet wie mij belt,neem ik de telefoon niet op.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij bedrijven met een telefooncentrale is daar een heel simpele reden voor: het nummer dat je in beeld zou krijgen, is niet het nummer van degene die je belt. Dat is alleen maar verwarrend.

Ik heb zelf bij een bedrijf (géén callcenter) gewerkt waar bij sommige mensen 'ons' nummer wel in beeld kwam. Daardoor dachten klanten telkens dat ik in Deventer zat, daar stond namelijk de centrale. Maar ik werkte in de regio Utrecht, en als mensen het nummer uit Deventer zouden bellen, zouden ze nooit bij mij uitkomen.

Om dat te voorkomen, wordt met een telefooncentrale meestal 'anoniem' gebeld. Dan bellen klanten je namelijk zo nodig terug op het nummer dat je ze geeft, in plaats van dat ze proberen terug te bellen via de centrale. Dat is dus niet speciaal een callcentertrucje!

Zelf neem ik trouwens ook niet op als het nummer anoniem is. Als het belangrijk is, spreken ze maar een voicemail in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb ook nummerherkenning uitstaan. Omdat het mag en omdat het kan. Dat jij de telefoon dan niet opneemt maakt mij niet uit.
15 jaar geleden
Sommige bedrijven bellen anoniem omdat ze niet teruggebeld willen worden. of ze zijn bang dat je hun nr. herkend en daarom niet opneemt.
Hoe dan ook, ik neem dan ook niet op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat je dan nog even 'benieuwd' bent wie er belt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo worden de telefooncentrales ingericht om terubel mogelijkheden te voorkomen.
Zo`n callcneter bijvoorbeeld is voorzien van agents die allemaal een bepaalde training hebben gehad , meestal verkopen en informatie verstrekken daarom trent.
Voor het afhandelen van klachten, storingen en andere zaken moet je dan andere nummers zoeken.Daar zitten dan telefonistes die je naar een beaaplde afddeling kunnen doorschakelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon niet opnemen,zijn bijna altijd bedrijven/instanties die je iets proberen te verkopen.
Ikzelf neem nooit anonieme telefoontjes op,na 3,4 keer bellen stoppen ze er vanzelf mee is mijn ondervinding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik vind dat je dat verkeerd ziet.

Ik snapte eerst jouw hele vraag niet, hoezo anoniem.

Maar ik begrijp dat je het over nummerherkenning hebt.

Dat is toch iets relatief nieuws.
Ik kijk zelden of nooit op dat schermpje, voordat ik de telefoon opneem.

Als ik het toevallig wel zie, dan staat daar heel vaak:
extern gesprek en dan kan dat iedereen zijn.
Ik neem altijd op hoor.

Het kan ook bijvoorbeeld de dietiste zijn voor mijn man, want die heb ik niet in de telefoon ingeprogrammeerd en ik ken haar naam niet eens, of de naam van haar bedrijf......

Of bedoel je toch iets heel anders?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het nu over de "vaste" telefoon.
Mijn mobielnr. wordt nooit gebeld door onbekenden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is helemaal niet normaal dat degene die gebeld wordt weet wie er belt - dit is pas een zeer recente ontwikkeling in de geschiedenis van de telefonie.

En hoeveel moeite is het om weer op te hangen als het iemand betreft die je niet wil spreken? Dat je de telefoon beantwoord verplicht je niet tot het gesprek wanneer blijkt dat het weer de zoveelste enquête is of zo.

Bedrijven bellen anoniem, omdat die mensen niet de gehele dag teruggebeld willen worden. Ze bellen anoniem, omdat ze via centrales bellen waardoor je de betreffende persoon niet eens terug zou kúnnen bellen op het nummer dat eventueel vermeld zou worden op het scherm.

Personen zullen ook zo hun redenen hebben om anoniem te bellen, maar daar heb ik geen beeld van.

Wat ik me wel kan herinneren, in de tijd dat ik voor m'n werk regelmatig aan de telefoon moest hangen, was dat er soms mensen waren die niet te bereiken zijn omdat ze hun toestel nooit opnemen - omdat ze het nummer niet kunnen zien - maar die vervolgens wel doodleuk gaan roepen dat je niets hebt gedaan om ze te bereiken. Zelfs het inspreken van een voicemail helpt dan niet per sé - omdat het soms niet toegestaan is om je nummer uit te geven, of slechts bij hoge uitzondering.

Als ik niet met andere dingen bezig ben, neem ik gewoon op. Als het een persoon betreft die ik niet wil spreken, hang ik vervolgens net zo makkelijk weer op. Dat kost mij niets aan geld, en nauwelijks iets aan moeite. En op deze manier loop ik ook niet die gouden aanbiedingen (van eender welke aard) mis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als bedrijven anoniem bellen, zijn dat vaak callcenters die je pogen over te halen om een andere energieleverancier, boekenclub, verzekering of wat dan ook te verkopen. Of een afspraak proberen te maken voor een verkoopgesprek.
Zodra je op een of andere manier ja hebt gezegd, en je wilt daar een half uur na je telefoongesprek op terug komen, zou je willen terugbellen naar datzelfde nummer. Maar daar willen ze helemaal niet teruggebeld worden: ze hebben de buit binnen, en het wordt verder administratief afgehandeld via andere kanalen.
Op deze manier is de mogelijkheid om direct een mondeling ja weer teniet te doen geblokkeerd. Je kunt later alsnog de zaak tegenhouden, maar dan is dat buiten het callcenter om, en het kost je meer moeite. Je kunt het vergeten, en dan zit je er aan vast...

Het is dus gewoon om te voorkomen dat je terug belt naar een callcenter.
itsme
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing