Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn dochter van 15 jaar wil alleen met vriendinnen op vakantie, dit hebben we geweigert in verband met haar leeftijd. Doen we hier goed aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

je dochter is pas 15 jaar oud. Hoewel zij misschien denkt dat ze de wereld aankan, u overal ongelijk in moet geven en voor zichzelf kan beslissen, is dat niet zo. de wet voorziet hierin doordat kinderen van 15 zowel onder ouderlijk gezag staan, als handelingsonbekwaam worden bevonden.

Ik heb hier iets meer hierover gevonden:
http://www.jip.org/lan/docs/recht_familierecht.html

Ga niet uit van het oordeel van je dochter, je eigen oordeel is het belangrijkste. Alleen jij kan bepalen wat wel en niet goed voor haar is. Is zij erg zelfstandig en kan ze zich goed redden, is ze verstandig genoeg? Misschien kan het dan wel. Maar denk je dat dat niet het geval is, dan is het je volste recht om nee te zeggen. Je kan duidelijk uitleggen waarom niet, een discussie aangaan kan ook, want zij heeft wel een leeftijd waarop dat mogelijk is. Maar wees wel consequent, als je nee zegt moet het nee blijven.
Als ze uit de band springt omdat je nee zegt moet je je niet al teveel zorgen maken. Zo zijn pubers nou eenmaal.

Misschien kan je iets opmaken uit de bestemming waar zij heen wil. Als het gaat om een jongeren strand vakantie, die bekend staan om de drank en seks, zou ik ten sterkste afraden haar erheen te laten gaan. Meiden van 15 zijn nog erg beinvloedbaar en staan op dat soort plaatsen bloot aan allerlei mensen die maar met een reden daar komen.
Wellicht is zij al seksueel actief, maar dat betekent niet dat je haar erin moet stimuleren om naar een dergelijke broedplaats te gaan. Het is juist tegenwoordig belangrijk dat jongeren leren dat seks niet zoiets is dat je maar met iedereen doet.

Maar zoals ik al zei, je eigen oordeel is hierin het belangrijkste. Volg je intuitie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Dat ligt er aan wat ze van plan was met haar vriendinnen en hoeveel inspraak jij daar op hebt.

Als ze naar een typische jongerencamping zou willen waar het stapelen van kratjes bier de belangrijkste dagbesteding is, zou ik dat ook weigeren!

Als ze b.v. een tochtje door het land zou maken waarbij ze elke avond bij andere familie van haarzelf of haar vriendinnen zou logeren, zou het al weer een heel ander verhaal worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik vijftien jaar een prima leeftijd om voor het eerst alleen op vakantie te gaan. Uiteraard wel een camping in nederland. En er voor zorgen dat ze regelmatig even contact met je op neemt.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens ik ben altijd vrij gelaten door mijn ouders, mijn zusje ging ook op die leeftijd alleen opvakantie maar twee keer een korte periode 1x in het begin vijf dagen om te testen en aan het eind van de vakantie een week. Is zeer goed verlopen allemaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze naar het buitenland wil gaan zou ik ook weigeren.
er zijn heel veel leuke bedplaatsen waar ze veilig in nederland op vakantie kunnen.
Als er iets aan de hand is kun je zo ophalen,en dan heb ik het over ziekte, diefstal van spullen,ruzie onderling of mogelijke heimwee..zo kun je natuurlijk meer dingen bedenken.
Het is moeilijk om ze de vrijheid te geven ,niet omdat je ze niet vertrouwd maar het is toch een hele overgang.
wij hebben met onze kinderen het zo gedaan dat ze vanaf hun 18 jaar alleen naar het buitenland mochten, goede afspraken gemaakt, elke dag even contact via msn of telefoon...ging bij 2 prima bij nummer 3 hadden we veel problemen omdat daar alles gestolen was in turkeij en ze daar gestrand is zonder paspoort,geld en meer belangrijke stukken om óf verder vakantie te kunnen vieren of terug te kunnen naar huis..oke het lag niet aan mijn kind maar je zit toch mooi even met je handen in het haar want ja hoe krijg je ze zou snel mogelijk weer thuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt helemaal van het kind af en minder van de leeftijd. Er zijn tieners die op hun 15e al heel zelfstandig en verstandig zijn. Deze kinderen kun je prima met vriendinnen op vakantie laten gaan.

Het hangt ook af van haar vriendinnen. Wat zijn het voor meisjes? Zijn ze in staat om verstandige beslissingen te nemen als het erop aankomt? Jijzelf kent je dochter het beste. Vertrouwen is het allerbelangrijkste in dit geval.

Onze dochter was ook 15 toen ze met haar vriendin alleen op vakantie ging naar Zuid Spanje. Het was weliswaar een talenvakantie, maar ze moesten het wel met z'n tweetjes doen daar in een vreemd land.

Wanneer kinderen zelf aangeven dat ze eraan toe zijn, is dat vaak ook wel zo. Maar nogmaals, als ouder weet je of je kind er aan toe is. Leeftijd is in dit geval iets minder belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele vakantie naar een ander land zou ik ook nog wat vroeg vinden. Maar het is een grensgeval.

Bij een *gemiddeld* kind zou ik 15 de tijd vinden voor een paar dagen (zeg vier of vijf) zelfstandig met vrienden binnen Nederland. Ergens waar je binnen een paar uur kunt zijn om haar op te halen, mocht het nodig zijn.

Natuurlijk met verzoek om haar mobiel aan te laten zodat we kunnen bellen om te horen of alles goed gaat, omdat we anders ernaartoe moeten rijden om te *zien* of alles goed gaat. Het vooruitzicht dat de ouders ineens op kunnen komen dagen om ze voor schut te zetten, is voor de meeste pubers genoeg motivatie om dan maar liever bereikbaar te blijven.

Zoiets wel goed vinden, geeft je kind ook een goed vooruitzicht. Je kunt er namelijk bij vertellen dat als ze zich die paar dagen binnen Nederland verantwoord gedragen, ze kunnen bewijzen dat ze op hun zestiende een hele vakantie met vrienden aankunnen. Dit laatste natuurlijk alleen doen als je dat ook meent!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf voor het eerst met vriendinnen naar het buitenland (spaanse kust) geweest toen ik 15 was. Zolang je met een tour operatie meegaat kom je daar zonder problemen en eenmaal daar is je vakantie echt niet zoveel anders dan op bijvoorbeeld texel.

Maar het ligt natuurlijk een je dochter. Is zij iemand met verantwoordelijkheidsgevoel of moet je haar juist altijd verstand inpraten? Het kan wel in elk geval.

Mijn oudere zus mocht datzelfde jaar NIET met vriendinnen naar het buitenland weg. Dat heeft natuurlijk voor wat ruzies gezorgd, maar ligt helemaal aan het kind zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je er inderdaad goed aan hebt gedaan om dit te weigeren. Natuurlijk is het verschillend per persoon, maar ook een heel zelfstandig en verantwoordelijk kind van 15 vind ik nog jong. Ligt er natuurlijk wel erg aan waar ze van plan was naar toe te gaan.
Dus ja.. ik denk dat je hier goed aan hebt gedaan. Volgend jaar beter? Misschien dat je het dan wel toe kunt laten? Heeft ze meteen iets om naar uit te kijken.

Mogelijke oplossingen voor het geval je daar op zit te wachten;
Ga zelf aan de ene kant van een leuke camping staan en laat je dochter met een vriendin aan de andere kant staan in een tentje o.i.d. Laat ze vrij en laat ze hun eigen gang gaan als je in kunt schatten of dit verantwoord is, maar als er iets is dan kunnen ze bij je terecht. Of spreek af dat ze om de dag bij jou/jullie komen eten ofzo. Ik weet niet hoe je relatie met je dochter is, maar als 15 jarige zou ik dit wel hebben zien zitten.

Een camping in Renesse zou een goede optie kunnen zijn. Veel 15, 16, 17 jarigen. Leuk centrumpje met veel cafe's en 2 of 3 discotheken, super mooi strand.. ideaal voor die leeftijd naar mijn mening.

Ik heb toen ik 16 was in Renesse gestaan met mn ouders, beste vriendin en haar ouders. Stonden naast elkaar maar vriendin en ik mochten onze eigen gang gaan. Super leuke vakantie gehad!
Als 19-jarige ging ik samen met een vriendin op dezelfde camping staan. Twas leuk, maar we voelden ons in het uitgaansleven een beetje te oud.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ik denk het wel. Het is ook te zien wat haar karakter is. Als ze bv. iemand is die niet goed voor haar zelf kan zorgen heb je er goed aan gedaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dochter is vijftien jaar en nog minderjarig. Als jij het gevoel hebt dat zij hier te jong voor is, is dat mijns inziens terecht. Op deze leeftijd kan je dochter, op weg naar de volwassen leeftijd, heus al wat meer verantwoordelijkheid aan dan toen ze twaalf was. Hier moet ze ook ruimte voor krijgen. Een keer een dagje op stap met wat vriendinnen moet inmiddels kunnen, maar dat is wat anders dan op vakantie.

Niet voor niets is de volwassen leeftijd, de leeftijd waarop kinderen geacht worden voor zichzelf te kunnen beslissen, op achttien jaar gezet. Tot die tijd ben je als ouders verantwoordelijk voor je kind. Tot die tijd heeft je kind meestal ook nog sturing en begeleiding nodig. Zou ze met haar vriendinnen onder begeleiding van een andere volwassene op vakantie gaan dan is het een ander verhaal. Maar er moet nog een vorm van toezicht zijn!

Tot haar achttiende ben jij verantwoordelijk voor je dochter en als er op die vakantie iets gebeurt met je dochter, wordt er naar de ouders gewezen: en terecht. Ook al voelt een meisje van vijftien zich al heel groot, het is en blijft een kind dat nog recht heeft op begeleiding en bescherming van haar ouders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heel goed gedaan meisje van 15 is vrij jong om alleen of met vriendinnen op vakantie te gaan. Moet ze maar nog een jaar op wachten. 16 jaar vindt ik wel of zelfs 17 is wel redelijk.. Maar 15 is echt nog vrij jong.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een dochter van 15 en ze mag van ons nog niet alleen op vakantie, we vinden haar te jong. Volgend jaar hebben we het er wel eens weer over....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15 jaar vind ik nog veel te jong, als ouder vind ik dat je hier goed aan doet om er nog mee te wachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ouder weet je natuurlijk het best hoe je dochter is. Toch hebben veel ouders vaak last van die befaamde "bezorgde-ouder-aanval." Hoe ik mijn dochter thuis? Geef ik haar haar vrijheid? Maar wat zal er gebeuren als ik haar toch laat gaan? Zal ze het goed stellen? ... Je kinderen overbeschermen kan evenveel nadelen als voordelen hebben. Je dochter kan je dit erg kwalijk nemen en uiteindelijk dingen doen achter je rug die je zeker niet goed zou keuren. Ook kan je haar de vrijheid geven en een teken geven van vertrouwen. Dat vertrouwen kan ze beschamen of het kan je als ouder vertrouwen inboezemen. Het is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk weet je als ouder het best wat jij belangrijk vindt voor je dochter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! We hoeven niet zo heel lang terug naar het verhaal Nataly Holloway. Achteraf zullen die ouders er ook liever bij zijn geweest. M.i. is het belang van de ouders in zulke situaties zeker ook in het belang van het kind.
Met 15 jaar heb je nog een heel leven voor je met nog heel veel vakanties te gaan.
En laten we eerlijk zijn als je met 15 jaar al zonder ouders op vakantie wil dan wordt het voor ouders al helemaal moeilijk om dat te weigeren als ze 16 zijn.
Als ouder kan je dat gebruiken om je kind qua gedrag in een bepaalde richting te krijgen. (als je een goed rapport hebt, je je het hele jaar niet verslaapt etc.
In verhouding zijn dit dan dezelfde eisen of verwachtingen dan die van je kind.
Maar als ouders moet je een bepaald overwicht hebben op je kinderen en dat bouw je op vanaf het eerste levensjaar (als het goed is)Mijn reactie zou heel erg afhangen van de ontwikkeling van het kind (maar 15 nee).
En hoe oud zijn die vriendinnen (om te voorkomen, maar zei mogen het wel)En waar willen ze op vakantie? Op een camping in de buurt (om het maar eens een keertje uit te proberen) of meteen naar lorret de Mar met al zijjn vervelende spanjooltjes die de meisjes niet met rust kunnen laten ook als ze niet willen.
Nee mijn reactie zou zijn Now way think of holloway.
Veel te jong en veel te onervaren.
Veel ouders willen niet rot gevonden worden en zeggen dan vaak onder druk ja tegen zulke vragen maar....als je je kind (en later ook je kleinkinderen)graag voo gevaar wil behoeden....)
Jou beslissing nu zal ook gevolgen hebben wanneer jou dochter zelf kinderen heeft van die leeftijd.
Mijn kinderen kunnen zich bewijzen door hun gedrag maar er zijn grenzen.
Ik vind het niet zo bijzonder dat kinderen tot ca 18 jaar met hun ouders op vakantie gaan en als je een dochter hebt van zeg maar 17 met een vriend die ze al meer dan een jaar heeft en ze wil met hem op vakantiem dan zou ik er niet zo veel moeite mee hebben, maar 15!
Communiceer dat maar zo dat je duidelijk aangeeft het niet op te kunnen brengen omdat ze je veel te lief is en dat ze je zal begrijpen als haar kinde later met dezelfde vraag komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de volgende stelregel moet vasthouden: MOMMY KNOWS BEST!
Je kent je dochter het allerbeste, beter dan zij zelf.
Jij mag nog steeds voor haar beslissen, dus ja je hebt er goed aan gedaan.
Twijfel niet. Je hebt de juiste keuze gemaakt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kent je dochter het beste.
Je weet vaak heel goed of je kind hier wel of niet aan toe is.

Bekijk volgend jaar opnieuw de situatie want ze zal ongetwijfeld opnieuw met deze vraag komen.

Het zal dan niet uitmaken dat ze ál 16 is!
Jij weet vaak wel of ze er aan toe is.

Ga altijd op je gevoel af, ook dan weer!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben jullie zeker goed aan gedaan naar mijn mening. Eerlijk gezegd vind ik dit ook echt veel te jong. Het ligt natuurlijk ook beetje aan het kind. Maar 15 is 15. Ze komt net kijken! En jeetje zeg. Ik denk dat ze blij mag zijn als ze op stap mag gaan, en om 01.00 uur thuis moet zijn! Er komen nog jaren genoeg waarbij ze met vriendinnen alleen op vakantie kan gaan! Laat haar eerst maar eens beetje uitpuberen, zodat ze, als ze op vakantie gaat, vertrouwensvolle verstandige keuzes kan maken! Inderdaad, de wet zegt ook niet voor niets dat ze minderjarig is.

Mijn idee zou zijn: zolang je nog geen rijbewijs hebt (of de leeftijd zou hebben om die te kunnen halen), niet alleen op vakantie. En al helemaal niet naar het buitenland.
Om het te compenseren zou ik nog liever willen, dat mijn kind van 15 gezellig met haar vriendinnen gaat kamperen ergens in de buurt. Kan toch ook gezellig zijn? Of zo'n georganiseerde jongerenreis in het land.

Bovendien moet je ook doen wat je moedergevoelens je ingeven. Twijfel niet aan jezelf! Jij kent jouw kind het beste. En als jij vind dat ze hier nog te jong voor is, dan is dat gewoon zo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hi hi ik las net trouwens dat je een man bent. Dus moet je eigenlijk dat doen wat je vadergevoelens je ingeven ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zus en ik mochten ook alleen op vakantie voor het eerst toen we 15 waren (naar Italie). Maar we moesten wel met een groepsreis mee. En het was een prachtige vakantie, de eerste keer zonder ouders op vakantie is toch wel iets wat je bij blijft ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan waar ze heen wil, naar het buitenland is misschien nog een beetje link, maar ergens in nederland kan dan nog wel...
* ik weet er nog niet heel veel vanaf want ik ben nog een 15 ...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd is geen argument. Belangrijk is of ze het aankan, of de vriendinnen te verrtrouwen zijn en of je duidelijke afspraken met je dochter kan maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding