Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kom je (in België) te weten wanneer je mag stoppen met alimentatie betalen voor je kinderen?

Mijn vriend zit al véle jaren in een vechtscheiding. Er is één kind, waarvoor alimentatie betaald wordt door hem, maar die hij nooit ziet (vermoedelijk "ouderverstoting" door de moeder).
Volgend jaar wordt het kind 18 jaar.
Vaak reeds heeft mijn vriend gevraagd voor een afschrift van de schoolresultaten, maar het gerecht in Dendermonde volgt hem daar niet in.
Nu vragen wij ons af hoe wij te weten kunnen komen tot wanneer het kind in kwestie naar school gaat. Mijn vriend en zijn ex spreken niet meer tegen elkaar om één of andere reden, plus kan het blijkbaar ook niet via het gerecht. Hij betaalt met plezier alimentatie om het kind de kans te geven om te studeren etc., maar het is wat gek mocht hij alimentatie betalen als het kind een eigen inkomen heeft later.
Vermits de rechtbank hem niet volgt in zijn vraag naar schoolresultaten en er geen gesprekken meer zijn met zijn ex (ik laat in het midden wat hiervan de reden is), komen wij dus nooit te weten wanneer het recht op alimentatie zou vervallen.
En stel dat er blijvend geen bewijs geleverd wordt van studie en het kind ondertussen werkt of een uitkering krijgt, hoe lang moet men dan alimentatie blijven betalen in België? Is er een leeftijd (van het kind) waarop alimentatie betalen sowieso stopt bv.?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Onderhoudsgeld dient betaald zolang de schoolopleiding niet is voleind en er blijk wordt gegeven van voldoende studie-ijver). Bijkomend, zolang het kind niet beschikt over een inkomen of vervangingsinkomen.
Uw vriend stelt best de vraag opnieuw aan de rechtbank (best via een advocaat), voldoende gestaafd en met redenen omkleed. Hij kan zijn interesse uiten voor de schoolresultaten, maar ik begrijp uit uw vraag dat het hem ook te doen is om te weten of hij nog onderhoudsgeld dient te betalen of niet. Dus de vraagstelling dient uitgebreid met de vraag of de zoon een inkomen heeft of niet.
Het is jammer dat er geen positief gesprek meer mogelijk is tussen de ex-partners en er ook geen contact meer is met de zoon. Ook ivm dit laatste had (!) de man via de Jeugdrechter kenbaar kunnen maken dat de overeengekomen verblijfsregeling niet wordt gevolgd. (maar ja, nu hij 17,5 j oud loont dit niet meer.
U kan ook via mijn website www.ericdecorte.be en via de button blog en tags nuttige en praktische informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vriend mag hier pas mee stoppen als zijn kind zelf in zijn/haar onderhoud kan voorzien, in België is er geen leeftijd aan gebonden. Probeer iemand te vinden die dit regelmatig voor je kan checken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing