Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het gebruik van een ooievaar, in de tuin plaatsen, bij een geboorte vandaan?

Volgens mij bestaat dit nog niet zo heel lang, toen mijn kinderen geboren werden (ong 15 jaar terug) begon dat net.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vroeger, nog voor het plaatsen van de symbolische ooievaar, gebruikte men een dorpsomroeper om de geboorte van een nieuw kind aan te kondigen. Pas vanaf omstreeks 1900 deed de ooievaar zijn intrede als de boodschapper van een geboorte. Deze traditie kwam uit Duitsland overwaaien toen koningin Juliana geboren werd.

Toegevoegd na 55 seconden:
Bestaat dus een tikkie langer. ;-)
Ken het zelf ook uit mijn jeugd en dat is ook wat langer geleden dan 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de ooievaars terugkomen, is de winter afgelopen. Zij kondigen de lente en de komende zomer aan. Een periode waarin veel jong leven geboren wordt. Hierdoor is de ooievaar een symbool voor geboorte geworden.
15 jaar geleden
De bekendste smoes die kinderen ooit werd verteld heeft te maken met de ooievaar. Het "ooievaar als bezorger van baby's"-verhaal is waarschijnlijk tegen het einde van de 18e eeuw naar Nederland en België overgewaaid vanuit Duitsland. Na de geboorte van Prinses Juliana in 1909 sloeg de smoes pas echt aan. Op haar geboorteaankondiging stond namelijk een ooievaar afgebeeld. Tot op de dag van vandaag is de ooievaar nog steeds duidelijk het symbool voor nieuw leven. Menige geboorte-aankondiging wordt nog gesierd door een afbeelding van de ooievaar en ook na de geboorte is het niet ongebruikelijk dat de ooievaar in de tuin opduikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing