Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ben je strafbaar bij Holocaust-Ontkenning?

Holocaust ontkenning is strafbaar, want je ontkent wat bewezen is door tal van wetenschappers, getuigen, en daders.

Met andere woorden ontken je de waarheid, maar bent toch strafbaar.

Sinds liegen in een democratie niet bestraft wordt, waarom dit dan wel?

(Natuurlijk is de Holocaust verschrikkelijk, en men weet dat wat er is gebeurd zich nooit mag herhalen. Maar iemand straffen voor zijn mening, lijkt me niet thuis te horen in een democratie. Wettelijk gezien...)

Ik ontken het zelf ZEER ZEKER NIET, ik wil ook met mijn vraag niemand kwetsen! Maar ik wil het objectief bekijken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ontkennen van de holocaust nog het ontkennen van een andere genocide is niet strafbaar en kan naar mening van de regering (en Raad van State) niet strafbaar worden gesteld daar het gaat om de vrijheid van meningsuiting.

Het niet strafbaar stellen heeft ook voordelen, op deze wijze kunnen we snel achterhalen wat voor vlees we in de kuip hebben.

Toegevoegd na 21 uur:
Zolang de daders van een vergrijp het feit mogen blijven ontkennen waarom zou dan een ander persoon, die verders niets met de daad te maken heeft het feit niet mogen ontkennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat Holocaust-ontkennen niet simpel een kwestie van liegen over een feitje is, maar veel meer implicaties heeft, waarmee het feitelijk valt onder laster en smaad (van een hele bevolkingsgroep nota bene). En dat is ook in andere vormen wel degelijk strafbaar. Officieel valt het echter onder het discriminatieverbod.

Vaak is holocaust-ontkenning onderdeel van een bredere - en niet ongevaarlijke - samenzweringstheorie met verrassend eel aanhangers, de zogenaamde theorie an de "Joodse Samenzwering"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing