Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt het beroep kapster zo ondergewaardeerd?

Vroeg het me al langere tijd af, en omdat ik zelf kapster ben geweest werd ik daar aardig mee geconfronteerd.
Als je iemand verteld dat je kapster bent, krijg je bijna geen reactie, maar nu ik vertel dat ik de opleiding dierenartsassistente/paraveterinair ga doen, worden mensen ineens enthousiast.
Jammer, want de kappersopleiding is qua theorie echt geen makkelijke opdracht.

Hoe kan het toch dat veel mensen denken dat kapsters dom zijn, alleen maar kunnen roddelen en praten over het weer?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat tegenwoordig veel mensen zich terecht en onterecht uitgeven voor kapper. Graag de term Funky of Kinky aan de zaak koppelen om fouten te verbergen onder het woord "styl".

Hierdoor kan de kapper niet meer gewaardeerd worden, de sector is verpest. Simpel zat. Men had lang gelden moeten ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Waarom, ik snap het niet. Misschien vinden mensen het minder interessant dan wat je nu wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dom ?

Mijn kapster is geweldig :)

Maar jou vraag:
- ze praten veel als ze je aan het knippen zijn, dus dat lijkt al op roddelen, willen alles van je weten...

- het beroep kapper is niet zo bijzonder.
een dierenarts zet levens op aarde & red levens van dieren dat is spannend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn veel jonge vrouwen die kapster willen worden en dat maakt de spoeling dun.
Het zegt niks over de kundigheid of de benodigde vakkennis.
Alleen worden minder populaire beroepen vaak hoger gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk niet dat het beroep kapster niet wordt gewaardeerd, integendeel.
maar zeg nu zelf; dierenartsassistente is toch veel spannender?
veel mensen hebben huisdieren, en vinden da assistente een fascinerend beroep.
Rieneke1
15 jaar geleden
Omdat mensen dom zijn en jij niet.
Volg je hart en doe wat je wilt en luister niet naar stomme vooroordelen van anderen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind alle beroepen die op deze manier worden veroordeeld al bij voorbaat onterecht bekritiseerd.
Jammer dat onze maatschappij zo in elkaar zit dat we denken dat we meer zijn dan iemand die kapster is of timmerman of stukadoor.
Je hebt een geweldig beroep net zoals alle andere beroepen die zogenaamd niet meer in zijn of niet interessant zijn.
Wat zouden we zijn zonder een goede kapster, loodgieter, bakker, kassiere enz. We moesten ons schamen met z'n allen!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet waarom het beroep kapster wordt ondergewaardeerd, het zijn denk meer jou eigen ideeen?.Ik ken kapsters die over hele interessanten onderwerpen praten . En roddelen komt al helemaal niet in hun woordenboek voor. Jammer, als dat zo is en jammer dat je het zo ervaren hebt. En als mensen dat beroep onderwaarderen is het misschien een vorm van jaloezie .En succes met je nieuwe opleiding !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hoor je wel vaker ja...als iemand zegt dat hij b.v hovenier, vuilnisman, of postbode is, dan zie je ze denken...ik kan daar ontzettend kwaad over worden.
Dat soort mensen wil wel dat hun haren geknipt word, dat de vuilnis opgehaald word, dat hun post bezorgd word, AL deze mensen zijn ook nodig om deze maatschappij draaiende te houden!
Sta daar maar gewoon boven meid:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat het beroep van kapster wordt ondergewaardeerd. Tenslotte hebben we er allemaal baat bij dat er kappers en kapsters zijn.
Het is echter wel iets wat als "gewoon" wordt ervaren, er is niets speciaals aan, omdat er al zoveel van zijn. Bijna iedereen zal in zijn kennissenkring wel een kapster hebben.
Als er ergens veel van zijn is het niet interessant.

Als je dierenartsassistente wilt worden is dat plotseling iets geheel anders. Een beroep waar je niet veel over hoort, niet veel over weet en met een speciale uitstraling. Mensen vragen zich af hoe je ertoe bent gekomen om een dergelijke carrièreswitch te maken. Als jij echter gekozen had voor een andere opleiding waren de reacties vast ook enthousiast geweest, omdat niet iedereen de moed en zin kan opbrengen om nog een nieuwe studie te beginnen. Chapeau daarvoor, en veel succes met je studie!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eigenlijk zijn alle beroepen belangrijk, in het geval van jouw vraag... zegt men niet voor niks: "Als je haar maar goed zit". onder allerlei omstandigheden, toch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dierenartsassistente:

-Red levens
-Schaars beroep
-Afwisselende gebeurtenissen

Kapster:

-Geen leven en dood
-Zijn er heel veel van (teveel)
-Kapper zijn heb je eerlijk gezegd slechts een beperkte kennis nodig (niks te maken met dom zijn)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom wordt het beroep rioolreiniger zo ondergewaardeerd?
Veel beroepen zijn nodig, maar alleen als je een jarenlange studie hebt gevolgd is het pas interessant genoeg voor sommige mensen. Maar dat mensen denken dat je dom bent, alleen kunt roddelen en praten over het weer als kapster heb ik nog niet ererder gehoord. Is het niet zo dat JIJ er ZELF zo over denkt en dat je denkt dat andere mensen dat dus denken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb wel respect voor de kapsters/kappers! Vrijwel de gehele dag staan, omgaan met de chemicaliën (permanentvloeistoffen,verf). Vervolgens ook nog dikwijls geleuter van klanten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben pedicure, en ik ervaar precies het zelfde. Maar oh wat zijn ze blij als ze weer "voeten"hebben ipv hoeven. Soms is het beroep van zich zelf al erg ondergewaardeerd. Ik zit soms een uur lang te snijden op heel veel eelt, geef dan ook het advies om goed in te smeren, maar ze doen het niet. Met als gevoel dat ik 6 ot 8 weken later dus weer heel lang op veel eelt zit te snijden en dan vinden ze 20 euro te duur....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor wat mij betreft is het beroep kapster echt niet ondergewaardeerd. zeker niet.
Een kapster verdiend in Nederland erg goed. Weet je wat het gekost om maar een kapper te gaan. En trouwens beroep als een kapster of een kapper heb overal ter wereld een baan te vinden. of zelf een zaak opennen

Wat is dan anders de werkelijke waarde van het beroep kapster?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen met het"haarstyliste'te noemen,klinkt gelijk al een stuk indrukwekkender!
Ik vraag me trouwens af,door wie wordt het ondergewaasrdeerd? Bijna de hele mensheid heeft een kapper/kapster nodig en het is heus niet omdat ze zo goedkoop zijn.
Een mogelijkheid is,(maar dat sleep er met de haren bij),dat Maria Magdalena een kapster was,een woord dat schijnbaar in die tijd een eufemisme was voor prostituee,maar nogmaals dat is maar een veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing