Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen "geen geloof" en "atheïsme/atheïst"?

Volgens mij betekent dit dat atheïsten er van overtuigd zijn dat er geen God bestaat en mensen die geen geloof hebben, weten niet zeker of er een God is.. :-$ Zoiets? :-)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ooit moest ik ergens invullen of wat mijn religie is. Toen zag ik naast de bestaande religies, de bovenstaande opties.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, correctie: Ooit moest ik ergens invullen wat mijn religie is. Toen zag ik naast de bestaande religies, de bovenstaande opties, waaruit men kon kiezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Klopt.
Iemand die geen specifiek geloof aanhangt, kan nog wel van alles geloven, of dat nu in iets Goddelijks is, het Universum of Aliens die de mens op aarde hebben 'gekweekt ', allemaal vormen van al dan niet religieus geloof.

Een atheïst is niet zozeer alleen iemand die zelf niet gelooft, maar heeft in de regel ook problemen met de grote rol die religies spelen in de samenleving.

Op dit moment is het zelfs zo dat je als atheïst in bijvoorbeeld de Verenigde Staten erger wordt gediscrimineerd / lager op de tolerantie-ladder staat dan, pakweg, kleurlingen, homo's en vrouwen. Niet dat die mensen minderwaardig zouden zijn natuurlijk, maar helaas wordt daar binnen veel religies met name wel degelijk zo over gedacht. En juist OMDAT het religies zijn, moet je er OOK nog respect voor hebben......

Geen wonder dat ' atheisten' de grootste ' vijanden' van zo ongeveer elke religie zijn. Nog liever een FOUT geloof, dan geen geloof of geloof in de rede. Dat ligt zelfs in deze verlichte 21e eeuw nog buitengewoon gevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Atheïsme is dat je zegt dat er geen god bestaat en dus een beetje hetzelfde als geen geloof. Als je zegt dat je niet kan weten of er een god bestaat ben je een acognost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
atheistme is ook een geloof: namelijk het geloof dat er er geen God is.

geen geloof bestaat dus niet, je gelooft immers ergens wel of niet in , in beide gevallen geloof je een theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing