Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je een achterwiel van omafiets stellen?

Ik heb een omafiets en het achterwiel schuift met de band tegen de achtervork. Wie weet hoe ik het wiel recht moet stellen tussen de twee achtervorken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De moeren van de achteras wat lossen en de rembeugel losmaken. Met de hand het wiel goed zetten en dan de kettingspanners zover mogelijk aandraaien. Het beste begin je met het losdraaien van de kettingspanners zodat het wiel zover mogelijk richting trapas kan. Je kunt dan netjes de slapte uit de ketting draaien en het wiel stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet de twee bouten aan de zijkant van de wielen - die aan de achtervork zitten - losmaken. Deze moet je dan naar achterentrekken en zo recht mogelijk afstellen door de bouten gelijkmatig aan te draaien.

Als het je niet lukt om ze gelijkmatig vast te draaien, dan kun je bij de Halfords stelmaatjes kopen. Deze bevestig je vooraf waardoor het wiel niet meer kan verschuiven. Je moet de bouten dan nog wel aandraaien!!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel moeren ipv bouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open de kettingkast (indien gesloten) zodat je ongeveer een handbreed de ketting kunt zien vanaf het kettingwiel aan de achteras.
Draai de moeren van de achteras enkele slagen los zodat je het wiel naar achter kunt trekken.
Draai de moeren aan de kettingspanners (zie afbeelding) aan totdat de ketting bijna strak staat en het wiel in het midden van de achtervork staat.
De kettingspanning is juist als je de ketting op ongeveer 5 cm vanaf het kettingwiel nog 1 cm op en neer kunt bewegen.
Controleer opnieuw dat het wiel het midden houdt van de achtervork (nabij de trapas).
Als het wiel in het midden staat en de kettingspanning correct is kun je de moeren van de achteras weer stevig aandraaien en de kettingkast weer sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing