Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen ze in NL dat het strooien met zout niet helpt als het te koud is en doen ze dit wel in bv. Oostenrijk waar de straten super schoon zijn?

Als ik op wintersport ben verbaasd het mij altijd dat de wegen zo schoon zijn en er gewoon met zout wordt gestrooid terwijl ze in NL zeggen dat het strooien met zout niet meer helpt als het te koud is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Omdat er in nederland met vrij eenvoudige zouten gestrooid wordt. Er zijn andere types zout die bij lagere temperaturen werken. Daarnaast zijn er preventieve chemicalien die je op de weg kan spuiten om te voorkomen dat het sneeuwvorming geeft. Echter, dat soort systemen zijn vooral nuttig in landen waar het risico op echte kou groot is. In nederland is dat risico eigenlijk heel klein, en is -10 overdag echt extreem.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Snow_removal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
punt 1 ze denken dat ze het beter weten dan de rest van de EU.
punt 2 dit doen ze om geld en zout te besparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt [in Zwitserland, Oostenrijk ben ik niet echt thuis] tot 2% Calciumchloride toegevoegd. Ook wordt er in Bern op dit moment [2011 tot 2013] geëxperimenteerd met suiker als toevoeging, zij het een zeer lage dosis.
Maar de voornaamste reden dat de wegen zo schoon zijn is dat er inderdaad geschoven wordt EN mensen met winterbanden rijden. Daardoor worden de laatste sneeuw resten minder vast geplakt maar juist stuk gemaakt en dus makkelijker bewogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout werkt tot 7 graden onder nul.
Zo ver ik weet, wordt er in Oostentijk geen zout gestrooit, wel een soort van split.
Direct als het gaat sneeuwen, beginnen ze met de sneeuw weg te schuiven/ blazen.
Door de grote hoogte en de schone lucht, is de warmte van de zon ook in de winter aanzienlijk sterker dan in ons land, dus veel sneeuw dooit overdag van het zwarte asfalt af, zonder gebruik van zout.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ging even twijfelen, maar heb het even opgezocht, in Oostenrijk is het verboden zout te strooien op de wegen, met ook op de kwetsbare biotoop ( milieu)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In NL gebruiken we eigenlijk het verkeerd soort zout. Beter zou zijn zgn. vacuumzout te gebruiken. Dat laat sneeuw al ontdooien door het erop te strooien, en straten worden er niet glad van. Echt perfect, het is alleen erg duur in verhouding met het reguliere zout.

Daarbij, in die wintersportlanden wordt volgens mij helemaal geen zout gebruikt, maar wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing