Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen je ouders je dwingen om mee te gaan werken voor je vader (die zelfstandige is)?

Ik wil het eigenlijk niet doen, maar als ik niet mee wil gaan begint hij me te straffen (ik moet heel vroeg gaan slapen, mag niet naar de jeugdbeweging gaan, ik mag niet naar de voetbal gaan,...). Mijn ouders zeggen dat ik er iets mee zal verdienen, maar ik ben nog aan het wachten op 'loon' van een half jaar geleden...
Hij zit ook altijd te dreigen dat hij me 'buitenzet', en 'dat is dan niet meer thuis mag blijven wonen, en dat ik maar ergens anders moet gaan wonen. Ik heb er echt geen zin in om na een vermoeiende week naar school gaan, nog in het weekend hard te gaan werken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals jij het LETTERLIJK vraagt mag het eigenlijk niet.

Dwingen en bedreigen zijn acties die ouders eigenlijk niet naar kinderen mogen doen (al is aan dwingen, vooral bij jonge kinderen soms niet te vermijden, bijv als ze hun medicijnen niet willen innemen).

ECHTER elk verhaal heeft 2 kanten en ik ken geen enkel gezin (gelukkig maar want het hoort erbij) waar ouders en hun tienerkinderen het altijd eens zijn en de parijen ALTIJD in goede harmonie hun verschillen uitpraten.

In de praktijk gaat het er meestal heftig aan toe en kunnen ook ouders hun geduld wel eens verliezen door het (in hun ogen en die van veel andere volwassenen, onmogelijke gedrag en tegendraadsheid van hun kinderen die tot 5 jaar daarvoor nog zo meegaand en lief waren).

LET OP, ik zeg hiermee ook weer niet dat het aan jou ligt, dat jullie momenteel wat moeilijk communiceren ligt ook wel aan jouw leeftijd. EN jouw ouders zijn ook maar mensen en roepen mogelijk ook wel eens iets dat ze niet helemaal zo menen.

Dus het hangt er van af wat ze precies van je vragen. Van een puber mag je best vragen of hij in huis af en toe ergens mee helpt en ik zou dat zelf vertalen dat als hij dan niet in huis meehelpt hij (EEN BEETJE, GEEN 8 uur op een dag) in de zaak meehelpt bijv.

Kijk eens goed hoe het er bij jullie thuis voorstaat. Als dat eigenlijk is wat er wordt gevraagd moeten jullie mogelijk proberen toch eens te praten, evt met hulp van andere familie

willen ze je echt 8 uur laten werken in de zaak zou ik de kindertelefoon eens bellen voor advies, die zijn er ECHT ook nog voor jongeren van jouw leeftijd
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. +

Andere antwoorden (2)

Beste vrager,

Dit is niet eens mogelijk, wanneer een vader jou bedreigt onder de 18 kan je worden weggehaalt bij je ouders door de Kinderbescherming. Dat is ook niet leuk maar wel beter dan voor jou zelf, als je wel ouder bent dan 18 kan je naar de Politie gaan en een klacht doen dat je bedreigt wordt en gedwongen om te werken.

Suc6!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou naar jeugdzorg gaan, politie of de Arbo inschakelen.
Heb je wel een contract ondertekend?
Want je hoort wel
Maandelijks een salaris te krijgen.
En het lijkt mij erop dat je vader je gebruikt.
Het klinkt misschien naar maar je moet niet zo over je laten lopen ookal zijn het je ouders.
Iedereen heeft recht op een goeie jeugd.
Want werkervaring leer je ook op school met stage.
Ik hoop dat je eruit kan zonder teveel problemen.
Probeer het eens serieus erover te hebben en over je rechten.
Als dat niet lukt moet je doen wat het beste voor jezelf lijkt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding