Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre heeft een supermarkt het recht om je tassen te controleren?

Dus, mag een supermarkt-personeelslid eisen dat je je tas leegt om te kijken of er iets wordt meegenomen? En hoe zit dat dan met privacy? En wat als ik net bij de andere supermarkt ben geweest?

Ik kom geregeld in Supermarkt A omdat daar het postagentschap gezeteld is, maar koop er nooit iets. Wel in Supermarkt B, die in het zelfde winkelcentrumpje zit. Welke rechten heb ik en heeft de supermarkt?

Voor de duidelijkheid: ik geef geen enkele aanleiding om gecontroleerd te worden. Ik loop met twee kleine kinderen, rustig, niet gejaagd, etc.

De politie mag niet zomaar om een ID-bewijs vragen als ik niets fout doe, hoe zit dat met supermarkten en tascontrole?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als puntje bij paaltje komt: niet. En dan bedoel ik echt nooit. Ook niet als ze je verdenken. Ook niet als je tas doorschijnend is en ze een product uit de winkel erin kunnen zien zitten. En ook niet als ze een bord bij de ingang neerzetten waarop staat dat je tas gecontroleerd kan worden.

Verdenking of niet, bord of niet, een supermarktmedewerker is en wordt nooit een opsporingsambtenaar en mag dus alleen in je tas kijken als jij daar toestemming voor geeft.

Wat ze echter wél mogen doen bij verdenking (en vaak zal geredeneerd worden dat een weigering al aanleiding is voor verdenking) is je staande houden, dus je beletten de winkel te verlaten terwijl ze wachten op de politie. En bij verdenking mag een politieagent wél in je tas kijken.

Het punt is hierbij natuurlijk dat weigeren om de inhoud van je tas te tonen vaak vervelender gevolgen heeft dan gewoon meewerken, tenminste als je onschuldig bent. Weiger je, dan kun je rekenen op een onaangename scene in de winkel, waarbij omstanders denken 'waar rook is, is vuur', vervelende vertraging terwijl je wacht op de politie, vervelende vragen van de politie etc. Je hoeft dus niet mee te werken, maar het voorkomt wel een hoop gezeik.

Overigens, om alle schijn te voorkomen: als ik eerst bij de ene winkel iets koop, en van plan ben een andere winkel binnen te gaan waar hetzelfde product wordt verkocht, dan let ik er extra op dat ik de kassabon meeneem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

In principe mag je tas alleen door een politie-agent gecontroleerd worden. Elk ander, zoals vaak beveiligingsbeamten mogen alleen in je tas kijken met jou toestemmimg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze mogen dat, het staat overal aangeplakt, dus met het binnenlopen van die winkel ga je ermee akkoord dat het personeel dat zou kunnen gaan doen...
De politie mag preventief fouilleren hoor, het is nog in uitzonderlijke gevallen, maar binnenkort mogen ze dat standaard...

Je doet er niets aan, je wordt al aangemerkt als misdadiger zonder dat je wat gedaan hebt...

Zie je hoe dun de scheidslijn eerzame burger en crimineel geworden is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij mag dat, mits er bij de ingang van de winkel duidelijk aangegeven staat dat de tassen van de klanten eventueel gecontroleerd kunnen worden. Als dat je niet aanstaat ga je gewoon bij een andere winkel je boodschappen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mag als het in hun voorwaarden staat. Als jij naar binnen loopt, geef jij aan akkoord te gaan met de voorwaarden die de winkel stelt. Dit is omdat het 'prive-gebied' is, en daarom winkeliers zelf mogen bepalen wie ze wel of niet toelaten.
Als jou tas word gecontroleerd, en jij bent net bij een andere supermarkt geweest moet je dat kunnen bewijzen: met bijvoorbeeld het kassa-bonnetje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en daar begonnen ze een algehele controle ,wanneer er iemand in de winkel was die verdacht werd van diefstal.Dus het is niet persoonlijk bedoelt en zo blijft het netjes vind ik.
En als het aangegeven staat denk ik dat het verantwoord is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een supermarkt kan huisregels stellen en door bij een supermarkt te winkelen. Zo geven sommige supermarkten aan dat ze steekproefsgewijs tassen controleren. Door bij zo'n supermarkt te winkelen ga je impliciet akkoord met die regels en hebben zij iets om naar te wijzen.

Uit ervaring weet ik dat je kunt weigeren om je tas te laten controleren. Een winkel kan je niet dwingen. Ze kunnen wel op basis van die regels jou in het vervolg de klandizie weigeren.

De winkelier mag als hij je op heterdaad denkt betrapt te hebben op winkeldiefstal uiteraard wel de politie bellen en jou staande houden. Elke Nederlander heeft dat recht. Maar iemand staande houden mag alleen met een goede reden. Je kunt dus gewoon besluiten weg te lopen en de volgene keer ergens anders te winkelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juridisch mag de supermarkt dit alleen als er een gegronde reden tot verdenking is. En alleen met jouw toestemming mogen ze in de tas kijken. Wanneer je dit weigert mag de sepermarkt in kwestie jou de toegang weigeren. De supermarkt mag niet per definitie eisen dat de tas word leeggemaakt. En dit vragen om in de tas te kijken mag alleen als je op het punt staat de winkel te verlaten. Dus bij het afrekenen bij de kassa...

Het feit dat de verdenking op jou valt van winkeldiefstal vind ik op zich niet zo heel gek. Uit de statistieken blijkt dat het voornamelijk winkelende moeders met kleine kinderen zijn die uit zijn om iets/wat te stelen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is al in talloze varianten gesteld op GV. Telkens heeft iedereen een andere interpretatie van de wet. Dat is ook mooi, anders zouden er geen advocaten zijn.

Maar feitelijk mag een supermarkt je vragen je tas te tonen en je staande te houden totdat de politie er is. Hier zit een kanttekeningen aan: er moet voordat je de winkel betreed worden gewezen op het feit dat de medewerker je tas mag controleren. Door dit te plaatsen ga je bij binnentreden akkoord met deze regel. Dit is hetzelfde als biljetten weigeren (dit is rechtsgeldig, ze mogen zelfs stellen alleen te betalen met postzegels)

Ook al kom je van een andere winkel, moet je altijd het bonnetje hebben. Anders moet je dit melden voordat je binnenkomt bij de medewerker.

De medewerker mag (indien eerder op gewezen) je tas controleren, jou niet. Ze mogen je staande houden maar niet tegenhouden als je toch wil doorlopen. De politie mag je slechts fouilleren en fysiek staande houden.

De politie mag ten alle tijde je aanhouden om je ID te vragen, jij mag ook altijd het id nummer van de agent vragen.

helaas zitten er in onze wet behalve rechten ook plichten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat kan jou het nou schelen dat ze zich voor gek zetten? Als er niks aan de hand is dan kijken ze maar tot ze een ons wegen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Supermarkt is altijd bevoegd om in je tassen en zakken te kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee daar hebben ze geen enkel recht op, en als ze het wel doen is er nog geen enkel bewijs dat je iets in de tas hebt dat niet aan jou toebehoort zelf als er eeen artikel in de tas zit wat alleen in die supermarkt verkocht zou worden dan nog kun je dat bijeen ander bezoek betaald hebben en is het artikel van jou,en tassencontrolle heeft alleen bewijskracht als er bij binnenkomend en bij uitgaand verkeer gecontroleerd word dan is er een vergelijk mogelijk tenzij er natuurlijk nog tags aan de artikelen zitten die niet verwijderd of gedeactiveerd zijn, om je persoonlijke bezittingen te doorzoeken is er altijd een bevelschrift nodig,zeker als een burger dat wil doen,de enige die zonder bevelschrift spullen mogen doorzoeken zijn de douane ambtenaren die daar mee belast zijn bij de grens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing