Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb strakjes eindexamen economie (vwo) en ben daar heel slecht in, heeft iemand nog tips???!

ik ben oefenexamen van voorgaande jaren aan het maken, maar het lukt totaal niet, ik zit soms in een hele andere hoek te zoeken, het heeft er dan niks mee te maken. Ik ben heel slecht in economie en haal meestal 4eren, ik moet voor het examen een 5 halen wil ik een voldoende komen te staan maar dat is onmogelijk. Heeft er iemand nog tips??!
VWO examens bestaan niet alleen uit berekenen maar voornamelijk ook uit berederen, dus misschien heeft er iemand hier een goede tip voor mij... :)?
alvast bedankt!

Toegevoegd na 26 minuten:
tips over hoe ik bijvoorbeeld vanuit bepaalde standpunten moet kijken of berenderen? Ik weet dat veel neerkomt op vraag/aanbod..

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ga nu vertrekken, allemaal bedankt voor alle lieve reacties en tips!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Rustig blijven, logisch na denken
Altijd wat opschrijven,
en als je een vraag echt niet weet, even overslaan en op laatst invullen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een vraag wordt gesteld zoals: geef aan hoe de interne waarde van de munt kan stijgen als de externe waarde van de munt stijgt. Wat doe je: je bekijkt beide dingen. Wat is de interne waarde? De interne waarde is de koopkracht. Wat is de externe waarde van de munt? De waarde van de munt t.o.v. Andere valuta. Dan ga je voor jezelf na. Hoe kan de koopkracht stijgen als de externe waarde stijgt? Nou: importeurs kunnen goedkoper importeren, en hoeven minder kosten door te berekenen aan de consument. Dus kunnen zij meer kopen. Je bekijkt steeds de twee punten. Je gaat voor jezelf na wat beiden betekenen, denk vervolgens logisch na, en je komt een heel eind! Je hebt al zeker 3 jaar economie, je kunt zeker op een goed antwoord komen door logisch na te denken. Ik ga zo ook mijn eindexamen economie maken, ik heb er ook moeite mee, maar ik heb geleerd dat ik heel ver kom met logisch nadenken en daarmee verbanden leggen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vooral rustig blijven, niet in paniek raken als je iet niet weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet weet, laat hem even open en vul hem als laatste in.. Als je het dan nog niet weer vul dan altijd iets in dat is beter dan dat er niks staat.. En blijf vooral rustig!:)

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redeneren levert inderdaad altijd het meeste punten op. Ik weet nog uit de tijd dat ik examen moest doen, en later ook tijdens mijn studie Bedrijfseconomie, dat de mensen die examens/tentamens nakijken 'scoren' op basis van bepaalde elementen die genoemd worden.

Je kunt bijvoorbeeld deze vraag krijgen voor 10 punten: "De olieprijs is in 6 maanden tijd gestegen van 75 naar 110 dollar per vat. Geef een verklaring voor deze stijging."

Als je antwoord is: "de prijs van olie is gestegen omdat er meer onrust in de wereld is." dan zul je weinig punten scoren. Je moet alles uitleggen en verklaren en er van uitgaan dat de lezer zelf geen kennis heeft over het onderwerp zodat je verhaal logisch opgebouwd is. Dat zou je zo kunnen doen:

"Olie is een schaars product. Dat betekent dat de vraag groter is dan het aanbod. Hoe schaarser de olie, hoe duurder de olie wordt. De beschikbaarheid van olie is afhankelijk van hoeveel olie er geproduceerd wordt. De prijs van olie is de afgelopen maanden vooral sterk gestegen door de onrust in het Midden-Oosten. Beleggers vrezen dat door de onrust in het de Arabische wereld de kans bestaat dat er minder olie geproduceerd kan worden. De vrees voor een lager aanbod zorgt voor een prijsstijging.
Een tweede belangrijke oorzaak voor de prijsstijging is het economisch herstel in de wereld. In het begin van de economische crisis hebben bedrijven hun productie verlaagd en uit voorraad geleverd. Inmiddels is de recessie achter de rug en is er weer sprake van lichte economische groei. Hierdoor zijn bedrijven ook weer meer gaan produceren. Voor deze productie is olie een belangrijke grondstof waardoor de vraag naar olie is toegenomen. De toegenomen vraag heeft er ook voor gezorgd dat de prijs van olie is gestegen.”

Los van of het bovenstaande antwoord juist is heb je met dit antwoord aangetoond dat je begrijpt hoe prijsvorming werkt (vraag en aanbod) en wat de gevolgen zijn van gebeurtenissen in de echte wereld op de economie. Het is een logisch opgebouwd verhaald wat door iedereen begrepen kan worden. Zoals ik al zei: docenten ‘scoren’ een antwoord vaak omdat ze graag bepaalde elementen in het antwoord terug willen zien. Hoe meer je opschrijft, hoe groter de kans is dat je een element noemt dat ze graag willen zien. Zolang je geen onzin opschrijft en niet in tijdnood komt mag je zoveel argumenten gebruiken als je maar kunt bedenken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes met je examen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch na blijven denken. Ik heb vorig jaar examen gedaan voor vwo en ik haalde ook vaak 4en voor toetsen. Voor het echte examen heb ik een 6,3 gehaald. Je kan als je dat fijn vind wat dingen in je Grafisch Rekenmachine zetten. Dit is geen fraude. Bij ons werd tenminste gezegd dat dit gewoon mag. Wat betreft het redeneren: je moet de termen heel goed kennen. En dan op een kladblaadjes alles uitschrijven van: als dit, dan dat, dan dat, dan dat. Etc. Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en ALTIJD wat opschrijven, al is het nog zo onzinnig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst: niet in paniek raken en zeker niet gaan peeuwen (altijd naar meneer Kaktus luisteren). Een flinke teug adem halen en rustig je opgave lezen. Ga niet piekeren over een opgave maar maak ze desnoods in een willekeurige volgorde (niet leuk voor de corrector maar het is jouw examen en jij moet het invullen). Als je gaat stressen wordt je gehaast en ga je fouten maken.

Als je een 5 moet halen voor een voldoende dan heb je geen vieren gehaald maar toch zessen. Waarschijnlijk ben je beter dan je denkt. Dus wederom: niet stressen, rustig adem halen en goed lezen _wat_ er nu eigenlijk staat. En zeg een keer hard op tegen jezelf: "Ik kan het". het klinkt suf maar het werkt.

Deel je vraag op. Filter de gegeven informatie er punt voor punt uit. Vaak ben je dan al halverwege de oplossing (en heb je al een aantal punten binnen als je die opschrijft). Ga dan na welke punten bij elkaar horen en of er evt. informatie in de vraag stond die je niet nodig hebt (dit doen ze nog wel eens om te testen of je in staat bent om informatie te filteren). Ga er dus niet zomaar van uit dat je ieder detail van de vraag nodig hebt.

Als je de informatie eenmaal uit de vraag hebt gehaald en gesorteerd begin dan met de punten waarvan je het eerst herinnert wat je ermee moet doen. De rest van de vraag volgt dan meestal vanzelf.

Systematisch, punt voor punt, stap voor stap, niet haasten en wees niet bang om je papier vol te schrijven. Wees volledig in je uitleg. Te lang vinden ze niet leuk maar te kort is erger. Ze willen in het correctie model vaak gewoon bepaalde argumenten, woorden en begrippen terug zien. Is je antwoord uitgebreider dan heb je ook meer kans dat je die in je enthousiasme genoemd hebt :) (Wel uitkijken dat je geen dingen gebruikt die niks met de vraag te maken hebben.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het beredeneren heb ik niet echt een tip.
Wat ik deed bij mijn examens;
Pakte de examen en her examen van het jaar ervoor en van alle 'sommen' zette ik de uitwerkingen in mijn Grafische Rekenmachine. Dan hoefde ik op mijn examen alleen nog maar de juiste vraag te zoeken en wat cijfers te wijzigen.
Zo heb ik mijn examens beter kunnen maken.
(Misschien niet een hele erge handige tip voor economie, maar voor wiskunde natuurkunde etc is het wel erg handig!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing