Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is een alibi?

je hoort heel vaak dingen over een alibi, maar wat is dat precies?

Toegevoegd na 4 minuten:
graag makkelijke uitleg (geen moeilijke woorden graag. bedankt)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een alibi is iets wat te bewijzen valt opwelke tijd en welke plaats iemand iemand is. Bijvoorbeeld: Er is een moord gepleegd, en de politie verdenkt mij. Dan vragen ze aan mij waar ik was op die tijd dat de moord geoleegd werd. Ik zeg dan bijvoorbeeld: "Op dat moment was ik met mijn vrienden in de bar een biertje aan het drinken. Ga het maar vragen aan de barkeeper. Die kan bevestigen dat ik dat was". Dat noemt men een alibi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

(juridisch) het kunnen aantonen dat men elders was tijdens het zich voltrekken van een misdaad, waardoor men uitgesloten kan worden van beschuldiging
Aan zijn alibi kan niet getornd worden.
fremar
14 jaar geleden
Een goede reden waarom je iets niet gedaan hebt/hoeft te doen.
Bv als je buurman is vermoord, maar was ondertussen boodschappen doen, dan heb je een alibi waarom je het niet hebt gedaan. ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, tussen maar en was moet jij staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Alibi een een bevestiging dat je ergens was. Meestal gebruikt om te bewijzen dat je niet iets kan hebben gestolen

bijvoorbeeld: Ik kan niet in hebben gebroken bij Pietje want ik moest nablijven op school. En dan kan je alibi bevestigd worden door de nablijfdocent.

Echter, in films is het meestal een nep alibi, dus een smoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waarheidsgetrouw of gefingeerd getuigenis van je aanwezigheid of bezigheid op een bepaalde plaats en/of tijdstip, bevestigd door een of meerdere ooggetuigen of betrouwbaar geachte personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een alibi (van het Latijnse woord voor elders) is een bewijs dat iemand niet op de plaats van een misdrijf aanwezig was. Het is een belangrijk middel om de onschuld aan een misdaad te bewijzen. Er is bijvoorbeeld sprake van een alibi als diverse getuigen verklaren dat iemand in een café was tijdens een misdrijf elders. Hierdoor weet de politie zeker dat de persoon in kwestie niets met de zaak te maken kan hebben gehad.

Het kan voorkomen dat iemand wordt aangehouden op verdenking van een reeks misdrijven, bijvoorbeeld brandstichtingen. Gaan de brandstichtingen daarna door, dan heeft de verdachte daarvoor een alibi, maar bovendien wordt het waarschijnlijk dat hij met de eerdere brandstichtingen niets te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing