Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je verzekerd als je de wagen van de baas in de prak rijdt?

Ik ben gisteren met de auto van de baas {ik gebruik hem alleen als ik aan het werk ben ik rijdt met mijn eigen auto van huis naar werk} tegen een boom aan gereden,nu is het zo dat mijn baas de auto alleen WA heeft verzekerd dus de schade niet vergoedt krijgt.Kan ik die schade verhalen op mijn WA verzekering of een andere verzekering van mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé Werk, wat naar. Alles goed met jouzelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi zondag
ja hoor ik heb gelukkig niets alleen de auto rechtsvoor helemaal accordeon gereden
bedankt voor je belangstelling

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In principe is dit het probleem van je baas als hij je in zijn auto raad rijden. Hij is eigenaar en verantwoordelijk voor schade.

In sommige gevallen kan hij de schade op jou verhalen, bijvoorbeeld als je gedronken zou hebben, of de auto hebt meegenomen zonder dat dit nadrukkelijk mocht. Als ik je vraag lees is dit waarschijnlijk niet het geval en kan je werkgever je niet aansprakelijk stellen.

Je bent dan niet aansprakelijk en kan dus ook geen beroep doen op je eigen WA verzekering.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het maakt in dit geval ook niet veel uit of er een werkrelatie is (je geeft aan dat je de auto mocht rijden omdat je voor je baas moest werken en voor dit werk die auto nodig had) of dat je een auto van de buurman leent met zijn toestemming.

In ons bedrijf hebben we contractuele afspraken gemaakt waarbij nadrukkelijk is vastgelegd dat schade die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld dronkenschap of als je heel vaak aanrijdingen hebt wel verhaald kan worden. Maar dat is dan via een contract vastgelegd.

Als je werknemers in auto's van de zaak rijden is het je eigen risico als je de auto's alleen WA verzekerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bijgaand een link van de MKB servicedesk waarin ook opmerkingen staan als het je eigen auto betreft!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik had niet gedronken en ik heb de auto met toestemming meegenomen
bedankt voor je antwoord + dan maar gaan collecteren hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel vervelend voor je, als je baas er lullig over doet kan je je erg bezwaard voelen. Ik had in mijn studententijd een baas die wilde dat we snel bij klanten waren. Als de klant belde zij hij rustig dat we onderweg waren, terwijl we op de zaak stonden. En boetes waren wel voor ons. Soms is recht hebben en recht krijgen een wereld van verschil. Laat je niet teveel onder druk zetten en houdt het zakelijk. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geluk dat mijn baas nog menselijk is en eerst vroeg of ik wat had en dat het met de auto wel goed kwam
nog bedankt voor je aanvulling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx

Andere antwoorden (2)

Uit deze bron blijkt dat je als werknemer niet aansprakelijk bent voor schade aan goederen van de werkgever. (dit natuurlijk mits er geen opzet in het spel is)

Groene kaart
En hoe zit het met de schade aan de bedrijfsauto? Ook daarvoor kent het Burgerlijk Wetboek een regel. De werknemer die tijdens zijn werk schade toebrengt aan (goederen van) de werkgever is daarvoor niet aansprakelijk tegenover zijn werkgever. De schade aan de bedrijfsauto moet de werkgever dus zelf dragen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Dat is het bedrijfsrisico van je baas, jij bent niet aansprakelijk.

Dat is wettelijk vastgelegd in artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Werknemers zijn niet aansprakelijk voor schade die tijdens werktijd is toegebracht aan spullen van de werkgever.

(natuurlijk even onder voorbehoudvan opzet etc.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: