Mag de stembus in een stembureau onder toezichtstaan van 1 persoon?
Gisteren toen ik ging stemmen stond de stembus (die grijze kliko waar je de stem in doet) bij de uitgang van het stembureau.
De bus was zo opgesteld dat ik hem in eerste instantie helemaal niet zag. Ik moest de looproute volgen en de stembus stond bij de uitgang onder toezicht van 1 persoon. De looproute werd gevormd door verrijdbare wandjes waardoor de stembus volledig aan het zicht werd onttrokken.
Deze persoon had dus als enige zicht op de bus. Hij had stemmen kunnen hengelen of iets dergelijks zonder dat iemand dat zou zien.
Mag een stembus zo opgesteld worden?
Ik kan er niets over vinden in het document:
Stembureau-instructie voor de
dag van de stemming
Behalve dat de vierde persoon zich moet hebben op de stembus.
.
Laatste regel: zich moet zijn zicht.
Wat betreft de vraag "Wat zou hij ermee moeten doen dan?"
Dat lijkt mij een retorische vraag.
Dat zou ik inderdaad gedacht hebben als hier VVD als grootste gekozen zou zijn. Met het is zoals elk jaar weer hetzelfde SGP.
Of dit direct volgt uit de wet of een andere dwingende regel weet ik niet, maar het lijkt me wel logisch. Het 4-ogen principe (of 6) is heilig in heel de procedure. Persoonlijk lijkt het me ongewenst dat slechts 1 persoon de bus 'bewaakt'. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat men i.v.m. de coronamaatregelen creatief of pragmatisch is met dit soort dingen.
https://docplayer.nl/13212649-Handleiding-voor-stembureauleden.html#:~:text=Het%20stembureau%20is%20zo%20ingericht%20dat%20het%20stemmen,stemhokje%20geschikt%20is%20voor%20kiezers%20in%20een%20rolstoel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.