Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je president van de Verenigde Staten van Amerika?

Er is een kans dat Trump weer aan de macht komt. Maar voor hetzelfde geldt is het rapper Kanye West die over de Verenigde Staten regeert. Kanye West is niet per se de eerste die ik voor me zie als president. Kan iedereen gewoon president van Amerika worden? Ik zou dus ook president van Amerika kunnen worden, zolang ik me maar beschikbaar stel?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Helaas niet, want ik denk dat je het gezien de huidige kandidaten prima zou doen.

De eisen om president te kunnen worden van de Verenigde Staten staan in hun grondwet. Article II, section I zegt:
'No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States.'

Je moet dus de Amerikaanse nationaliteit hebben (bij geboorte, niet door naturalisatie), minimaal 35 jaar oud zijn en minimaal 14 jaar in de VS gewoond hebben.

Daarna moet je nog voldoende mensen zoeken die op je willen stemmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn grofweg 2/3 mogelijkheden voor mensen met de Amerikaanse nationaliteit* en die de leeftijd van 35 hebben en die minstens 14 jaar in de V.S. woonachtig zijn, waarvan er maar 1 succesvol is gebleken de laatste eeuw.

1a. Sluit je aan bij een van de twee grote partijen in de V.S. , de Republikeinen dan wel de Democraten.
1b. Win de voorverkiezingen van de die partij
1c. Win de verkiezingen
Op deze manier zijn bijna alle personen die de laatste eeuw president zijn geworden, president geworden. Trump is bijvoorbeeld zo president geworden.

2a. Richt je eigen partij op, of geef je op als onafhankelijke kandidaat. (voorverkiezingen zijn dan niet per se nodig)
2b. Zorg dat je op de kieslijsten(ballot) in (een aantal van) de staten komt te staan
2c. Win de verkiezingen
Dit is de methode waarvoor Kanye West nu gekozen heeft, de kans dat je op deze manier president wordt, wordt bijzonder klein geacht en is de laatste eeuw niet voorgekomen. In praktische zin kent de V.S. een tweepartijenstelsel. Vandaar dat je ook zelden wat hoort over andere partijen in de VS.

3. Je kan je ook nog aansluiten bij een van de mindere bekende partijen (derde partij), en daar dan de voorverkiezingen van winnen (als die daar gehouden worden).
Ralph Nader van de "Green Party" heeft dat op die manier een aantal keer vruchteloos gepoogd.

"Ik zou dus ook president van Amerika kunnen worden, zolang ik me maar beschikbaar stel?"
Nee, voor het gemak ga ik er althans vanuit dat je niet de Amerikaanse nationaliteit(door geboorte) hebt.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing