Moet ik het advies van de stemwijzer overnemen?
Zonet heb ik de stemwijzer gedaan, maar ik ben het oneens met wat gegeven advies. Ik heb niets met de drie partijen die bovenaan stonden.
2.5K
2.5K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar kennelijk heb ik meer met die 3 partijen dan de partijen die mijn voorkeur hebben. Deze komen nu pas ergens onderaan!
ronron1212
8 jaar geleden
Dat zegt iets over wat jij vindt en hoe jou partijen er tegenover staan. Kun je je afvragen of de partijen waar jou voorkeur naar uitgaan wel bij jou ideeën aansluiten.
paulus811
8 jaar geleden
Je kunt jouw antwoorden vergelijken met die standpunten van de partijen, bovendien wordt het vaak een toelichting gegeven op het partijstandpunt.
Ik heb de stemwijzer ook gedaan, maar vind sommige vragen wel erg kort door de bocht. Je bent het ermee eens of oneens, maar kunt geen nuance aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je verschillende stemwijzers invult heb je kans dat je voorkeur bij een andere partij uitkomt.
Ik zou het helemaal niet doen.
http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/02/gehackte-stemwijzer-deze-partijen-kregen-meeste-hits-448375/
Ik zou het helemaal niet doen.
http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/02/gehackte-stemwijzer-deze-partijen-kregen-meeste-hits-448375/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je bij het invullen op een aantal vragen "geen mening" geantwoord? Hoe meer vragen je met Ja of Nee beantwoord hoe beter de stemwijzer advies geeft. Ook al heb je vroeger nooit echt over een stelling nagedacht kan je wel op je gevoel afgaan voor een Eens of Oneens. Als je de stemwijzer hebt ingevuld kan je antwoorden vergelijken met de toelichting die elke partij op de stelling geeft. Zo leer je de standpunten beter kennen en kan je na het lezen van de verschillende toelichting gewoon van mening veranderen. Ook kan je vragen als "erg belangrijk" (voor jou) aanmerken.
Als daarna nog steeds de partij die je op het oog had erg onderaan staat moet je je mischien is afvragen waarom je op die partij wil stemmen terwijl jouw gevoel en die partij weinig overeenkomsten hebben.
Helaas geeft de PVV nergens een toelichting op de stelling, alleen hun eens of oneens.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij mij komt PVV eruit Groenlinks en SGP. Die laatste snap ik niets van. Omdat ik er pertinent op tegen ben dat Godsdienst dingen in onze wetgeving bepaald.
Cryofiel
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, ik begrijp jouw standpunt dat je er absoluut op tegen bent dat geloof dingen in de samenleving bepaalt. Ik ben het op dit punt hartgrondig met je eens.
Maar het zou best kunnen dat in dit geval datgene wat de god van de SGP zegt, overeenkomt met wat jij zelf vindt. Om maar een voorbeeld te noemen: misschien vindt de SGP dat alle kolencentrales moeten worden gesloten "om gods schepping te beschermen", en vind jij dat alle kolencentrales moeten worden gesloten omdat ze CO2 produceren en daarmee het klimaat ontregelen.
(Zomaar een voorbeeld, ik weet niet eens wat de SGP vindt van kolencentrales.)
Wat ik maar wil zeggen: op grond van totaal verschillende achtergronden kun je soms toch tot dezelfde standpunten komen.
Het blijft dus van belang verder te kijken dan alleen de uitkomsten (de meningen). Ook de route naar die uitkomsten toe is van belang, maar daarbij kan een stemwijzer je niet helpen. Blijf dus zelf nadenken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Cryofiel Daar had ik niet eens over nagedacht eigenlijk.
Ik ging ervan uit dat ik door bij alle godsdienst vragen "nee" te zeggen automatisch deze partijen uit zou sluiten.
Ik ben er trouwens voor dat de kolencentrales open blijven ;-)
Liever minder gaswinning in Groningen. (Maar die staat er niet bij) Het is schandalig wat ze die mensen daar aandoen!
Liever minder gaswinning in Groningen. (Maar die staat er niet bij) Het is schandalig wat ze die mensen daar aandoen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt Cryofiel! Bij mij drijven PvdA, Artikel1 en GroenLinks naar boven. Met geen van die 3 heb ik iets, al heb ik steeds meer sympathie voor GL gekregen. Normaliter in ieder geval D66 en VVD. Goed me eens te verdiepen in de materie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De stemwijzer zegt niets over de personen die het verkiezingsprogram willenuitvoeren
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.