Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ouija-bord.(bijgeloof?)

Ik heb in mijn kamer een Ouija-bord staan,als decoratie,ik geloof er niet in,ik doe er niets mee.Ik vraag me af waarom sommige mensen dit eng of zelfs gevaarlijk vinden.Ik heb het in Amerika gekocht(hier zijn ze niet te krijgen)gewoon omdat ik het leuk vind om te hebben.Ik heb meegemaakt dat iemand mijn kamer niet in wilde omdat het er stond!( een heel gelovig persoon die beweerde dat in de bijbel staat dat " dat soort zaken van de duivel is" en zo meer)Ik wist niet wat ik hoorde,dat iemand anno nu nog zo kan denken.
Waar komt dit alles vandaan?
En waarom wordt dit niet verkocht hier?
En hoe zit het met de rest van Europa.
Ben benieuwd wat andere hier van weten/vinden.
Nogmaals :ik geloof niet dat je hier geesten mee kan oproepen,ik zou het ook niet willen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ook ik verbaas me steeds weer over de emotionaliteit die opduikt zodra het over het ouijabord of glaasjedraaien gaat.

Over alle andere paranormale zaken en geloven kan op een normale manier worden gepraat - maar deze twee dingen zouden ineens het slechtste van het slechtste zijn, en mensen gaan volkomen uit hun dak van verontwaardiging.

Natuurlijk is dat puur bijgeloof. We weten intussen prima hoe deze dingen werken, en hoe het komt dat er "bepaalde dingen gebeuren", zoals de gelovigen zeggen.

We weten dat alles uit de deelnemers komt, we kunnen alles verklaren wat er gebeurt. We begrijpen ook hoe het komt dat glaasjedraaien op sommige mensen zo'n grote en langdurige invloed heeft.

Maar de bijgelovigen leggen die verklaringen terzijde. Voor hen is de geestenwereld een realiteit. Voor hen heb jij in jouw kamer nu een open poort naar de onderwereld. In hun beleving breng jij niet alleen jezelf, maar je hele omgeving in gevaar.

Je zult voor jezelf moeten bepalen wat voor jou het belangrijkst is. Jouw eigen realisme, en het feit dat jij dat zo'n oude cultuuruiting gewoon decoratief vindt? Of het feit dat je kennelijk in een cultuur leeft waarin dat bijgeloof nog welig tiert, en mensen jou als brenger van het kwaad gaan zien?

Kies je voor het eerste, dan laat je je eigen sterkte zien. Je kunt gesprekken openen met de niet al te fanatieke tegenstanders, die nog enigzins open staan voor een andere mening. Je kunt je omgeving voorlichten, je kunt laten zien dat je ook zélf kunt nadenken. Je kunt een sprankje realisme en objectiviteit introduceren. Je kunt ze helpen te ontsnappen uit de klauwen van hun eigen angst.

Kies je voor het tweede, dan kies je ervoor je te conformeren. Ook al weet *jij* dat het grote onzin is, je realiseert je dat je daarmee jezelf op een aparte plek zet wanneer je in een cultuur woont waar bijgeloof de norm is. Zie het als een reis naar Iran (heeft een collega laatst gedaan): jij weet dat het feitelijk niet nodig is een hoofddoek te dragen, maar je weet ook dat je daarmee de Iraanse dorpsbewoners zou shoqueren. Je doet dan dus maar een hoofddoek om - niet vanuit je innerlijke overtuiging, maar puur om de mensen om je heen niet te beledigen.

Ben je een Galileï, die zijn eigen waarnemingen uitsprak ondanks alle tegenstand? Galileï was moedig en hij heeft de mensheid uiteindelijk veel verder gebracht - maar daar heeft hij wel een prijs voor moeten betalen.

Dit is de keuze waar je nu voor staat. Die keuze kun je alleen zelf maken.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mensen die in geesten geloven, geloven in het Ouija-Board. (eigenlijk "jajabord" vertaald vanuit het frans/duits) Jij gelooft er niet in, dus heb je er niks mee, en zijn dingen vaak moeilijk te snappen.

In films en andere media, wordt het ouija-board gebruikt waar het voor dient, namelijk geesten oproepen, en dan over het algemeen kwade geesten, dat maakt namelijk de films wat spannender.

Hieruit onstaat ook de angst van "nu", het komt nog steeds voor in films. De angst voor het board stamt echter al uit het oude Egypte. Het is dus eigenlijk de angst voor het kwade.

Op deze site, http://members.tripod.com/heksen_magie-ivil/id21.html vind je een complete uitleg van het bord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1886 werd in New York Tribune al melding gemaakt van een systeem dat op een ouijabord leek. Het idee was een variant op hulpmiddelen die al decennialang door 'mediums' en andere waarzeggers werden gebruikt. Volgens verkondigers van paranormale theorieën werd via dergelijke hulpmiddelen contact gelegd met onzichtbare entiteiten zoals geesten of demonen. Het speelgoedbedrijf van Charles Kennard bracht het systeem op de markt onder de naam ouija board.

Wetenschappers schrijven de werking van het bord zuiver toe aan handelingen van de deelnemers, die hun verwachtingen over het antwoord op een vraag bewust of onbewust omzetten in spierbewegingen. Wanneer iemand die aan een bepaalde handeling denkt, deze gedachte onbewust omzet in een spierbeweging, spreken we van het Carpenter-effect.

Hoewel de werking van het ouijabord wetenschappelijk verklaard kan worden, zijn er tradities die een bovennatuurlijke verklaring aandragen. Een spiritistische verklaring schrijft sommige boodschappen toe aan de wereld der overledenen; animisten zoeken de oorsprong in het collectief onbewuste van de gebruikers en de parapsychologie sluit een combinatie van beide niet uit.
Volgens het wereldbeeld van spiritisten kan het gebruik van een ouijabord bovendien gevaarlijk zijn, vanwege het risico van bezetenheid en manipulatie door kwaadaardige of 'aardsgebonden' overledenen.

Waarom neemt God zo'n keihard standpunt in tegenover zaken als Ouija Borden - iets dat veel mensen slechts als een spel beschouwen? In Jesaja 8:19-20 zegt God het volgende: "Wanneer men jullie vraagt om de geesten van doden te raadplegen en naar fluisterende en mompelende waarzeggers te luisteren - elk volk raadpleegt toch zijn goden en vraagt de doden toch om raad voor de levenden? -, ga dan alleen af op dit onderricht, op mijn getuigenis. Spreek uitsluitend volgens deze woorden, waartegen geen bezwering bestand is". God wijst er op dat we Hem moeten benaderen als we op zoek zijn naar antwoorden. Omdat God alwetend en alom aanwezig is, weet Hij alles en heeft Hij volledige controle over alles. Om charlatans en onbekende entiteiten om advies te vragen kan erger zijn dan vruchteloos; het kan gevaarlijk zijn. God wil dat we op Hem vertrouwen!

Deze teksten hierboven vind je allemaal door op google naar ouija borden te zoeken:D Maar wel apart zo'n bord op je kamer. Mensen kennen het natuurlijk uit de films en ik snap best dat het voor sommige mensen beangstigend kan zijn. Ik geloof er ook niet zo in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jezelf in de verleiding brengen.
Stel dát je eens behoefte krijgt en je eigen geen raad meer weet?
Er zijn tegenwoordig veel depressieve mensen, en ga er niet van uit dat jij nooit depressief wordt.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je nú makkelijk kunt zeggen dat je het NIET WIL gebruiken en maar dat er een mogelijkheid bestaat dat je het WEL WILT gebruiken.

Dat mensen anno nu nog zo kunnen denken is de Bijbel een getrouw woord is en alle aanneming waardig.
Er wordt nl veel afgegeven over de Bijbel maar over de inhoud wordt gezwegen. Er staan veel wijze lessen en levenswijsheid in wat tot nut kan zijn voor veel mensen.
Zo wordt er ook over waarzeggers en duivelskunstenaars gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: ze zijn ook in NL te koop, maar niet op elke straathoek. Ten tweede: er zijn altijd mensen die menen dat iets van de duivel is. Ik kwam eens ergens binnen met een sterrenbeeld om mijn nek, dat was ook van satan want in de bijbel staat dat sterrenwichelarij duivels is. Er zijn ook Christenen die keihard beweren dat Mohammed van de duivel is etc etc.
Dat gezegd hebbende ben ik het met iedereen eens dat een ouija bord niet meer is dan een stuk karton met een plaatje er op.
Als je bang bent voor glaasje draaien ga je er dus van uit dat er geesten zijn waar je je dan voor openstelt en die kwaad zouden kunnen. Of je dat gelooft kun je alleen voor jezelf bepalen. Een antwoord dat een ander geeft geeft inzicht in zijn/haar overtuiging, niet in een objectief gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook een Ganzenbord gebruiken als je geesten op wilt roepen, als je dat zou willen. Alleen is een Quija-bord er beter op ingericht. Het heeft met het product zelf niet veel te maken. Wat ik mijzelf wezenlijk af zou vragen is waarom ik een Quija-bord zo aantrekkelijk vind dat ik het koop maar goed, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Dat inmiddels wetenschappelijk onderzocht is en verklaard hoe het komt dat het kan werken vanuit een geindoctrineerd brein vermindert mijn inziens niet de negatieve uitwerking dat zo'n "spel" kan hebben op mensen die het uit nieuwsgierigheid spelen. Of het nu tussen de oren zit of niet, het gevolg kan heel vervelend zijn. Als je ervan uitgaat, en dat doe ik, dat er mensen zonder lichaam zijn die niet na hun overlijden naar het licht willen/kunnen, zijn dat vaak entiteiten die aan de aarde gebonden zijn. Dat hoeven geen onprettige entiteiten te zijn maar dat kan wel. Door het spelen van het spel zet je eigenlijk de spirituele voordeur van je huis open en zegt: kom vooral allemaal binnen! Dat kan dus betekenen dat er hele vervelende mensen zonder lichaam binnen komen.
Wanneer je het spel zou spelen en je mediteert van tevoren op het Licht en geeft aan dat er geen andere entiteiten dan die van het Licht binnen mogen komen is het iets minder bezwaarlijk. Alleen... wanneer je contact krijgt met entiteiten vanuit het Licht gebruik je daar geen Quija-bord voor... Normaal gesproken maken entiteiten vanuit het Licht contact met jou via gevoelige innerlijke zintuigen.
Ik begrijp in ieder geval dat jij geen behoefte hebt om het uit te proberen. Dat is een goed voornemen.
Maar ik hoop dat je gaat begrijpen waar deze mensen bang voor zijn. Het is nu eenmaal zo dat er mensen, zeker ook jongeren veranderd zijn, in negatieve zin, na het spelen van dit spel.
Verklaarbaar of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Een ouija bord is inderdaad niet meer is dan een stuk karton met een plaatje er op, dus voor het bord zelf hoeft men echt niets te vrezen.
Het kan pas tricky worden als je er zomaar, dus zonder gedegen kennis van spirituele zaken, mee gaat experimenteren. Dit wordt dus sterk afgeraden!
Glaasje draaien ed. kan zeer gevaarlijk, er zijn mensen die nog dagelijks de nare gevolgen ervaren van een eerder uitgevoerd 'voor de lol' experiment.
Overigens heb je voor het oproepen van geesten geen Ouija-bord nodig, er zijn zoveel andere manieren om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ouija bord is gewoon een simpel stuk hout, simpel en onschuldig.
De mens geeft er de lading aan, doordat wij scheppend kunnen zijn, zowel negatief als positief, kan het een demonisch bord worden.
Onze gedachtes hebben kracht, en door onze krachten te bundelen in vorm van meer mensen die hetzelfde willen, kan het een kwalijk iets worden.
Vergelijk het met een vliegtuig, je kunt er goede dingen mee doen, humanitaire hulp bij een ongeluk bijvoorbeeld, maar ook kwade zaken, zoals oorlog voeren.
Zo is het ook met dit bord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing