Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms heb ik he idee dat er meer mannelijke psychopaten/moordenaars, zware criminelen rondlopen dan vrouwelijke..Klopt dat of lijkt dat maar?

En waar ligt dat dan aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, waar woont u?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Bij psychopaten is het inderdaad zo dat er meer mannen zijn die een dergelijke persoonlijkheidsstoornis heeft. Een persoonlijkheidsstoornis betreft een fout in de ontwikkeling van de identiteit. Sommige persoonlijkheidsstoornissen komen vaker voor bij mannen of vrouwen, zoals Borderline, dat nu eenmaal meer voorkomt bij vrouwen.

Bij een psychopaat kan er sprake zijn van een trigger dat tot psychopaat gedrag leidt, terwijl de psychopaat al die jaren ervoor een voorkomende man kan zijn geweest die een normaal leven leek te leiden. Psychopaten zijn vaak intelligent en kunnen goed acteren. Zie ook bron met meer informatie over psychopaten.

Moordenaars zijn een andere verhaal. Terwijl de reden voor de daden bij psychopaten in hun zelf zit, kan er bij veel andere moordenaars en criminelen ook nog sprake zijn van een andere oorzaak: verbroken relaties, beledigingen, geld.... Mannen hebben meer last van testosteron, wat meer agressie betekent en een lagere frustratiegrens. Ook is het mannen meer geleerd vanuit de jeugd om geweld te gebruiken, terwijl vrouwen worden geleerd dat ze aardig moeten zijn. Ook is de man sterker dan de vrouw, waardoor de vrouw zich überhaupt niet snel als de agressor zullen gedragen. Vrouwen worden meer geleerd en lijken ook meer in staat hun gevoelens onder woorden te brengen. Mannen kunnen hun frustraties niet goed in woorden kwijt en zullen dan sneller misdaden plegen. Ook is het sociaal gezien voor de man van belang om voor zijn gezin te zorgen. Dit brengt veel druk met zich mee en als het dan niet op de normale manier lukt, dan maar op andere manieren.

NB! Bovenstaande zijn kort door de bocht redeneringen (niet alle mannen zijn zó en niet alle vrouwen zijn zó), maar er is niet voldoende ruimte hier om met nuances te werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een antwoord om te verwijderen:(ha..)

Dat idee zou men op het eerste zicht krijgen.

Graag grijpt men als het over mannen en vrouwen gaat naar het gezegde :Achter elke succesvolle man schuilt een vrouw.

De vraag is wat voor vrouwen er achter criminelen schuilen.
Het is een bewezen feit dat de grootste misdadigers in de gevangenis nog vrouwelijke aanbidsters hebben!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je dat idee hebt kan wel kloppen. Dat hebben vast veel meer mensen.
Ik denk dan het meestal ook gewoon mannen zijn...
Hoe vaak hoor je 'een vrouw heeft een 10jarig jongetje verkracht' of 'een vrouw heeft een massamoord gepleegd op een school' enzovoort.
Meestal zijn het toch ook gewoon mannen?!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter info. 1 op de 5 mensen die kinderen seksueel misbruiken zijn vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed dat ik dat nu weet
Hier is serieus onderzoek naar gedaan. Met een uitkomst een verklaring. Het komt inderdaad meer voor onder mannen.
Ik weet het niet meer precies, wie dit onderzoek deed. Probeer het op te zoeken.
Het komt drie maal zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen. Dat is een onderzoeksgegeven dat vermeld wordt in onderstaand artikel.

Psychopathie wordt door sommigen als een afwijking in hersenpatronen gezien. Ik heb zelf altijd geleerd en ben er meer toe geneigd dat te denken, dat psychopathie ontstaat door een niet ontwikkelde gewetensvorming. Meisjes worden minder gestimuleerd om al jong zelfstandig te opereren dan jongens, vandaar dat jongens eerder kans lopen op een onvoldoende normerende persoonlijkheid.

Die achterstand van meisjes schijnt de laatste jaren wel te worden ingehaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt. Een van de oorzaken is het hormoon testosteron wat in verband wordt gebracht met agressie. Normaal gesproken is het testosteron niveau (veel) hoger bij mannen dan vrouwen. Natuurlijk is dit niet de enige oorzaak: psychologische trauma's in de (vroege) kindertijd, ongelukken waarbij hersenschade is opgelopen zijn voorbeelden die 'triggers' kunnen zijn voor zwaar crimineel gedrag. Daarbij kan bijvoorbeeld het onderscheid tussen goed en kwaad aangetast worden. Het is bijvoorbeeld bekend dat seriemoordenaars/verkrachters geen berouw kennen. Er is heel veel over te vertellen (heb Criminologie gestudeerd) maar dan ben ik 2 weken bezig met antwoord geven, dus dit is een hele beknopte onvolledige uitleg. Hoop dat je er iets aan hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel vaak is er niet 1 oorzaak, maar een combinatie van factoren in het (criminele) spel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig gezegd, waar het volgens mij op neer komt is niet zo zeer het verschil tussen man of vrouw, maar waar en wanneer je bent geboren, de omstandigheden waarop je je leven begint zijn van invloed op wat er in je latere leven gebeurt. Natuurlijk hebben cultuur en heersende normen en waarden daar mee te maken, een man mag niet huilen, moet stoer zijn moet zorgen voor, terwijl het gevoelige deel aan de vrouw wordt toebedeeld. Maar als het er op aankomt zijn we allemaal mensen met dezelfde behoeftes.
Het is meer het rollenpatroon dat bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel. Ja, wat jij zegt kunnen zeer zeker allemaal invloeden zijn. Bij criminele studie kom je ineens in een fascinerend mijnenveld terecht en leer je dat iedere 'zaak' individueel bekeken/behandeld moet worden. Bijvoorbeeld Fred West (serie moordenaar) groeide op met een vader (rol model) die geen respect voor vrouwen had en zijn eigen dochters misbruikte: "ik heb jou gemaakt, dus kan ik met je doen wat ik wil". Ziedaar, het (eerste) zaadje voor een criminele toekomst was geplant...
Er zijn natuurlijk ook vrouwelijke psychopaten, maar die manifesteren zich over het algemeen, uitzonderingen daar gelaten, zonder gewelddadig gedrag (laag testosteron gehalte): bijvoorbeeld de 'Angels of Death', verpleegsters/verzorgsters die dodelijke doses medicatie toedienen.
Aanvullende noot: invloeden via media. Gewelddadigheid in bv films waarbij de 'good guys' geweld en agressie gebruiken als 'oplossing' (m.a.w. geweld wordt gerechtvaardigd) kan 'copycat' gedrag ontwikkelen. Een andere (alarmerende) invloed kunnen gewelddadige interactieve pc games zijn waarbij men beloond wordt wordt het doden van mensen. Dit kan bij kinderen het onderscheid tussen fantasie en realiteit doen vervagen.
Dat klopt. Vrouwen mogen praten over gevoelens en dat doen ze dus ook. Vrouwen houden elkaar meer in het gareel. Mannen zijn meer eenlingen en ontwikkelen zich ook makkelijker in de richting van psychopaten en narcisten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Testosteron of wel mannelijk hormoon is inderdaad verantwoordelijk voor het wat agressievere gedrag van mannen, die vroeger immers moesten jagen en vechten om hun familie in leven te houden. Om dat te kunnen zijn manlijke hormonen anders dan die van vrouwen....

Proeven met testosterontoediening bij oudere mannen met een te lage testosteronspiegel toonden aan dat bij meerdere proefpersonen de agressie toenam, en de bloeddruk steeg. de conclusie was dan ook dat testosteronsuppletie geen goede oplossing was.

Vrouwen hebben ook wel wat testosteron, maar veel en veel minder dan de man....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er totaal geen verschil tussen het feit of je nu een man of vrouw bent maar heeft het veel meer te maken met de verwachtingen die de maatschappij hieraan toekent.
Mannen en vrouwen zijn in mijn ogen gelijk, maar door cultuur, normen en waarden, vooroordelen enzv. is maatschappelijk bepaald waar wij als man of vrouw staan.
We zijn allemaal mensen, ik heb geen invloed gehad op het feit of ik als man of vrouw geboren werd, ik heb geen invloed gehad over het feit waar ik geboren ben.
Ik weet alleen dat ik ben en dat ik me zo goed mogelijk aanpas aan mijn omgeving. Maar soms vraagt een omgeving van mensen het onmogelijke. Is de combinatie van factoren dusdanig dat mensen zichzelf belangrijker gaan vinden dan de rest van de wereld. Ik wil gelukkig zijn, ik wil leven maar niet ten kosten van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het lijkt er wel op. Misschien omdat vrouwen "denkers" zijn en mannen "doeners" (meestal tenminste..).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat testosteron alleen de schuldige is.Ik ken een vrouw die werkelijk overal volledig behaard is en zich elke dag moet scheren, wegens een op tilt geslagen testosteron gehalte.Ze heeft ook nog andere afwijkingen.Maar ze is heel erg zachtaardig en kunstzinnig en één van de aardigste mensen waarmee ik gewerkt heb.
Maar ik ken ook een mannelijke psychopaat die de dag nooit begint zonder de hand aan zichzelf te slaan.
Misschien is het zo dat de aanwezigheid van vrouwelijke hormonen de agressie tempert.Dat zou ook verklaren waarom er minder vrouwelijke psychopaten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad dat klopt er zijn meer mannen crimineel dan vrouwen maar er zijn ook vrouwelijke criminelen ik denk dat mannen het voor de stoer doen en omdat ze (geen) goedebaan hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: