Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan gewoon 'bedankt' of 'gefeliciteerd' zeggen niet?

Bedankjes voor je inzet, verjaardagen, huwelijken, feestjes, enz. enz. waarom toch altijd die cadeautjes, 'verplichte' bijdragen, een bloemetje of een fles wijn....
Is dat omdat je niet met lege handen wil staan, een plichtsgevoel of... wat is het toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik heb eigenlijk ook het idee dat het aantal gelegenheden waarbij "gegeven" moet worden groeit.

Misschien is het wel veel makkelijker iemand snel iets in handen te drukken en een bedankje te mompelen dan iemand goed aan te kijken en met LEGE handen een weloverwogen felicitatie te doen waarbij je beide niet wordt afgeleidt door gefrummel aan kadootjes (oe pijnlijk).

En de commercie is daar natuurlijk bovenop gedoken met alles kant en klaar en al in cellofaan verpakt en zo
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie reactie, vooral de commercie daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Moederdag, vaderdag, dierendag, valentijn....

Andere antwoorden (6)

Men wil niet goedkoop lijken. Men wil niet onder doen voor de ander. Da's alles. Tel erbij op, dat 't je altijd wordt ingeprent dat het goed voor de economie is om meer te consumeren. Echter, als je economie op die manier durft te definiëren, dan is economie niks anders dan bronnen gebruiken waarbij 't vaak zelfs een kwestie is van verbruiken.
Als je met weinig mensen op Aarde bent valt dat allemaal te overzien. Maar als er overbevolking is zoals nu en iedereen geeft van die cadeautjes, dan is dat een ramp voor ons (leef)milieu en anders wel voor onze nazaten.

De sociale omgangsvormen (m.b.t. de huidige mensen) wegen op dit moment nog gemiddeld mentaal zwaarder dan dat wat (een verpeste Aarde) we overlaten voor onze nazaten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vraag is feitelijk: Waarom geven mensen elkaar in deze maatschappij een aardigheidje bij een heuglijk moment?

Op de eerste plaats doen mensen in de westerse maatschappij dat, omdat dat traditie is. Zo doen we dat nou eenmaal.

Op de tweede plaats geven we elkaar wat omdat we daarmee een blijk van waardering, genegenheid of dankbaarheid kunnen tonen.
En of dat nou een bloemetje is of een heel duur cadeau, het gaat om de intentie.

Op de derde plaats geven we een ander graag iets, omdat geven lekker is: Vaak nog lekkerder dan krijgen.
Het geeft jou als gever een fijn gevoel om de ander happy te zien met iets uit jouw handen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker wel zonder die kado tjes,bijv. met verjaardagen (zeker bij grote families)spreekt men samen af om geen kadotjes meer te doen,want het loopt in de papieren en veel mensen hebben daar ook gewoon geen zin meer in.Ook niet in het winkelen en het zoeken naar het zgn origineel kadotje,Nog erger is het als ze in de winkel een kado moeten zoeken voor íemand die alles al heeft'Brrrr!Dus er zijn mensen die dit niet meer doen,en het enige wat ze naar het feest meebrengen is een goed humeur!
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Vroeger in onze vriendenkring kreeg iemand een taart met zoveel kaarsjes. Die persoon zette die taart in de vriezer. De volgend die jarig was, kreeg diezelfde taart.
Dat heeft een hele tijd geduurd en iedere keer werd het juiste aantal kaarsjes aangestoken.
We hebben daar heel lang veel lol mee gehad.

Dus beter een leuk idee, dan verplichte kadootjes.

Maar het is natuurlijk ook heel erg leuk om iets te kunnen geven aan iemand die je dierbaar is en van wie je weet met wat je die blij kan maken.
Mijn omgeving weet inmiddels wel dat ik niet zo blij ben met een bos bloemen, maar wel met een bolletje breikatoen of een pakje mooie thee.

Het is middelen tussen "verplicht" [ zoals vaak op het werk] en gewoon uit jezelf iets aardigs willen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef cadeau omdat ik me doodschaam om van alle lekkers te zitten genieten en niets te geven (principe kwestie dus)
als ik een goed cadeau geef voel ik me prettig .
sommigen zijn heel zuinig of gierig en volstaan met een bedankje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel en dat gebeurt ook wel hoor. Maar dat voelt alleen goed als beide kanten daar over eens zijn.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding