Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen sommigen"" never nooit?""?

ze kunnen toch ook zeggen ""nooit nooit?""
of is ""never ""een nederlands woord verworden?
ja je bent nooit oud om te leren dus stel ik deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien om het 'nooit' te benadrukken?
Er zijn ook mensen die zeggen: never nooit niet.
Wat bedoelen ze daar dan mee?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat soort uitdrukkingen ontstaan doordat iemand het ooit heeft gebruikt en vervolgens gaan meer mensen het overnemen.

Hetzelfde geldt voor;
'doe je ding'
'ik had zoiets van'
enz. enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon om stoer te doen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal niet echt een reden voor zijn. Bepaalde uitdrukkingen zijn een tijdje erg populair en verdwijnen dan weer. Net als stopwoordjes die iedereen af en toe wel heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk een dubbele ontkenning. Dus eigenlijk bestaat het niet. Er zijn inderdaad veel mensen die dat gebruiken. (volgens mij kan je het ook zien als een contamintie daaronder valt ook overnieuw enz.) Ik verbeter veel mensen, en als ik dat hoor vertel ik ze ook dat dat helemaal niet bestaat. maar de meeste woorden ontstaan in de voolkmond als je het zo kan noemen dus misschien wordt het wel gewoon ABN
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja jij zegt contamine
ik zeg pleonasme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een contaminatie en een pleonasme zijn niet hetzelfde ;-)
Sommige mensen vinden het gewoon lekkerder klinken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal leeft. Uitdrukkingen komen en gaan, en het is meer en meer gebruikelijk om engelse termen in het Nederlands toe te gaan passen. Dat leidt tot rare situaties, waarin we soms niet weten hoe het geschreven moet worden (is het nu koel of cool, je spreekt het hetzelfde uit maar je denkt het Engels).
In ieder geval is dit een soort uitdrukking die taalkundig niet klopt, maar die het in het spraakgebruik wel goed doet. Benadrukken dat het niet alleen 'nooit' is, maar dat dit nooit ook 'never' zal veranderen. Deze benadrukking is juist omdat het in het Engels is, extra strong.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de vlamingen merk je daar niets van ze zeggen alles in het nederlands
Dit valt onder de zgn stijlfiguren net als met man en muis vergaan (alliteratie) pays en vrij (tautologie)
eze stijlfiguren worden in het leven geroepen om taal een mate van levendigheid te geven en meer inspanning te genereren bij de ontvanger zodat hij het beter zal begrijpen of onthouden.
Zo wordt er bijvoorbeeld in de reclame veel gebruik van gemaakt, een oude bekende van de tautologie was van joris driepinter Met Melk Meer Mans.
Al na de eerste keer weet je de link tussen joris en zijn melk feilloos te herinneren.
Deze figuren geven dus taal iets meer dan alleen maar een weergave van communicatie dus zeg maar de slagroom op het gebak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het uit het liedje "Oh oh den Haag" kwam... Of is het een typisch Haagse uitdrukking?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
never-nie-nooit is er ook zo één.
het klinkt gewoon lekker.
en benadrukt het 'nooit' wel heel erg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bekt lekker als je je woorden kracht bij wilt zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding