Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben Belgen een hekel aan Belgie?

In verschillende fora en bij kennissen hoor ik vaak Belgen die niet zo trots zijn op hun land en zich er zelfs voor schamen, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat de belgen uiteindelijk wel trots zijn op België. Maar daar is men vooral Vlaming danwel Waal en wat minder Belg, zeker door die hele politieke situatie daar en de talenstrijd. Daarnaast is het koningshuis daar niet zo populair. Zoiets als koniginnedag kennen ze daar niet. Daarnaast zijn er ook niet echt grote sportieve prestaties bij teamsporten waardoor beide taalgroepen bijelkaar worden gebracht. Als Tom Boonen een wielerwedstrijd wint dan is dat vooral een Vlaming die wint en minder een belg heb ik het idee (slecht voorbeeld misschien). Daarnaast is de Belg van nature wat bescheidener, net zoals een Tukker of een Fries in de eerste plaats ook Tukker en Fries zijn. Maar goed, dat is een indruk van een 'Ollander' vanaf de zijkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bedoel je dat de Vlamingen en de Walen elkaar niet leuk vinden? Dat is zo. Ze vinden elkaars taal en mentaliteit niet prettig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik noem maar een paar dingen:

1. De zaak-Dutroux en de nasleep daarvan en vergelijkbare schokkende zaken
2. De puinhoop in de politiek door onder meer de ingewikkelde politieke structuur en de grote verschillen tussen Vlamingen en Walen
3. De politieke schandalen
4. De vaak eigenaardige infrastructuur van de autowegen, die regelmatig leidt tot gevaarlijke situaties en ongelukken

Dit zijn dingen, die voor de Belgen reden kunnen zijn niet trots te zijn op hun land.
(Lees meer...)
Antoni
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de bende van Nijvel en de doofpot die daarna kwam.......... de dode veearts en de hormonenzwendel in de veehouderij. Het waardeloze wegennetwerk en onderhoud. Anderzijds wel een veel mooiere ongereptere natuur dan in Nederland.
Antoni
15 jaar geleden
Wat weer leuk is aan België is de vrijere wetgeving over woningbouw. Deze leidt tot heel gevarieerde stadsgezichten die vaak veel mooier zijn dan onze saaie rijtjeshuizen. Ook vrijstaande huizen, zoals villa's, vind ik in België mooier en origineler gebouwd dan in Nederland.
Hier in Wallonië Heeft iedereen een hekel aan Belgie. Ze hebben een hekel aan de Vlamingen en zelfs aan elkaar. Ik noem maar de mensen die in de Ardennen wonen mogen de mensen die in Waals Lotheringen (Lorraine) niet. Verder mogen de Oost-Vlamingen de West-Vlamingen niet en de Gentenaren kunnen het eigenlijk met niemand vinden. De Walen mogen de Fransen ook niet omdat ze eigenlijk een beetje jaloers zijn omdat dat land 1 is. Hetzelfde geld voor veel Vlamingen die iets tegen Nederland hebben. Ook tellen de redenen mee die iemand (ik weet niet meer precies wie) een paar antwoorden hierboven zijn.

Ik denk zelf dat het beter is om Vlaanderen bij Nederland te voegen en Wallonië bij Frankrijk, alleen vrees ik wel dat de Vlamingen ons niet mogen omdat ze dan nog steeds niet afhankelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In verschillende fora en bij kennissen hoor ik vaak Nederlanders die niet zo trots zijn op hun land en zich er zelfs voor schamen.

In elk land heeft een (groot?) aantal mensen een weg-met-ons-gevoel. Vaak is dat negativisme.

Ik heb zelf een tijd geloofd dat zinloos geweld iets typisch Nederlands was. Dat dat in Duitsland niet, of nauwelijks, voorkwam - op een paar grote gevallen na, wanneer iemand vond dat hij zijn school moest afmaken. Dat het alleen hier mode is om buschauffeurs en conducteurs in elkaar te slaan als ze het wagen iets te zeggen dat je niet aanstaat.

Maar dat bleek te komen doordat ik het Nederlandse nieuws op de voet volgde, en van het Duitse nieuws alleen de hoofdlijnen meekreeg. Toen ik ook het Duitse nieuws beter ging volgen, merkte ik dat ook daar veel zinloos geweld voorkomt, en dat daar bijvoorbeeld "Busfahrerklatschen" een bekend fenomeen is.

Ofwel: voorheen had ik ook een hekel aan Nederland en was ik enthousiast over het vredige Duitsland; nu ik ook Duitsland beter ken dan vroeger, zie ik dat het in feite geen fluit uitmaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En in Belgie staken de Brusselse chauffeurs omdat ze beter beschermd willen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk, dat had ik nu weer niet meegekregen. Stond ik net op het punt België te idealiseren, vertel je me dit... ;-)
Ik ben laatste tijd wat vaker in belgie, en als ik belg tegen iemand zeg word ik constant verbterd dat ie geen belg is maar een vlaming. Ik zou me wel schamen voor de manier waarop ze daar in het parlement opereren, alsmaar elkaar vliegen afvangen en niet samen werken aan een oplossing. Alle energie gaat zitten in het elkaar tegenwerken lijkt het wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Belgen stellen zich bescheidener op dan Nederlanders
en komen sowieso niet zo voor hun trots uit.
Het probleem van België is mijns inziens toch
het verschil tussen de Vlamingen en de Walen, al is
het alleen maar de taal die verschilt. Zo kun je je nooit
één voelen als land. De mentaliteit van de Vlamingen is
ook anders dan die van de Walen. Vlamingen spreken
altijd over Vlaanderen (en niet België) en zijn daar fier op om maar eens een Belgische uitdrukking te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding